Svårigheter med fatkylning

Hej, jag har ett litet problem med att kyla mina corneliusfat. Det lättaste är ju att ställa dem i kylen men där är det alltid fullt med annat såsom mat. Min andra kyl som jag brygger i är för liten. Skulle fungera med nio liters varianten men nu har jag ju den stora modellen.

Att sälja in ytterligare en kyl hos min sambo känns långsökt. Går det att kyla utloppet på ett vettigt sätt? Hur löser ni detta?

/Hans

Sv: Svårigheter med fatkylning

Jäser gör jag självfallet i den andra kylen. Svårt att bedriva hela bryggningen i en kyl

Det låter som att du borde göra en JockeyBox. Kolla in den här länken.

Kort fattat är det en kylväska med en eller två slingor i som du leder ölen igenom så kyls den i slingan i väskan. Väskan är fylld med is vatten eller saltat is vatten för kylning av slingan.

mvh
Danko

Kom på idén att man kanske skulle kunna använda samma kopparspiral som man kyler ner vörten med för att kyla ölet i en kylväska .Låter helt möjligt i alla fall och då slår man två flugor i en smäll :-)

Borde man inte med en elektrisk kylbox kunna göra en permanent lösning (dvs. att man inte behöver fylla på med is i väskan) enligt samma princip? Det känns som en väldigt attraktiv lösning för mig

elektrisk kylbox låter väldigt intressant. Kanske fylld med propylenglykol. Jag ska luska lite. Tack för tipsen

Mangster
Du verkar vara ett strå vassare än jag i ditt tänkande . En elektrisk kylbox hade jag faktiskt inte tänkt på :-)men jag råkade bara slänga ut en idé som jag fick så här . men man kan ändå använfa samma kylslinga som man avänder att kyla vörtentill  ändå .
:-). Jag tror att , om vi alla slår  våra kloka huvud ihop så kan det bli någonting i hästväg !
Ha det ! :-)

8 Senast ändrad av tio Pepe (2009-05-26 06:59:11)

Om ni med elektrisk kylbox menar såna där 12-volts så avråder jag. En sån har inte någon större kapacitet. Den håller bara innehållet kallt litet längre. Det måste vara kallt från början.

Om man vill kyla något snabbt så är det is och vatten som gäller. Själv kör jag helt enkelt två meter slang av typen sytråd genom en sån där fyrkantig plastbunke som man brukar ha havregryn i. I den ryms också två kylklampar och så fyller jag på med vatten.

Kylklamparna kyler och vattnet förmedlar kylan snabbt. Vill jag vara mer effektiv så fyller jag först på med isbitar runt kylklamparna innan jag häller på vatten.

Att bygga en JockeyBox tror jag också är litet overkill. Du behöver inte byta kylklampar lika ofta om du använder en stängd kylbox som om du använder vilken plasthink som helst. Däremot är det ju bra att den är stor.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

AboJake skrev:

Kom på idén att man kanske skulle kunna använda samma kopparspiral som man kyler ner vörten med för att kyla ölet i en kylväska .Låter helt möjligt i alla fall och då slår man två flugor i en smäll :-)

Tänk bara på att koppar inte är hälsosamt och att ojäst vört inte löser koppar lika bra som öl. Sen så tar jästen upp koppar från vörten. Jag ska inte säga att det går men det finns en anledning till att man använder kylslingor i rostfritt stål.

10 Senast ändrad av DrKarma (2009-05-26 19:43:36)

Mitt nästa projekt kommer att vara något liknande. Vad jag dock kommer att göra är att använda mig av en glykolbehållare (ca 5-10 liter) som ska stå i frysen i garaget. Från den så kommer jag att en "in" och en "ut" slang genom dörren (enda stället man kan vara säker på att det inte finns några kylslingor att förstöra i en frys).
När väl glykolen kommer ut genom frysen så förgrenar jag till ett par olika 12V pumpar (Biltema) och från pump upp till olika kyldelar i ett väggmonterat, välisolerat kylskåp/kyllåda - detta genom oljerör i koppar (går också att handla på Biltema).
Genom att ha en sensor i varje kyldel så kan jag styra pumparnas till och frånslag.

Kanske inte något för en sambos lägenhet...men har man ett garage med lite extra plats, så kan man ju nyttja väggarna.

Beergun

Alt. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2265

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio