1 Senast ändrad av lbfmalte (2009-10-14 09:19:09)

Jästarbetare-fråga

Hallå, jag tappade igår om mina 32 liter Stark Porterliknande sak på sekundär och det hade jäst ner från 1.076 till förträffliga 1.015. Jag använde 2 påsar American AleII som jag inte hade använt tidigere. Nu till frågan, jag ville spara jästen och när jag öppnade dunken ligger det ett vackert, skummande jästlager på ytan som jag sparade, skulle jag även ha sparat jäst från botten?? det var en tjock "lera"-lik slurry på botten..

Kan inte heller hålla mig om ölen, skulle göra en Imperial Vanilla Bourbon Porter men gjorde om receptet lite och struntade brown malt och hade i Amber istället. Efter primär känns den strålande!! Bra restsötma så den får inte jäsa ner så mycket mer, lite bränd chokladig "fet" smak... Nu ligger den med 3 vaniljstänger på sekundär och ska innan primning toppas med Jim Beam...tror jag.. Jag tror att calvados eller mörk rom skulle passa ännu bättre... Det kanska blir 3 sorter....3 sorters jul-öl! smile

//Mattias

Sv: Jästarbetare-fråga

"top-crop" fungerar utmärkt att spara.
Den är piggare än jästen som sjunkit till botten.
Så det är helt rätt.

"Imperial Vanilla Bourbon Porter" måste vara helt rätt som julöl.
Spännande med tre olika varianter, bourbon, mörk rom och calvados.
Ser fram emot rapport.

Sv: Jästarbetare-fråga

Kan intyga att den är en helt fantastisk julöl!

Sv: Jästarbetare-fråga

Hej Mattias.

En gyllene regel när det gäller återanvändning av jästslurry är att den inte används för svagare (lägre OG) öl utan endast för likvärdig eller starkare öl. Jag vet inte om det är att jästen blivit "van" vid att jobba med en viss sockerkvantitet och blir rabiat när den hamnar i en sockerfattigare värld, men man brukar inte reommendera att använda jästslurry för svagare öl. 

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Jästarbetare-fråga

Ok, det hade jag ingen aning om... även om man gör en förkultur och matar på den ordentligt??

Sv: Jästarbetare-fråga

Jag tror det, men ärligt talat vet jag inte.  Om du odlar om jästen med flera förkulturer borde det väl vara möjligt att kunna återanvända vid lägre OG, helt säkert. Men om det räcker med en förkultur vet jag inte.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

7 Senast ändrad av Raasken (2009-10-08 21:26:10)

Sv: Jästarbetare-fråga

Hej!

Hur var det sagt nu igen, om att "tvätta" jästen?
Kanske i ett par omgångar och låta sedimentera emellan varje
och hälla av blasket varje gång?
I kylskåpet då alltså.
I kokt och avsvalnat vatten?

För att sedan göra en förkultur?
På ett lägre OG förstås!

Personligen tror jag bara...
men kanske finns det någon som verkligen vet
om det skulle funka?

Hälsningar då eller inte....Raasken den ambivalente.

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Jästarbetare-fråga

Är det verkligen så att man inte kan använda bottensats från stark öl till svag öl?

Jag vet att det sägs att när man gör förkulturer så ska man göra förkulturen med samma styrka o temp som riktiga ölet så att jästen inte får en chock.
Samtidigt sägs det att förkulturer bör vara runt 1040 för att vara effektivast.

Generellt sägs att man inte bör ta bottensats från starka öl eftersom jästen där har mycket mer skador än från svagare öl.

Jag tror att en ordentligt syresatt bottensats klarar vad som helst, starkt som svagt.
Även om en stor del skulle dö av shocken finns det ändå mänger kvar.

/Kjell

Sv: Jästarbetare-fråga

Åter till smaksättningen av Imperial Vanilla Bourbon Porter.
Nu ska jag brygga den men;
Jag är ingen älskare av bourbon så jag vill helst inte köpa en helflaska Jim Beam.
Jag räknar med att göra c:a 10 liter så det kommer att gå åt 20cl bourbon.

Kan man ta Jack Daniel's istället för Jim Beam?
Är det stor skillnad på de två?

10 Senast ändrad av lbfmalte (2009-10-14 08:59:57)

Sv: Jästarbetare-fråga

Självklart kan man det, om det är så att du brukar dricka den annars så använd den, du kommer ju iså fall känna igen vissa drag från den whiskeyn.

