Förbättringsförslag på min SIS klon

Hallå bryggarvänner!

Gav mig för ett tag sen på att göra en klon på en utav mina favvoöl, nämligen Slottsklällan Imperial Stout. Slottskällan är ju som många microbryggerier ganska givmilda med info angående deras öl. Följande kan utläsas på deras hemsida:
Innehåll: Fyra sorters malt: Pilsner-, mörk karamell-, choklad- och svartmalt
Tre sorters humle: Northern Brewer, East Kent Golding, Fuggle
OG 1083, FG 1014

Gjorde ett antagande att ingredienserna står i storleksordning gällande malten och i ordningsföljd angående humlen.

Konstruerade följande recept i beersmith för 15 liter färdig öl:

4 kg pilsnermalt
0,45 kg mörk karamellmalt
0,25 kg chokladmalt
0,20 kg svartmalt
0,30 kg strösocker

50g Northern Brewer, 60min
35g East Kent Golding, 20min
28g Fuggle, 5min
(IBU ca 70)

Jäst Safbrew S-33

Borde landa på OG 1090 och FG 1023, såldes ca 9% alk (som orginalet) enligt beersmith.

Men det riktiga resultatet hamnade på OG 1072 och FG 1020, dvs 6,8%

Varför blev det så? Har aldrig använt strösocker förut, tillsatte det när det var 5min kvar av koket, är det rätt?
Använde ensteg, dvs låg på 65 grader i 60 min.
Satte igång och jäste något så fruktansvärt, primärjäsningen blev nog klar på 1,5-2 dagar.

Allmänna förbättringstips mottages tacksamt då jag kommer brygga detta öl i framtiden igen, då den trots det "misslyckade" alko halten blev riktigt, riktigt god.

Sv: Förbättringsförslag på min SIS klon

Vad brukar du få för utbyte? Det skiljer en del från utrustning till utrustning.
Själv brukar jag ligga runt 70% och det är lägre än vad "standard värdet" i beersmith ligger på.

65 grader i 60min kan i ditt fall ha varit för kort tid. Nu vet jag inte vad du har för termometer eller hur din utrustning ser ut i övrigt. Tänk om den verkliga temperaturen låg på 62C?

Uppsala vatten är vad jag förstått ganska hårt vatten och lämpar sig för mörkare öl precis som du nu bryggt. Min erfarenhet är att om pH ligger för högt så minska utbytet. Det kanske är lite överkurs, men jag bara radar upp möjliga faktorer.

Jag antar att du lät det gå ett par veckor till innan du mätte FG och inte efter 3 dar?

Sen när det gäller socker så kan du hälla i det närsom under koket. Tänk bara på att beersmith beräknar IBU med OG om du har mycket socker.

Jo beersmith standardvärde är 75%. Hur räknar jag ut mitt riktiga utbyte? (Jag är lite nybörjare...)

Utrustning: En 20 liters kittel för koket och en kylväska med tappkran och "filter" som lakkärl.

Du fyller väl i princip in dina mätvärden i beersmith så räknas din effektivitet ut.

Klicka på knappen "Brewhouse Efficiency och fyll i fälten "Actual" så får du fram dina värden.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ah, vad lätt allt är när man får det förklarat för sig. Det verkar som mitt utbyte ligger åt 65-70% hållet, ska genast ändra så att beersmith räknar mer korrekt åt mig.

Tack för hjälpen.

Något som iofs inte har med effektiviteten att göra men som kanske kan förbättra likheten med originalet är valet av malt. När jag druckit Slottskällans öl har jag vid flera tillfällen tyckt att maltkaraktären är väldigt lik Nils Oscars maltkaraktär (som i sig är väldigt karakteristisk). Det kanske kan vara så att Slottskällans använder Nils Oscars malt? Obs - endast spekulationer men det kan vara värt att testa deras malt om du vill komma närmare originalet.