Vad är grejen med Simcoe?

Simcoe har gjort mig besviken två gånger nu. Första gången när jag provade Gonzo imperial porter, fatlagrad och Simcoe-torrhumlad på Sthlm beer & whiskey tidigare i år. Den i övrigt fantastiska ölen förstördes av den, enligt mig, unkna och alltför påtagliga Simcoe-aromen. Andra gången var när jag provade min hembryggda IPA, som bryggdes enligt receptet nedan. Ölen är mycket bra balanserad i övrigt, men Simcoen tar över smaken alldeles för mycket och lämnar en nästan sur-möglig eftersmak. Jag är ganska övertygad om att Simcoe är boven. Eftersom jag har köpt på mig en påse med 500g undrar jag nu om jag ska försöka sälja resten eller om jag kan använda den på ett bättre sätt. Jag undrar också om det är någon annan som får samma smakintryck av Simcoe. Hur ska jag bära mig åt för att undvika den unkna/mögliga Simcoe-smaken. Ska jag minska mängden eller kanske helt skippa Simcoe i smak- och aromgivor. Om jag bara använder den som bitterhumle - kommer jag då att märka något av "det unkna"?

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 15,00 L     
Boil Size: 18,06 L
Estimated OG: 1,070 SG
Estimated Color: 17,1 EBC
Estimated IBU: 65,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                                    Type         % or IBU     
4,00 kg       Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)           Grain        83,33 %       
0,25 kg       Carahell (Weyermann) (Ljus kara) (25,6 EBCGrain        5,21 %       
0,25 kg       Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3,9 EBC)    Grain        5,21 %       
0,20 kg       Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)           Grain        4,17 %       
0,10 kg       Caramunich I (Weyermann) (100,5 EBC)      Grain        2,08 %       

10,00 gm      Chinook [12,70 %]  (60 min)               Hops         21,9 IBU     
10,00 gm      Amarillo Gold [9,50 %]  (30 min)          Hops         8,3 IBU       
10,00 gm      Simcoe [11,10 %]  (30 min)                Hops         10,8 IBU     
10,00 gm      Centennial [9,50 %]  (30 min)             Hops         8,3 IBU       
15,00 gm      Simcoe [11,10 %]  (10 min)                Hops         6,4 IBU       
15,00 gm      Amarillo Gold [9,50 %]  (5 min)           Hops         4,1 IBU       
19,00 gm      Centennial [9,50 %]  (1 min)              Hops         5,2 IBU

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 4,80 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
60 min        Mash In            Add 12,53 L of water at 73,5 C      67,0 C       
10 min        Mash Out           Add 7,01 L of water at 91,4 C       75,0 C

Sv: Vad är grejen med Simcoe?

borde inte vara någon fara om den kokas i 60min

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Har du provat Mikkelers single-hop Simcoe? Jag tycker den påminner lite i smaken om såna där litchifrukter (hårt knaggligt skal, geléigt vitt innandöme). Jag gillar den skarpt. Risken finns ju att det är en humlesort du inte gillar. Enl min smak är den rätt lik Amarillo - tycker du om den?

Är det en humle du inte tycker om, varför slösa bort bryggtid på den... Möjligen som purjo skriver att du kan använda den som bittergiva. Men om jag visste med mig att jag hade en humle jag inte tycker är god skulle jag skippa den helt.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Om du inte gillar den, så gör dig av med den. Vill du ha min adress? ;D
Skämt åsido, jag gillar Simcoe för de grapefruktiga smakerna, som jag tycker är fina i lagom mängder.
Min senaste ipa med Chinook, Amarillo och Centennial blev nästan lite för mycket "kattpiss", men smarrig...
Jag har dock tidigare varit nöjd med olika single hop-varianter med just Simcoe.

Håller med Snej,
Simcoe inte min grej
("grötrimmen" har redan startat wink

Jag gillar simcoe i kombination med Cascade och eller amarillo

Vilket skördeår är din simcoe från snej?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av Snej (2009-11-21 15:19:45)

Skördeår är 2007. Jag ser att den Simcoe som Humlegården har nu är 2008, ett extra år på nacken alltså vilket kanske kan spela viss roll.

Amarillo gillar jag definitivt, exempelvis Ölands gårdbryggeris Amarillo (single hop) tycker jag inte alls har samma unkna toner som de jag upplever från Simcoe. Jag har inte testat Mikkelers all Simcoe single hop  än, men ska försöka leta upp en flaska för att avgöra saken.

Eventuellt testar jag att använda Simcoe bara som bittergiva i någon av vinterns brygder, men risken är väl att en del smak följer med ändå (i alla fall hävdar Brewing Network-Jamil att så är fallet). Om jag fortfarande inte är övertygad efter testet har jag drygt 400g Simcoe som är "up for grabs"...

Kenneth, skönt att det inte bara är mina smaklökar som säger nej tack.

Ok, jag har ett drygt kilo liggande här hemma, både från 07 och 08 kottar/pellets.
Har dock inte hunnit jämföra de olika årgångarna sida vid sida.

Men Amarillo från 2008 skulle ex. ha en extrem vitlöksarom medan 2007 inte lider av denna draculas skräck...
Kan ju som sagt bero på skördeår.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har använt Simcoe en gång, vet ej årgången. När jag öppnat påsen och luktat på de brunaktiga kottarna så tänkte jag - den här humlen får inte ge ett smak- och arombidrag till mitt öl.

Den fick dock agera bittergiva i ett öl som uppskattades av "folket" på SM 2009. Det blev silver i tredje klassen, starkare öl.

Kanske den här humlen har kortare hållbarhet?