irish alejäst

Min irish alejäst jäste aldrig upp till min förkultur. Jag ska brygga om en vecka och undrar om någon vänlig själ sitter med en påse sådan jäst eller ev. någon annnan alejäst hemma som kan undvara denna. Bor i mälardalsområdet.

Sv: irish alejäst

Köp en ny på pgw.se (hoppas inte humle.se tar illa upp men ni har ju trotsallt stängt)

Tack för tipset. Visserligen var det där jag köpte min förra jäst pga. semesterstängningen av humle, men får försöka igen. Har man bestämt tid för bryggning vill man helst inte skjuta upp. Risken för att ölen i faten hemma ska ta slut är för stor...

Har du gett upp? En vecka är ju lång tid annars.

Vad var det för datum på jästen? Vad hände? svällde påsen upp? och sedan? Det ska nog mycket till innan man får död på all jäst.

/Fredrik

Tror att det stod maj 2005 på tillverkningsdagen. Den ville inte svälla upp ordentligt. Väntade 2 dygn. Testade att hälla i ändå och väntat 2 dygn igen. Knappt något övertryck i dunken....Hade det inte varit för semestern hade inte paniken varit så stor.

Om den varit rätt förvarad så är Maj 2005 ingenting. Du skulle nog väntat på att påsen svällt upp ändå. Om jästen var risigt kan det lätt ta mer än 2 dagar.

Om du syresätter mer genom ruskning och väntar kanske den kommer igång. Fast det är ju alltid otrevligt när det drar ut på tiden, risken att andra organismer växer till sig ökar ju.

Hur stor förkulturvolym har du?

/Fredrik

> Fast det är ju alltid otrevligt när det drar ut på tiden, risken att andra organismer växer till sig ökar ju.

Lite sent nu kanske, med det är ju förresten en bra anledning att *inte* öppna påsen innen den svällt upp. Så länge påsen är sluten får du iallafall inte i bakterier utifrån. Jag har haft fryst jäst som tagit hela 3 dagar att komma igång. Du var nog lite otålig som vara väntade 2 dagar.

/Fredrik

Kollade precis på jäsröret. tror att det börjar bubbla i kväll, det är vid kröken nu. Kanske går ändå? Vad tror du?den ska matas igen om 3 dagar.......

Det är väl rätt troligt att den kanske kommer igång förr ellse senare. Vore nästan konstigare om någonting lyckats ta kål på all jäst, när du hade ett sånts färskt paket dessutom. Du får väl undersöka doft/arom så att inga andra otäckningar har fått fotfäste nu.

Jag skulle låta den jäsa ut, och sedan utvärdera smak/doft vid ommatning. Om allt varit sterilt finns chanserna att det är ok.

/Fredrik

Det som frippe sa om utgångsdatumet som står på paketen, är inte det tillverkningsdatumet, det är iaf så jag har uppfattat det.

Jo det är tillverkningsdatum.

/Fredrik