Smakmässigt är ju ingen av dom nån höjdare... men Jack Daniels tycker jag ialla fall smakar lite mindre och är lite fruktigare, vilket kanske är en fördel.....eller nackdel....

Allt blir nog bra!
Därför kommer jag använda rom också, det blir tappning till helgen med rom och Black Velvet istället för Jim Beam... Så det blir så att jag överger USA och tar Kanadensisk Whiskey och Rom från Barbados, Plantation..  Det är smaken, och den person som bestämmer över smaken (jag) som tar besluten... Fördelen med hemkokning. smile


Mattias

Sv: Jästarbetare-fråga

Imperial vanilla bourbon porter låter spännande. Någon som vill hänvisa eller skriva upp ett recept?

Känner att jag behöver ett bra julprojekt och kanske en exotisk öl att visa upp för släkten i Chile i vinter som aldrig druckit annat än blaskig inhemsk lager.

12 Senast ändrad av lbfmalte (2009-10-14 09:21:11)

Sv: Jästarbetare-fråga

Ok, här kommer ett som ska vara orginalet, DC står för Dennis Conn som tydligen är lite av en hembryggarlegend i staterna, på Northern Brewer har han nästan 15000 inlägg på forumet så han är tydligen flitig..

DC´s Imperial Bourbon Vanilla Porter
Size: 18.93 L
Efficiency: 73.0%
Attenuation: 75.0%
Calories: 397.08 kcal per 16.0 fl oz

Original Gravity: 1.089 (1.060 - 1.090)
|=======================#========|
Terminal Gravity: 1.022 (1.016 - 1.024)
|====================#===========|
Color: 32.42 (17.0 - 30.0)
|==========================#=====|
Alcohol: 8.81% (5.5% - 9.5%)
|=====================#==========|
Bitterness: 33.7 (20.0 - 40.0)
|==================#=============|

Ingredients:
4.99 kg Pale Malt(2-row)
0.68 kg Brown Malt
1.13 kg Munich Malt(light)
0.45 kg Crystal 120
0.23 kg Crystal 40L
0.57 kg Chocolate Malt
22.68 g Magnum (14.0%) - added during boil, boiled 60.0 min
14.17 g Goldings - E.K. (4.8%) - added during boil, boiled 10.0 min
1.0 ea WYeast 1056 Amercan Ale/Chico

Schedule:
Ambient Air: 21.1 °C
Source Water: 15.6 °C
Elevation: 6500 ft

01:00:00 Dough In - Liquor: 5.99 gal; Strike: Target: 67.8 °C
01:10:00 Sparge & Mash Out - Water: 3.5 gal; Target: 75.6 °C

Notes
Denny Conn posted on the B&V (12/06) that he uses 1.25# of Chocolate Malt, not 1/2#.

10 ml. Jim Beam to bottling bucket per pint.

For secondary, get 2 fresh, good quality vanilla beans...they're expensive, but get the best you can find. Spilt them lengthwise and scrape the seeds out of the pod. Chop the pod into a few pieces and add all the seed gunk and pods to secondary. Rack the beer on top of them. Taste after a week or so to see how the vanilla flavor develops. Let it get a little stronger than you think it should be since it's the first thing to fade in the beer. At bottling time, before adding priming sugar, pour several measured samples (2 or 4 oz.) of the beer and add a measured amount of Bourbon (I used Beam Black) to each sample. Taste and decide which one has the level of bourbon that suits your taste. Extrapolate that up to your full batch size and add to bottling bucket. I used the equivalent of 10 ml./pint. Yeah, I know, mixed measurements...



Jag körde på American AleII för jag hade inte testat den, och den var riktigt bra, flockade ordentligt och jäste ut fantastiskt. jag nöjde mig med en OG på 1.075 för annars funkade det inte att koka i min BM.. (även solen har sina fläckar)..

/Mattias

Sv: Jästarbetare-fråga

lbfmalte skrev:

Självklart kan man det, om det är så att du brukar dricka den annars så använd den, du kommer ju iså fall känna igen vissa drag från den whiskeyn.

Smakmässigt är ju ingen av dom nån höjdare... men Jack Daniels tycker jag ialla fall smakar lite mindre och är lite fruktigare, vilket kanske är en fördel.....eller nackdel....

Allt blir nog bra!
Därför kommer jag använda rom också, det blir tappning till helgen med rom och Black Velvet istället för Jim Beam... Så det blir så att jag överger USA och tar Kanadensisk Whiskey och Rom från Barbados, Plantation..  Det är smaken, och den person som bestämmer över smaken (jag) som tar besluten... Fördelen med hemkokning. smile


Mattias

Anledningen till att jag funderar på att använda Jack Daniels är att den finns på halvflaska, men inte Jim Beam.
Men det är som du skriver, man kan bestämma själv wink

Sv: Jästarbetare-fråga

Min tråd när jag gjorde denna öl, FYI:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1917

Sv: Jästarbetare-fråga

Kjell skrev:

Är det verkligen så att man inte kan använda bottensats från stark öl till svag öl?

Jag vet att det sägs att när man gör förkulturer så ska man göra förkulturen med samma styrka o temp som riktiga ölet så att jästen inte får en chock.
Samtidigt sägs det att förkulturer bör vara runt 1040 för att vara effektivast.

Generellt sägs att man inte bör ta bottensats från starka öl eftersom jästen där har mycket mer skador än från svagare öl.

Jag tror att en ordentligt syresatt bottensats klarar vad som helst, starkt som svagt.
Även om en stor del skulle dö av shocken finns det ändå mänger kvar.

/Kjell

Från Wyeasts hemsida: http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrates.cfm
Under rubriken Can I re-use my yeast? nästan längst ner på sidan kan man läsa följande:

"The following are guidelines that should be followed when re-using yeast:

    * Never re-use yeast from a high gravity fermentation (greater than 1.065 original gravity).
    * Never re-use yeast from an irregular fermentation (long lag-time, long fermentation, poor clearing, high terminal gravity, etc.)
    * Never re-use yeast from a fermentation with off flavors and aromas (excess diacetyl, phenols, sulfur compounds, etc.)
    * Never re-use yeast if you are not confident in your sanitation and brewing practices.
    * Do not store yeast for long periods before re-use (longer than 2 weeks typically).

Sidan innehåller för övrigt mer nyttig information. Läs den.
De om några borde ju veta vad som gäller...om man inte tror att de säger så för att få sälja mer jäst. wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Jästarbetare-fråga

Var det inte det jag skrev?????

"* Never re-use yeast from a high gravity fermentation (greater than 1.065 original gravity)."

man inte bör ta bottensats från starka öl eftersom jästen där har mycket mer skador än från svagare öl.

DVS man bör inte återanvända jäst som jäst starkt överhuvudtaget.
Spelar ingen roll om man sedan använder den till en ny stark eller en svagare öl.

Även om det är teoretiskt riktigt så tror jag det är överdrivet.
Jag har många gånger återanvänt slurry från starkare öl än så med gott resultat,
(Altså vid flera tillfällen, inte återanvänt samma "hög OG jäst" flera gånger)
Har dock aldrig testat högre än 1080 av den anledningen.

/Kjell

Sv: Jästarbetare-fråga

Jag antar att jag riktade in mig på första meningen/frågan i ditt inlägg. Varför fråga något sådant om du redan har svaret klart för dig?
Du har din åsikt och Wyeast, jag själv samt andra mycket mer etablerade bryggare tror mer på det jag citerade. Hur som helst, du tror
vad du vill. Jag har inget mer att tillägga.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Jästarbetare-fråga

Angående diskussionen tidigare om Jim Beam versus Jack Daniels, en liten sak av ordning: Jack Daniels är ingen Bourbon, det är en Tennessee Whiskey.  Så om man använder Jack Daniels blir det en Imperial Vanilla Tennessee Whiskey Porter.

I övrigt är det få skillnader mellan Bourbon och Jack Daniels. Jack Daniels är mer filtrerad och smakar därför betydligt mindre.  I övrigt är det uppåt 80% majs, cirka 5-10% råg och 10-15% kornmalt i båda.  Jim Beam anses dock vara den mest klassiska mainstream Bourbon-märket så är det viktigt att det är just Bourbon skall man nog använda JB.  Wild Turkey anses vara lite för mycket råg-smakande, Four Roses lite för fruktig och Makers Mark är annorlunda på det sättet att de använder vete istället för råg är på så vis en alternativ Bourbon.

Men smakmässigt för ölen går det nog bra att köpa MacScot, om den nu fortfarande finns kvar på bolaget.  Den var en gång den billigaste Whisky man kunde köpa och det borde inte göra mycket skillnad i en porter.

Pål - vän av ordning....

  wink

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Jästarbetare-fråga

Dagens parentes...

Min teori till varför det ska vara just "bourbon" i portern är förutom att grundaren till receptet är amerikan, även det att bourbon och annan amerikans whiskey lagras på fat av amerikanskek. Skillnaden på deras ek och bergseken som används till fat i Europa är storleken på virkets porer. Den amerikanska eken har större porer och således en större micro-oxidation. Microoxidationen skapar (bland annat) en tydlig arom och smak av vanilj i drycken. Ex: Goose Ilsland Bourbon Contry Stout. (Mmmm...)

Alltså amerikansk whiskey/bourbon lagrad på amerikanskek kanske gifter sig med den naturliga vaniljsmaken i receptet. Men egentligen så tror jag inte det spelar någon roll, om man inte är en receptfacist som får ångest av att frångå original receptet (som jag, men jag försöker bli bättre)...

Slutparentes

Land och frihet!

Sv: Jästarbetare-fråga

MacScot??? du menar väl NackSkott!?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Jästarbetare-fråga

Portugisen och Vasilis:
Tack för det uttömmande svaret om skillnaden mellan JD och JB.
Man lär sig alltid någonting nytt smile

22 Senast ändrad av Portugisen (2009-10-16 09:28:20)

Sv: Jästarbetare-fråga

Vasilis, nu framstår jag nog som en riktig messerschmidt (eller var det besserwisser?    wink ) men även skotsk whisky lagras i regel på amerikanska ekfat.  Skillnaden är att de (faten) är begagnade i Skottland medans de enligt lag i USA måste vara nya (oanvända) för att whiskeyn skall få kalla sig Straight Whiskey.  Dessutom måste den ha lagrats 2 år på dessa  nya amerikanska ekfat.  Därför har amerikansk whiskey så tydlig ekfatskaraktär, och då den amerikanska vita eken mycket riktigt ger i från sig mycket lignin och vanilj är detta ofta en tydlig smaknyans i bourbon.

Å andra sidan leder denna regel till en otroligt stor konsumtion av amerkanska ekfat och de använda faten dyker således upp lite varstans i världen.  Spanjorerna köper enorma mängder begagnade amerikanska ekfat för sin vin- och sherryindustri, rioja, ribera del duero och sherry lagras i regel alltid i amerikanska ekfat.  Det märks också på smaken på flera spanska viner att det är just amerikansk vit ek som använts.  Detta gäller även den enorma produktion av spansk brandy, som endast med undantag för katalansk brandy i princip alltid sker på amerikanska ekfat.

Gissa vem som köper de begagnade ekfaten från Jerez och från andra delar av Spanien?  Just det, skottarna!  Inte så konstigt de ofta kallas snåla, fast egentligen är det ju bara smart.  Vid det här laget gver faten själva ifrån sig minimalt med egna smaker, dessa har redan urlakats av bourbonslagringen och lagringen av vin.  Däremot finns det spårämnen av sherry som blandar sig med den skotska maltwhiskysmaken.

Sedan använder säkert skottarna även andra ekfat i mindre utsträckning, men tittar man på brun sprit runt i världen så är det nästan bara begagnade amerikanska ekfat som används.  Endast i produktionen av Cognac och Armagnac är det fortfarande fransk ek från Limoges, Allier och Troncais som gäller.  Men denna är nu så dyr att rysk ek börjat importeras.  Om det inte redan nu fuskas med begagnade amerikanska ekfat så är det nog bara en tidsfråga.

Mera vän av ordning. Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Jästarbetare-fråga

mkt intressant info här i den här tråden som heter "jästarbetare-fråga", hmm.. info som utan vidare skulle platsa förträffligt i tråden "denny´s vanilla bourbon imperial porter", en flytt kanske?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Jästarbetare-fråga

Väl talat Pål.

Dessa forum är till väl till för att man ibland ska få vara en messerschmidt. Slutar dock aldrig förvånas över den kunskap som finns samlad här, bra jobbat...

Sv: Jästarbetare-fråga

Tack för de varma orden, Vasilis.

Faktum är att jag under 90-talet gjorde en studie på brun sprit generellt och på vindestilat specifikt, och då ekfatslagringen åtminstone hypotetiskt är central vid framställandet av brun sprit innebar arbetet en djupdykning i hur ekfaten påverkar smaken.  Egentligen är det rätt beklämmande. Eftersom faten blivit så dyra används gamla fat långt över utgångsdatum, ofta bara för att de skall få rätt att använda ett visst namn.  I princip all skotsk och irländsk whisky/whiskey får sin färg av E150 och i större delen av den brandyproducerande världen används ekfatsessens för att ge den där vaniljsmaken.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.