Varmvattenberedare...

En sak jag funderat länge på är varför folk med större bryggverk använder sig av en varmvattenberedare
för att värma upp mäsk och lakvatten?

Tror att man får en 50L på Bauhaus för runt 1500:- och 100-150L va inte mycket dyrare...

Har själv lekt med tanken då man sitter och drömmer om att bygga ut sitt bryggeri när vi köper hus
någon gång i framtiden...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av jrm (2009-07-15 11:22:19)

Sv: Varmvattenberedare...

Jag har set folk som använder en "ombyggt" varmvattenberedare i rostfri. I princip ett stort rostfri kärl med värmeelement typ som dom 30-liters plastkokare vissa har byggt (http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071).
Frågan är kanske hur lång tid det tar för vv-beredaren att värma upp vattnet...

På danska haandbrygforum.dk var det en diskussion om att använda vatten från heta kranen i stället för att värma upp kallt vatten inför mäskning. Samstämmigheten var dock att eftersom t.x. mineraler fäller ut när vatten värms upp är det kanske inte alltid önskvärd att ta vatten som stått vid 70 grader i varmvattenberedaren hela natten.

Du menar när någon av de övriga familjemedlemmar står i duschen och undrar vart varmvattnet tog vägen?
Skämt o sido, det vore grymt skönt att kunna tappa upp sitt 80 gradiga vatten direkt på morgonen efter frukost och sedan vara klar med bryggningen efter lunch.
Att man får ett litet mjukare vatten måste ju nästan alltid ses som en bonus, det är ju lätt att justera.

4 Senast ändrad av jrm (2009-07-15 11:21:12)

Dom får väl förstår att ölbryggning har högar prioritet än att dom får duscha..

Vist, det är lätt att justera ett mjukare vatten men man ska då vara uppmärksam på att vattenprofilen man fått från sin kommun inte stämmer på vattnet ifrån vv-beredaren.

Om man kör med en ombyggt vv-beredare eller plastkokare går det ju att använda ett tidur för att börja uppvärmningen innan man kliver ur sängen

När jag va på cantillon så hade dom en stoor rostfri "varmvattenberedare" som dom använde
till att värma upp sitt mäskvatten med. De va nog den som födde iden till att använda en vanlig sådan...

Ja se belgare wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio