Första bryggningen gjord

Hejsan!

Jag har länge funderat på och läst om ölbryggning och till slut skaffade jag mig utrustning. Jag satsade lite och skaffade ett startpaket med namnet Brewferm MX(kostade en del, men en hobby får kosta är min filosofi), sen köpte jag också ett färdigt paket med ingredienser från Brewferm med namnet Gregorius. Nu har jag precis gjort min första sats och väntar nu bara på att jäsningen skall komma igång. Jag har några frågor jag tänkte ställa till er experter för att bli bättre till nästa gång jag brygger. Satsen skulle bli 10 liter när den är färdig, man skulle börja med 11 liter vatten, när man skulle tappa över till jäshinken skulle man vara försiktig så att man inte får med proteinet som lägger sig på bottnen. Jag använde kranen på sidan av kokkastrullen är det bra eller får man med proteinet då? När jag tappat över allt visade det sig att det man fick över var 7 liter och sedan blir det väl ett svin från jäshinken också så några 10 liter blir det inte, har jag varit rädd för proteinet i onödan då eller? Sen funderade jag ifall man kanske kunde ha använt mera vatten är det en bra idé? tack på förhand!

Jonas

Sv: Första bryggningen gjord

När det gäller västkeförlusten så kan det vara så att du kokt bort mycket. I så fall är det bara vatten du förlorat som kan erättas med nytt vatten, kokt och nedkylt helst. För att få veta om det ligger till på det sättet måste du mäta sockerhalten innan du startar jäsningen. En sådan hydrometer (kallas också oechslemeter) som man mäter sockerhalten bör ha ingått i ditt startpaket (om det var ett startpaket värt namnet). Vad sockerhalten på de 11 litrarna ska vara bör stå i instruktionerna för ölsatsen. Gör det inte det så får du skriva receptet här så kan vi nog bedöma vad sockerhalten borde vara.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Första bryggningen gjord

Det kom nog med en hydrometer och när jag mätte låg det på ungefär 1051 på paketet står det att OG skall vara 1054, betyder det inte att det är för mycket vatten i satsen? Spillet jag tänkte på var ju den nivå som var under kranen på kokkärlet, ca 3 liter, i instruktionerna stod det att man skulle vara försiktig så att man inte fick med proteinerna från bottnen av satsen. Jag var kanske otydlig men min fråga var ifall jag var för orolig för proteinet? I andra recept jag läst står det ju att man häller över allt via en sil till jäshinken borde jag gjort så?

Sv: Första bryggningen gjord

Jo, har du lämnat 3 liter i botten på en sats beräknad för 11 liter har du lämnat lite väl mycket (ekonomiskt sett).
Om du skulle fylla upp med vanligt vatten i det fallet så skulle sockerhalten i vörten nog minskat lite väl mycket och ge ett svagare och troligtvis blaskigt öl.

Proteinet i bottem är väl det som kallas för kalldruv, det samlas på botten efter man kylt ner vörten. Själv brukar jag inte bry mig alltför mycket i den, det mesta kommer nog med i jäsningen. Men jag tappar alltid över till sekundärjäsning när det är mycket och då avskiljer man nog det mesta av de proteinerna. Det är inte hela världen om de kommer med heller, det ger mest bara ett grumligt öl.

Det går såklart att sila bort druven med fast jag har inga bra erfarenheter av det. Experimenterade lite i början med olika silar och sildukar men alla satte igen och bökade till det.
De bästa resultaten fick jag när jag fixade en enkel sil som fick vara i botten på kok-kärlet, ansluten till tappkranen, under kokningen. Om man då kör med humlekottar så filtreras i samma moment det mesta av druven bort. Men även den metoden hade lite problem med igensättning.

Sv: Första bryggningen gjord

Skall jag då istället använda en hävert för att tappa över vörten eller kan man vinkla kokkärlet lite för att få med mera eller har ni några andra förslag? Jag hade inte i detta fall tänkt använda mig av sekundär jäsning, men ifall jag i framtiden gör detta kan man då tappa upp allting på flaska, allstå blir det inget spill från sekundär jäsningen?

Sv: Första bryggningen gjord

Jag brukar hälla allt genom en saftsil, men då har jag inte använt humlepellets.  Tror det skulle sätta igen ganska ordentligt.
Vid senaste bryggningen använde jag pellets och tappade genom kranen och genom en vanlig kökssil. Jag fick med en hel del druv i jästunnan, men det fick jag bort vid omtappning.