Är det skillnad på att använda en stor eller liten kyl för lager?
Är sugen på att testa brygga en lager. Jag har jag förstått det som att det funkar bra med en fullstor kyl och en UT-100 termostat för dem flesta, är det ett korrekt antagande? Det blir inte för stor skillnad mellan längst ned i kylen och högst upp i temperatur?
Det kanske låter som en konstig fråga men om jag har kylen, som just nu används för mat, lite för högt ställd kan det som är högst upp längst bak i kylen frysa men inget annat i kylen fryser. Det kan verka lite underligt då kylen inte är otät och borde ge en jämn temperatur i hela kylen men jag upplever att en viss skillnad existerar.
En UT-100 är redan beställd och idag försökte jag modifera en frys för att jäsa lager i. Jag klippte bort 320st, jag räknade faktiskt, rackarns pinnar som höll ihop kylslingan i hyllorna för att sedan bryta och benda upp kylslingorna för att få till utrymmet i höjd led för en jäshink. Med hjärtat i halsgropen kanske ska tilläggas då jag inte var så säker på vad som skulle hända i fall att slingorna blev otäta. Är det inte freon i gamla frysar som är högst olämpligt att komma i kontakt med? Hur som helst så halvvägs in i arbetet med att plocka bort alla pinnar mätte jag frysen på smalaste stället, där termostaten sticker ut ca 10cm, och kom fram till att den är endast 36cm och jag behöver 40cm för en jäshink. Har man påbörjat något är det lika bra att slutföra det dock så nu har jag en frys som är modifierad och testad men inget riktigt användnings område för den.
Sak samma nu blev det ett långt och förvirrat inlägg men poängen är att tänkte köpa en begagnad kyl på blocket typ och undrar om det är bättre med en mindre kyl än en större för att få mindre temperatur differens i kylen eller om det inte spelar någon större roll.
Ha det gott!
/Danko