Hur var det nu med Isinglass?
Hej.
Hur var det nu med Isinglass, vilken temp skall ölet ha och hur länge skall det få stå innan jag måste tappa från?
Ett par dagar i låg temperatur?
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
Pål
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur var det nu med Isinglass?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej.
Hur var det nu med Isinglass, vilken temp skall ölet ha och hur länge skall det få stå innan jag måste tappa från?
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
Pål
Hej.
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
Pål
(Jag förutsätter att du inte har Hembryggaren där ämnet behandlats, är du sugen på detta med finings kan du beställa tidningen)
I korthet så varierar metoderna med vilken typ av isinglass du har men om du har den som Humle säljer så är det är viktigt att blanda den väl med lite öl först, helst rumstempererad öl, sedan blandar du ned det i ölen. Ölen ska vara kallt, och det finns varierande uppgifter om optimal temp men jag rekommenderar serveringstemperatur.
Sedan kommer du få resultat som varierar med hur mkt du använder. För lite tar lång tid och dumpar inte all jäst, för mkt ger förluster och kan ge ett fluffigt sedimentlager.
Egentligen bör du först dra ut lite öl, kanske 1 liter och fördela i några flaskor.
Häll sedan lite isinglass ( förbered en rumstempererad blandning där du blandat isinglass och öl och fördela olika mängder) i flaskorna och skaka kraftigt. Notera sedan sedimenteringsfart och –djup.
Den flaska som snabbast blev blank med minst förluster och stabilast sedimentlager får sedan stå som förebild när du skalar upp metoden för huvudbatchen.
Det finns hyllmetrar skrivna om detta ömne.
Isinglass (beroende av typ) är snabbt och ger stabilt sedimentlager men tar inte bort för mkt ”saker” i ölen.
Gelatin är enklare, och vanligtvis mer effektivt (för effektivt ibland) på att dumpa jäst mm i ölen, dock dålig sedimentsstabilitet.
”Professionell” isinglass är väldigt effektivt och bra på alla sätt men lite bökig att förbereda, jag har dock fått riktigt bra resultat av sådant. Snabbt, stabilt sediment och små förluster.
Det är viktigt att påpeka att du måste göra ett test först om du vill kunna förutsäga vilket resultat som du kommer få med den isinglass och öl som du har.
Här finns länk med lite allmän info
http://www.byo.com/stories/techniques/a … ioned-beer
Med vänlig hälsning.
Magnus
Tack för hjälpen Magnus!!!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur var det nu med Isinglass?