Det gick jättebra. Ingen bismakar, mer maltig smak också, så kanske lite extra humle kunde behövsvid några ölsorter. Annars är jag jätteglad för att ha provat det och med undentag för Belgiska Ales (kandis) vill jag fortsätta med att karbonera med maltextrakt. Min fru räcknade ut denna här tabell åt mig:
Socker pr Liter: Ersättas med maltextrakt pr liter:
6 Gram 9,23 Gram
6,5 Gram 10 Gram
7 Gram 10,77 Gram
7,5 Gram 11,54 Gram
8 Gram 12,31 Gram
Jag behövde särskilt denna tabell eftersom jag har problem med särskild alkoholsvagere öl som jäsar ut för mycket. Min Ljungale fick FG 1002, men det märks inte alls med maltextrakt. OK, den är inte jättefyldig, men karboneringen med maltextrakt har verkligan räddat ölen så den kommer att bli bra till slut. Så till alla som läsar detta och användar strösocker - sluta använda strösocker. Använd maltextrakt istället till alla eran öl, med undantag för Belgisk Abbey Ale (använd kandis då). Fan vad gott......
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH