Kylargeometri

Det allenarådande(?) sättet att tillverka en kylare för kokkärl är att vrida till en jämn, cylindrisk spiral som nära följer grytsidan. Är det det bästa sättet? Man kan ju tänka sig ett otal olika geometrier.

För det första; man tänker sig att vätskor skiktar sig, varmt uppe, kallt nere. Varför inte ha spiralvindningen gles i botten och tätare upptill?

En plan spiral -- kan hängas på valfri höjd i grytan. Kanske t.o.m. kan höjas i takt med kylningen.

Dra i den plana spiralen så blir det en kon. Bra eller dåligt, säg det. wink

Ni som har kört med vanliga spiralkylare, har ni någon uppfattning om hur vörten skiktar sig och självcirkulerar i grytan? Kan man känna att grytsidan blir relativt kallare längre ned?

Sv: Kylargeometri

Det enda jag tycker om kylspiraler är att de är rätt ineffektiva om man inte rör om i mäsken under kylning, verkar inte bli mycket självcirkulation. Det är kanske lite för trögflytande.

Sv: Kylargeometri

Hejsan!

Om du läser denna tråd först så tar vi frågorna som evt. kvarstår sen:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2499

Mvh Cool-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Kylargeometri

Jörgen,
OK, omrörning är grejen. Med det är det ju svårt att ens tänka sig att spiralformen gör skillnad, bara man får ner metallen i vörten.

Raaskens,
jo jag passade på att läsa den tråden när jag postade i den. Dina kamrör är så pass grova, så det kanske inte ens är att tänka på att göra annorlunda, men de flesta använder ju betydligt klenare dimensioner. Det är ju bromsrör och prisolrör som är stapelvaran.

Själv har jag skaffat 10x0,8 prisol och min tanke just nu är att vrida till en sorts plan spiral, något liknande en mattpiska. Jag tänker mig att det ska gå att röra om hjälpligt genom att vippa på det hela i vörten. Min bonusplan är att kunna använda röret till flödeskylning också, genom att spola kallvatten på det när det tjänstgör som hävert. Jag lär märka om det är genomförbart när jag ger mig på röret.

5 Senast ändrad av Raasken (2009-09-26 09:48:18)

Sv: Kylargeometri

Hej igen!

En vanlig spiralformad cylinder är nog mitt bästa tips.

Gör cylinderdiametern så stor som möjligt
och lägg varven så tätt du kan.
Behövs det så skarva på en längd till så att du fyller
upp hela grytans höjd.
Håll utrymmet i mitten så fritt du kan, för att underlätta
varsam omrörning.
Kontaktarean mellan vört och den kalla metallen
är den avgörande faktorn för energiöverföringen.
Alltså: Mycket och kall rörarea samt omblandning av vörten så
kyler du effektivt.

Annars skänk en tanke till vår truckförare på jobbet........
Han tappade en kamrör-slinga, så den åkte i containern pga
lätt deformering. (den låg nog 10 min innan jag fiskade upp den)
Nu står den och väntar på ett nytt hem hos någon bryggkollega.
Du har väl något att byta med?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Kylargeometri

Raasken skrev:

Hej igen!

En vanlig spiralformad cylinder är nog mitt bästa tips.


Mvh Raasken

Mitt också, fast snarare en uppmaning wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Kylargeometri

Nu när frågan är uppe, tänkte fixa en spiral till min 15L gryta , men hur långt rör är nödvändigt för effektiv kylning?  Tittade på biltema o där finns 8mm rör i 5 eller 10meters längder, räcker det med 5m eller skall jag gå på 10m  ?

Sv: Kylargeometri

Jörgen S skrev:

Nu när frågan är uppe, tänkte fixa en spiral till min 15L gryta , men hur långt rör är nödvändigt för effektiv kylning?  Tittade på biltema o där finns 8mm rör i 5 eller 10meters längder, räcker det med 5m eller skall jag gå på 10m  ?

Fem räcker men det blir naturligtvis effektivare med tio. Inte dubbelt så effektivt men nästan.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

9 Senast ändrad av Raasken (2009-09-30 07:27:08)

Sv: Kylargeometri

Hej igen!

Ursäkta om tonen i detta inlägg blir lätt ironisk!!!

Ø8 har väl egentligen ingen rekommenderat, eller hur?
Har du reflekterat över volym/ytförhållandet på de proportionerna?
Eller tryckfallet dvs flödesmotståndet i ett så långsmalt rör?

Tag större rördiameter och fyll upp grytans höjd mha spiralvarven!

Skrivet i bästa välmening, men med ett visst inslag av vrång gubbe;-))
Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

10 Senast ändrad av tio Pepe (2009-09-29 21:13:56)

Sv: Kylargeometri

Raasken skrev:

Ø8 har väl egentligen ingen rekommenderat, eller hur?
...
Tag större rördiameter och fyll upp grytans höjd mha spiralvarven!

Grövre diameter av mjukglödgat kopparrör kan vara litet svårt att få tag i, utom i form av prisolrör, dvs med ett isolerande skal av plast som man måste skära bort. Men www.dinvvsbutik.se har sånt.

Diameter 6 mm, 8 mm och 3/16 tum säljs som reservdel till bilar. Kallas oljerör eller bränslerör.
Diameter 10, 12 och 15 är vanliga till VVS-installationer i hemmen. Säljs vanligen som prisolrör eller förkromade. Men rena kopparrör i de dimensionerna är ovanliga som mjukglödgade. Däremot finns sk halvhårda, men såna går inte att bocka till kylspiraler av.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Kylargeometri

Det var inte en svar på frågan , sen behöver du inte spraka på den som ställer en fråga .
Men ok 8mm är kanske i tunnase laget .

Sv: Kylargeometri

Jag har två spiraler av 8mm rör, 7,5 meter långa vardera, den ena inuti den andra och parallellkopplade.

Dessa två rymmer lika mycket vatten som ett lika långt rör på 11 mm men ytan på de två är c:a 40 % större. Två smala rör (runda) borde alltså i den den bemärkelsen vara effektivare ett tjockare (runt). Men de finns nog andra faktorer som kanske pekar åt andra hållet i den här jämförelsen - vad säger Raasken?

Jag lekte också med tanken om man plattar till rören utan att det bli stopp så blir ytan i förhållande till volymen större och effektiviteten ökar.

Sv: Kylargeometri

Köpte nyligen prisolrör som jag skalade. Att påstå att det var jobbigt eller besvärligt kan jag tyvär inte.
En morakniv eller annan kniv skär som en varm kniv i smör genom isoleringen, sedan är det bara att dra
av isoleringen, inte svårare än att ta bort skinnet på en falukorv.

Så räds inte för att se över möjligheten att använda prisolrör.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Kylargeometri

Hej!

Björn Petersson skrev:

Jag har två spiraler av 8mm rör, 7,5 meter långa vardera, den ena inuti den andra och parallellkopplade.

Dessa två rymmer lika mycket vatten som ett lika långt rör på 11 mm men ytan på de två är c:a 40 % större. Två smala rör (runda) borde alltså i den den bemärkelsen vara effektivare ett tjockare (runt). Men de finns nog andra faktorer som kanske pekar åt andra hållet i den här jämförelsen - vad säger Raasken?

Jag lekte också med tanken om man plattar till rören utan att det bli stopp så blir ytan i förhållande till volymen större och effektiviteten ökar.

Nu börjar det att bli svårt att ta per enbart textöverförd info, men gör ändå ett försök till förenklad analogi, en tankemodell.

Tänk röret som en lång rak tunnel, tänk vattnet som en kort "plugg" inuti röret ca 5 cm lång,
tänk även att rörets väggar är 100°C varma.
Sätt nu vattenpluggen i rörelse så att den hela tiden kan ta upp ännu mera energi från rörets varma väggar,
när jag tänker så då blir vattenpluggen snabbare varm ju mindre diameter Ø röret har (mindre pluggvolym)
Dessutom så blir flödesmotståndet mycket större i ett rör med liten Ø och då minskar ju den genomlupna
vattenvolymen per tidsenhet.
Tänk vidare att, om pluggen redan blivit hel-varm efter 1/4 av totala rörlängden, vilken nytta har man då av de sista 3/4 av sträckan?
Detta bör då ge att rörarean är en viktig parameter, men den genomlupna kylvattenvolymen per tidsenhet är minst lika viktig.
Här passar ju tanken på parallellkoppling väl in, flera korta slingor, med kallare kylvatten, även mot slutet av sträckan.

Hoppas att något av ovanstående går att begripa

Labb & krabb-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)