Kran

Hej,
Fick med denna kran i ett köp av div ölprylar.
Kan någon infa mig om kranen.

Tex
Hur sköter man den
Var ska väggen sitta (mellan kran o oring eller mellan oring o baksida
Hur kraftig plåt ska kranen sitta i
vad gör den lilla kranen
Är det ett bra val av koppling (sista delen) och var hittar jag hanen
Om jag använder en sytråd från fatet vad behöver jag för delar för att koppla ihop allt

http://www.humle.se/punbb/images/upload/P2120002.JPG

//Ingemar

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: Kran

Kranen i sig (den vänstra hälften ung. t.o.m. ringen närmast efter efter den "lilla kranen) är en standard ölkran att sätta i en kranpelare på pubdisken eller i en vägg el. dyl. som du själv delvis beskriver.

Hela grejen,  inklusive den högra delen, är gjord för att sätta direkt på ett corneliusfat. Den vinklade delen längst ut är en corneliuskulkoppling i rostfritt - annars är det ju vanligast med sådana av plast där i så fall en ölkoppling är svart och en gaskoppling är grå. Hanen i det här fallet sitter således som en fast del på ett fat.

Den lilla kranen är en s.k. kompensator för att reglera skumbildningen.

En anordning så gott som exakt samma som du har kostar 93,20 EUR hos www.hobbybrauerparadies.com i Tyskland.

Du kan givetvis skruva isär det hela - kran, mellanstycke/adapter och fatkoppling. Hos bl.a. hos ovannämnda leverantör finns det det kopplingar, nipplar etc. för att kunna montera kranen på "vanligt" sätt samt använda corneliuskopplingen på "vanligt" sätt också.