Är Trappisterna Belgisk dubbel/trippel?

Hej

Såg att Humlegården hade en tillfällig jäst, Trappist blend och blev lite sugen. Men om jag då skall göra en öl som är åt Trappisthållet, tex Chimay eller kanske Rochefort, är det Belgisk dubbel/trippel-recept jag skall jaga?

// Mikael

Sv: Är Trappisterna Belgisk dubbel/trippel?

well, belgisk dubbel är mörk, trippel är ljus...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Så vidt jeg kender beskrivelsen af 3789PC, så indeholder den også Brettanomyces. Så - vi snakker nok mere en Orval-klon en fx. en klon af Rochefort/Chimay (hvor der så vidt jeg ved ikke anvendes Brett). Orval er bestemt god, men "karakteristisk" på sin egen måde ift. de øvrige trappist-øl.

Det verkar stämma:

"Beer Styles: Belgian Specialty Ale, Belgian Pale Ale, Flanders Red, Oud Bruin Profile: A unique blend of Belgian Saccharomyces and Brettanomyces for emulating Trappist style beer from the Florenville region in Belgium. Phenolics, mild fruitiness and complex spicy notes develop with increased fermentation temperatures. Subdued but classic Brett character. Alc. Tolerance 12% ABV Flocculation medium Attenuation 75-80% Temperature Range 68-85°F (18-30°C)"

Mao så kan du antingen köpa två-tre flaskor Chimay Blå, eller Rochfort 6 och jäsa upp en förkultur på bottensatsen i flaskorna.
Eller köpa wyeast 1762 (Rochefort) wyeast 1214 (Chimay)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Orval är ju min Trappistfavorit... Men var katten hittar man ett lämpligt recept som passar till den jästen (Som redan är beställd) Min tanke var att köra receptet för Belgian dubbel ur "Brewing Classic styles"

Impulsiv beställare? ja...

Här är en länk till den jag tänkte brygga:
http://ratebeer.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=46454
Jag är dock lite tveksam till den mängd humle som de har i.
Det verkar vara i överkant, men den kanske klingar av efter de månader som behövs för att brettkaraktären ska komma fram.

Ett ungefärligt recept:
80% Pilsner
10% Caravienne
10% Socker

Tänk på att brettanomyces fortsätter där andra jäststammar resdan lagt av.
Om du har den kvar i jäshinken kommer du med lite otur få med den i nästa bryggning.
En annan sak är om du ska fylla upp ölet på flaska så kan det vara lite svårt att beräkna CO2 mängden för du vet inte slut FG. Man kan med lite otur få flaskbomber.

Jaså? Jag var övertygad om att det var massor av vete i en Orval. Smakar så i min mun.

I "Brew like a monk" finns ett recept på en Orvalklon.
Med tanke på ipred o upphovsrättsdebatten så publicerar jag det inte här.
Men jag kan ju dela med mig av det via andra kanaler än internet.
eller så köper man boken, väl värd sitt pris

Den boken levererar Humlegården mha Kungliga postverket till mig imorron. Stort tack för receptet via den andra kanalen ändå!

Skulle vara roligt att se en bokutgivare driva ett mål gällande upphovsrätt kring ett recept som de uppenbarligen försökt kopiera från ett gäng fromma munkar :-)

Vilken sida står receptet?
Jag leta lite för ett tag sen och jag kunde bara hitta det med:
3 sorters ljus malt (gissningsvis pale, munich och aromatic?)
2 sorters karamellmalt (nån ljusare karmellmalt och special B?)
16% socker
Hallertauer, Styrian golding och sen lite info om mäsktemp och tider.

När det gäller upphovsrätt för böcker har jag för mig att det är helt ok att citera men inte kopiera. Rätta mig om jag har fel.
Men köp givetvis boken, den kommer som nummer 2 i min lista på bra ölböcker efter wild brews.

12 Senast ändrad av Kenneth (2009-04-29 05:50:02)

Det står på slutet av boken sidan 252
Receptet heter "laVal" någonting.

Kenneth skrev:

Det står på slutet av boken.
Receptet heter "laVal" någonting.

Tackar!
Ska kolla det när jag kommer hem.

Fick även BYO 150 clone med posten.... där fanns också ett Orvalrecept.