En granne har en humleplanta på sin tomt

Hmmmm tänkte jag.

Vi har god grannsämja där jag bor så jag frågade honom om jag fick ta en kotte, den luktade aromatiskt, kryddigt och lite tobak.  Det första som kom till tanke var Saaz.  Hur vet man om humlekottarna går att använda i ett öl?  Och hur bär man sig åt?  Skall dom torkas först eller skalas ????  Kan jag lägga kottarna i frysen?

Kottarna på grannens planta börja falna och skiftar nu färg till brunt.  Jag misstänker att det är nu eller aldrig.  Men vad skall jag titta/lukta efter för att veta om det går att använda grannens kottar? 

Tacksam för tips

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av jrm (2009-10-01 15:29:08)

Sv: En granne har en humleplanta på sin tomt

Testa, testa, testa! Brygg en liten sats med grannens humle som smak/aromahumle och se hur det blir. Sen vet du om det är något att satsa på till nästa år.

Edit:
Här är receptet från ”Ropen skalla – humle åt alla” projektet där dom testade svensk humle
http://www.kulturbryggeri.se/kulturbryg … x.php?id=6

Edit 2:
Jag har inga erfarenheter av att odla humle, men som jag fattat det ska kottarna torkas till ungefär 25-30% af vikten när den skördas. Om du skördar 200g ska du torka till den väger ca: 50-60g.

Torkas med fördel i en varmluftsugn satt på 50-60 grader...ta tara vikten på fatet och väg sedan med humle (om du inte har våg där du kan nollställa tara så räkna helt enkelt bort kärlets vikt)....väg sen efterhand för att se när du är klar (= -25% av vikten)

Samma här, var över till grannbonden och (lånade) hummle av okänd art och några kilo rå vete från egen skörd mot att låta han smaka på hemsheten senare....

Vad tycker ni jag bör göra med den råa veten?
Låta vara rå, rosta den lite, rosta den mycket????

Tänkte att det skulle få vara med som smaksättare till en "skördefestens mälby lager"