Amerikaöl, utan amerika

Hej, jag är ny här på forumet och även i ölbryggning. däremot har man ju druckit öl och snurrat mustaschen många varv när man skall utvärdera och tycka, så det här med att brygga eget kunde väl inte vara så svårt. Speciellt inte när man måste brygga och omtappa på nätterna då ens kära familj sover. Jag är nämnligen pappaledig med två barn så det är lite knepigt att ägna 100% uppmärksamhet på nyaste hobbyn.

Jag tappade på butelj idag och provsmakade för tredje gången min APA, den var tänkt att den skulle bryggas enligt följande:

10L

2kg Pale Ale Malt
100g Cascade, kottar
Infusionsmäska i 67 grader i 60 min
10g Cascade i 60 min ca 7% syra vill jag minnas
90g Cascade i 3 min
Safeale American Pale Ale (? osäker på namnet) torrjäst, i påse

Jag hade en hyffsat klar bild om vad jag skulle göra under själva bryggningen efter att ha läst Svante Ekelin och på olika forum.

naturligtvis sket det sig ganska omgående, jag var iofs medveten om att det måste gå snett första gången.

Bryggning
Värmde 5L till 74grader, mäskade in i ett kärl med filtar svepta om sig, tempen gick omgående ner till 69grader, toppen. Sen tappade den ner till 60grader, så jag satte hela grytan på plattan igen och rörde om till jag hade 70grader lokalt i en del av grytan. Isolerade med filtar igen, totalt blev det 90 min maskning.

Lakade (75grader vatten) i svärmors jättedurkslag för safttillverkning, för små hål gav dålig avrinning men det gick till slut, allt annat än klar fin färg, ok det löser sig förhoppningsvis i koket, kanske.

Kokade och skummade utan bara den. Ville inte ta ur all humle ur påsen eftersom jag var rädd att den skulle tappa arom, insåg efter 15 min att jag haft i nästan 1/3 (ca 30 gram) som bittergiva. Fick panik. Nån som känner igen sig.
Sen dunkade jag i resten av humlen och avslutade koket efter ca 45 min total koktid.

därefter silade jag rätt ner i ett kärl (med hjälp av ett durkslag) för kylning i vattenbad, jag var rädd för att så mycket humlerester skulle följa med i primärjäsningen att jag i villervallan ryckte ner en nytvättad kökshanduk som jag lade i botten på durkslaget, det gick jättesegt och tog säkert 10 min. Nu var det bara 7 liter kvar eftersom lite kokat bort och jättemycket fastnat i kottarna. Smakade oerhört beskt men med en mkt fin citrus, dock sparsamt med arom. Inte jättesött, har ingen mätare än så svårt att sia om OG.

Jäsning
Spädde upp till 10 L med rent kranvatten, vi har bra kranvatten här i Östersund så jag var aldrig särskilt orolig för kontaminering. I med jästen löst i tempererat kranvatten. Sen ner i en plastdamajen som jag fyndat på loppis tillsammans med hävert, jäsrör och div packningar och korkar till det facila priset av 20kr. Det började bubbla innan jag hunnit diska undan. Sen bubblade det fint i 2-3 dagar, väntade 2 dar till och förde över till en 10L glasdamajan. Missade minst 2L grönöl i detta moment eftersom jag inte ville få med min minst sagt generösa bottensats. Nu smakade det mindre beskt och mer öl, tyvärr ahde en hel del av citrustonerna försvunnit, mer syrlig karaktär. Jag började oroa mig för att jag fått in mjölksyra, det är ganska lätt hänt med en helammande bebis i omgivningarna.

Sekundären fick bubla en dag eller så i lägenheten sen åkte den ner i källaren där det är lite svalare 15 grader. Fick stå i ca 2 veckor. Skall tilläggas att jag fällde ut en hel del m h a min goda vän gelatin.

Tappning
Nu såg det faktiskt fint ut, smaken är besk men inte odrickbart, mindre beska än tidigare. väldigt tunt dock, har inte provat några större mängder men inser att det inte kvalar i livsmedelsverkets definition som starköl. Det som jag dock stör mig mest på är att nästan inga friska blommiga citrussmaker finns kvar, det luktar mest beska och väldigt lite citron. Som referens till det jag var ute efter kan man tänka Sierra Nevada Pale Ale och andra IPA.

Nu står det med sockergiva och kolsyrar, tänkte stoppa ner det i källaren efter en veckan i lägenheten medan nån flaska får gå i kylen för provsmakning.

Jag tänkte ladda upp lite bilder på spektaklet men det blir drygt att sitta och ändra storlek från mina 5MB bilder så jag sparar det tills någon utryckligen vill se dom.

Är det någon som kan ha några ideér om vad som skulle kunna förbättra chanserna till att få en varaktigare humlearom och smak. Jag inser att jag skulle kunna torrhummla i en påse i primären, skall för övrigt skaffa all den utrustning som jag inser att jag saknar. Men det känns inte som om det löser den fadda smakupplvesen. det är lite svårt att sålla bland felkällorna men kan det inte vara så att den oerhörda beskan maskerar en hel del. En annan möjlighet kan ju vara att det tog för lång tid innan kylning, med silning genom duk innan.

Är det nån som har erfarenhet av något liknande?

Mvh David

Småbarnsföräldrar brygger sällan men gärna!

Just nu:
Återstår att se...

Sv: Amerikaöl, utan amerika

Jag undrar inte om den fadda smaken beror på oxidation.

därefter silade jag rätt ner i ett kärl (med hjälp av ett durkslag) för kylning i vattenbad

Att sila den varma vörten är absolut inte lämpligt.
Kyl först och sila sedan är korrekt.

Ville inte ta ur all humle ur påsen eftersom jag var rädd att den skulle tappa arom, insåg efter 15 min att jag haft i nästan 1/3 (ca 30 gram) som bittergiva. Fick panik. Nån som känner igen sig.
Sen dunkade jag i resten av humlen och avslutade koket efter ca 45 min total koktid

Som du själv insett så blev det inte särskilt lyckat.

Vill du ha bra citruskaraktär så rekommenderar jag att du delar upp humlet i många delar.
Dela upp 90 grami 6x15 gram och tillsätt allteftersom.

Till exempel:
10 gram i 60 minuter
15 gram i 30 minuter
15 gram i 20 minuter
15 gram i 15 minuter
15 gram i 10 minuter
15 gram i 5 minuter
15 gram i 0 minuter

Fast det gäller att justera mängden så att ölet inte blir för beskt.

Jag rekommenderar också att du använder lite mörk och ljus karamellmalt.
c:a 5% av båda.

Dåligt utbyte verkar du också fått. Det brukar inte bli så bra den första gången.
Saftsil är förstås inte perfekt. Försök att göra en lakhink istället.
Lakningen ska ta relativt lång tid. Om det rinner för fort så blir det sämre utbyte.

Tack för tips, låter rimligt att en varm vört som kontakterar luften reagerar mer än en kall sådan,  har bockat till lite kopparrör inför nästa omgång. Skall dessutom skaffa div utstyr såsom preparerad kylbox, riktiga jästunnor mm.

Abropå jästunnor kontra damejanner. Vissa verkar skaffa två uppsättningar plasttunnor med lock, primärkärlet förses med en kran lite högre upp från botten än sekundärkärlet pågrund av olika stora bottensatser såklart. Det verkar otroligt smidigt att bara tappa från en tunna till den andra. Damejannerna kräver ju som bekant hävert med allt det bök som det innebär (i mitt tycke). Kanske lättare om man skaffar en pumphävert. Har läst någonstans att damejannerna är bättre eftersom arean öl som kontakterar luften blir mindre kontra ett cylindriskt jäskärl, det kan jag väl köpa förutsatt att man har lika stora batcher vid varje bryggtillfälle, eller en stor uppsättningar damejanner. Nu kommer min fråga; borde det inte gå att tillföra lite steril sockerlag till sekundären så att utrymmet ovan ölytan fylls med CO2 istället för vanlig luft? Är det någon som är van båda typer av jäskärl och kan se några egentliga fördelar med damejann?

En fråga till; vad är det som gör att uppdelningen humlegivorna ger en bättre/jämnare smak och arom? Jämnheten kan jag väl iofs förstå, det blir lite mer balanserat med fler nyanser av humle. Men att det per automatik skulle ge mer eller "högre" arom, vad beror det på?

Mvh

Just nu:
Återstår att se...

Lättare att göra ren en hink kontra dj.
Plast går inte sönder, glas är ömtåligt
Men för övrigt så fungerar dj alldeles utmärkt.

Angående multipla givor så är det rent erfarenhetsmässigt,
troligen beror det på att varje giva ger ett eget bidrag,
och att blandningen gör att det blir bättre citrus arom och smak.

Korkade upp första kylskåpskalla flaskan efter drygt en veckas primning. Den smakar mot alla odds jättebra! Det blev inte som jag hade tänkt mig men det är ändå en mkt god öl. Fruktig (13g humle/liter inte konstigt) men ändå torr med stor beska. Som en bonus så verkar det som om den har 4-5% alkohol också att döma av känslan i huvudet.

/D

Just nu:
Återstår att se...