Hej Frederik
Johannesört borde du kunne få tag i vid en hälsokostbutik. Jag köpte det vid Hälsokräft här i Umeå. Receptet är följande:
Bovetebock - 25 Liter
OG 1067 - FG 1012
53% Pilsnermalt - 4233 Gram
32% Bovete - 2553 Gram
10% Crystal Malt - 839 Gram
5% Chokladmalt - 528 Gram
100 Gram Johannesört
100 Gram Tallbarr
70 Gram Grankvistar (Tillsättas i två portioner)
Weihenstephan Jäst (BC 3068)
30 Minuter: 50 Grader
65-69 gradar: 2,5 - 3 Timmar (Johannesört och Tallbarr tillsätts i mäsken)
75 Gradar: 15 Minuter
Vörtkok ska vara 2 Timmar långt
35 Gram Grankvistar: 15 Minuter
35 Gram Grankvistar: 5 Minuter
Primär Jäsning: 6 Dagar
Sekundär Jäsning: 3 Veckor
Karbonering: 8 Gram Socker per Liter (Sockerlag)
Flaskjäsa i 14 dagar
Lagras vid kyllskåpstemp. i 3 Veckor
Smaken: Mycket komplex, men samtidigt för styrkan uppfriskande och farligt lättdruckit. Väll döljd alkoholsmak (som har visat sig att det är min största styrka som bryggare förutan att jag nu också bryggar riktigt gott öl - urgusinka kan bekräfta detta, likaväl som han också bryggar riktigt goda öl - särskilt hans bitter - bästa bittern i mitt liv och blåbärstouten....fan så mega-god). Många smaknuancer som t.ex: Fruktig, aning diacetyl (på det sätt som vi gillar), krämig, nötter, karamel, lite kryddig, lite brännt malt, choklad och en smak från grankvisterna som inte går riktigt att beskriva, utan det måste man få uppleva själv, men ska man sätta nuancer på måste det bli, en lite bittersöt smak, kanske lite anis-aktig eller liknande. Men underbart smakar det, så prova gran i öl någon gång.
Bemärk att rosta boveten i ca. 1 timme (kan fint göras i ugnen - ska stå mitt i ugnen) vid 100 gradar och höja temperaturen till 150 gradar de sista 10 minuter. Grankvisterna måste också vara små - typ 3 cm. per styck. Lycka Till!
/Jan
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH