1 Senast ändrad av jan_johansen (2005-08-23 21:48:11)

Bovetebock

Hej grabbar

Tänkte bara visa några bildar på en öl jag brygde i april månad. Den första bilden (som är nytt) är gjord av en kvinnlig kompis när hon drack den. Det andra bild är ett jag själv har gjord när den bara var 3 dagar gammal (på flaska). Ölen är en Bovete-bock - dvs typ Weizenbock, fast med bovete istället för Vetemalt. Ölen är dessutom utan humle, och istället med Johannesört, Tallbarr och Gran. Bästa ölen jag bryggat tills vidare. Tyvärr är det nya bild lite mörk, men kolla ordenlig och bara se skummet:-) Så, även jag har gjord bra ifrån mig efter nyår, är det den öl jag är mest stolt över:-) Någon som vill ha receptet?

http://www.humle.se/punbb/images/upload … debock.jpg

Och här är ett bild var den bara var 3 dagar gammal:

http://www.humle.se/punbb/images/upload … ammelt.JPG

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Bovetebock

Hej! Låter spännande, jag undrar om jag smakat johannesört? hmm finns det på affärern?

Den ölen men barr etc. Kan du beskriva smaken? Receptet vore också spännande att se smile Nya kryddor är intressant.

/Fredrik

Hej Frederik

Johannesört borde du kunne få tag i vid en hälsokostbutik. Jag köpte det vid Hälsokräft här i Umeå. Receptet är följande:

Bovetebock - 25 Liter

OG 1067 - FG 1012

53% Pilsnermalt - 4233 Gram
32% Bovete - 2553 Gram
10% Crystal Malt - 839 Gram
5% Chokladmalt - 528 Gram
100 Gram Johannesört
100 Gram Tallbarr
70 Gram Grankvistar (Tillsättas i två portioner)
Weihenstephan Jäst (BC 3068)

30 Minuter: 50 Grader
65-69 gradar: 2,5 - 3 Timmar (Johannesört och Tallbarr tillsätts i mäsken)
75 Gradar: 15 Minuter

Vörtkok ska vara 2 Timmar långt

35 Gram Grankvistar: 15 Minuter
35 Gram Grankvistar: 5 Minuter

Primär Jäsning: 6 Dagar
Sekundär Jäsning: 3 Veckor

Karbonering: 8 Gram Socker per Liter (Sockerlag)

Flaskjäsa i 14 dagar

Lagras vid kyllskåpstemp. i 3 Veckor

Smaken: Mycket komplex, men samtidigt för styrkan uppfriskande och farligt lättdruckit. Väll döljd alkoholsmak (som har visat sig att det är min största styrka som bryggare förutan att jag nu också bryggar riktigt gott öl - urgusinka kan bekräfta detta, likaväl som han också bryggar riktigt goda öl - särskilt hans bitter - bästa bittern i mitt liv och blåbärstouten....fan så mega-god). Många smaknuancer som t.ex: Fruktig, aning diacetyl (på det sätt som vi gillar), krämig, nötter, karamel, lite kryddig, lite brännt malt, choklad och en smak från grankvisterna som inte går riktigt att beskriva, utan det måste man få uppleva själv, men ska man sätta nuancer på måste det bli, en lite bittersöt smak, kanske lite anis-aktig eller liknande. Men underbart smakar det, så prova gran i öl någon gång.

Bemärk att rosta boveten i ca. 1 timme (kan fint göras i ugnen - ska stå mitt i ugnen) vid 100 gradar och höja temperaturen till 150 gradar de sista 10 minuter. Grankvisterna måste också vara små - typ 3 cm. per styck. Lycka Till!

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej Jan och tack för beskrivningen! Det låter gott.

Låter spännande, jag måste testa barr någon gång. Jag bläddrade lite i en färgglad bok om öl igår "Michael Jackson's Great Beer Guide" och där finns en öl som heter Alba Scots Pine Ale, som är bryggd utan humle och bara på barrkvistar. Intressant, då kom jag att tänka på ditt recept här smile

/Fredrik

Hej Fredrik

Javisst, jag kännar till Alba Scotspine Ale. Jag vill så jättegärna få prova den någon gång. Jag lässte om den i samma bok som du har. Jag provat 2 av bryggeriets öl och både har varit underbara. Fraoch Heather Ale har jeg provat och kelpie Seaweed Ale - ja - seaweed ale - låter konstigt, men den smakte underbart, fast Fraoch är min personliga favorit, och enligt min mening den bästa ale som brygges i Storbritanien. Nyligan brygde jag en Ale med Pors och Ljung - ljungen kännar man, men det är porsen som dominera i smaken. Nu lagrar jag den några veckor innan karboneringen och buteljeringen. Min nästa öl blir precis i Stil med Alba som du nämnde - med både Tallbarr och Granskott. Just nu är jag sugen på att brygga annorlunda öl - för mitt i september ska jag och Urgusinka brygga en ale tillsammans - även den utan humle. Vi ska använda Pors som blandas med mäsken. Aroniabär som även blandar i mäsken. Sedan användar vi gran (kokas 45 minuter), Ljung (15 Minuter) och igen Pors (5 Minuter). Under den sekundära jäsningen läggar vi lite enris på botten av kärlet, och ett extrakt gjord av älgört tillsättas. Ska nog bli gott, och det är kul att brygga öl var man tar ut svängerna:-)

Ha det bra!

/Jan

ALBA GU BRATH