Peltier-kylare

Hej,

tänkte försöka bygga ihop ett vörtkylsystem med hjälp av sk peltier-kylare (se http://www.heatsink-guide.com/peltier.htm). Det går numera att köpa billiga 5 eller 10-pack på t.ex. ebay.

Tanken är att leda den varma vörten i ziggzagg i ett kopparrör som i sin tur är fastlött på en kopparplåt. På baksidan av kopparplåten sätts peltierkylarna, och på den varma sidan en rejäl kylfläns samt ev också en fläkt.

Vad tror ni, kan det funka? Rent praktiskt borde det ju vara betydligt enklare att handha än t.ex. en plattvärmeväxlare eller som jag nu kör, en immersionskylare.

2 Senast ändrad av INFORMATION (2009-04-12 12:16:47)

Sv: Peltier-kylare

Hej,

ex. om man vill kyla ner 20 liter 100-gradig vört till 20 grader C. Då måste man kyla bort 20 kg * (100C-20C) * 4 kJ/(°C*kg) = 6400 kJ. Vill du göra detta på t.ex. en timme så krävs det en medeleffekt 6400 kJ / 3600 s = 1.78 kW. Gissningsvis med en 14-15 stycken 136.8 Watts arrangerade i serie (dvs. i vörtflödet så att delta-T per element minimeras, inte nödvändigtvis elektroniskt seriekopplade) kanske det lyckas, men det blir nog mycket låg verkningsgrad.

Jag tror att det är enklare och mer ekologiskt med en plattvärmeväxlare. Det uppvärmda kylvattnet kan användas vid diskning av utrustning.

Johannes

3 Senast ändrad av Ratatosk (2009-04-12 13:31:14)

Jag tycker det låter hemskt opraktiskt (och dyrt, med extra el och allt). Det enda du vinner med värmepumparna är att flänsfoten får en högre temperatur, men den är förmodligen väldigt trög i jämförelse. Med plåt, kylfläns och fläkt är nog den effektivaste lösningen att bocka upp sidorna på plåten, montera den svagt lutande, sätta flänsen på undersidan, låta vörten rinna långsamt över plåten och blåsa med fläkten från sidan så ångan blåser bort och flänsen kyls.

Det blir ungefär som de kylare som sitter på vissa gamla stationära motorer och ser ut som lutande bakplåtar i sick-sack.

... å andra sidan är det nog hemskt svårt att slå den kylare du redan har.

4 Senast ändrad av leinad (2009-04-15 08:00:01)

Jag tog upp frågan med en elektronikkunnig polare. En sak du inte tar med i din uträkning Information är omgivningstemperaturen som ju ligger på ca 20 grader.

Peltierkylarna har ju en kall sida och en varm sida. Den kalla sidan ska sitta mot kopparröret, medan kylflänsen (och troligtvis en rejäl sådan!) ska sitta på peltierelementets varma sida och fläkten som jag nämner används för att transportera bort värme från kylflänsen, inte från vörten.

Beroende på utformning hävdar han att det bör sänka effektbehovet minst med en faktor 5, vilket ju gör att lösningen inte blir helt otänkbar. Funderar på att göra en prototyp och testa om det funkar.

Ratatosk: Jag tror inte du förstår riktigt hur jag menar, jag håller med om att min förklaring haltar något. [här vore en skiss på sin plats smile ]

En skiss vore inte fel, men jag är skeptisk till själva fysiken. Själv kyler jag i vattenbad och har inte funderat alltför mycket över hur lång tid det tar, så för att få lite siffror att räkna med tog jag fasta på användare Raaskens utsaga från shbf:s forum; "Jag kyler 25 lit kokande vört på minde än fem minuter, rekordet är fyra."

Säg,
vörtens värmekapacitet lika med vattnets: 4,2 kJ/kg,K
temperaturfall 100 till 20°: 80 K
massa: 25 kg
tid 5 min: 300 s

Kyleffekt (medel) = 4,2*25*80/300 = 28 kW. D.v.s. bra kylning är ungefär tio till tjugo gånger kraftigare än värmning på en vanlig kokplatta, i likhet med en bil som har mycket högre bromseffekt än vad den har motoreffekt. Den stora effekten och mer därtill måste du pressa över dina peltierelement. Det verkar fullkomligt orimligt, inte minst med tanke på att de tappar i effektivitet i takt med flödet och att elementen själva sannolikt drar minst en watt i eleffekt för varje watt värmeeffekt de pumpar! Elen blir även den värme och måste också kylas bort.

Vad som kunde vara rimligt är att sätta in peltierkylningen på redan vattenkyld vört, för att värmepumpa den under kylvattentemperaturen och komma ner till lagerölstemperatur.

Inte för att jag har något att tillägga när det gäller Peltier, ville bara flika in att man kan kyla ner vörten på fem minuter med hjälp av en hederlig immersionskylare, avtappningskran på kokkärlet samt en pump (Raasken använder ju också en immersionskylare (utan pump), fast med flänsar på vilket gör den supereffektiv pga den större kontaktytan). Kolla in Whirlpool/Immersion Chiller om ni är intresserade.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

7 Senast ändrad av leinad (2009-04-15 20:28:31)

Så här har jag tänkt ungefär (se bild). Det är ju på sätt och vis en ganska vanligt förekommande kylartyp som dock, förhoppningsvis smile, går på stereoider med hjälp av 5-10 st peltierelement.

Antagligen blir det smartare att fräsa ett spår i ett aluminiumblock än att böja ett kopparrör. Det kommer att behövas en rejäl kylfläns samt en eller flera fläktar som blåser kalluft på flänsen.

Jag tror fortfarande att det är rätt svårt att räkna hur bra det här systemet blir på det något förenklade sätt ni gör. Det måste ju bero en hel del på t.ex. vilken kylfläns man väljer, hur fläktsystemet ser ut, lufttemperatur omkring, vörtkanalens dimension och flöde, luftflöde osv. Återkommer i frågan smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/peltierwortcooler.png

(oj, ja, just det, locket ska ju sitta underst såklart...

vi pillade med sådana peltier plattor när vi trimmade datorer för ca 10 år sedan

och för att få drag i plattorna så lär du behöva vattenkyla dom
annars går det år enorma kylflänsar samt högtrycksfläktar

kul plattor
http://www.virtualvillage.com/Items/001 … tier+Plate

Summan av kardemumman är nog att Mrmalty har mer eller mindre rätt .
Kolla bara (Whirlpool/Immersion Chiller )  :
www.mrmalty.com

Varför komplicera livet när man har allting klappat o klart o inom räckhåll :-)

Hej alla coola hembyggare!

Tänkte visa upp flänsade kylaren eller kamröret som vvs-branchen säger.
25 liter kokande vört ner till +20° på 5 min är lätt som en plätt, rekordet är 4 min,
troligen pga kallare kylvatten i ledningen på vintern och ivrigare omrörning.
6,5 varv och passar i "tyska grytan".
Gardenakopplingar på 3/4" lödnipplar.
Insidan har spiralformade räfflor som en bösspipa.
Ett minimum av rörliga delar......;-)
Och jag lovar att få hembryggare
har tillgång till så många plattväxlare som jag och Torgny!
Men så länge det räcker med spiralen så är den allra bekvämast
betr rengörning och  tolerans mot grumlig eller Humlig vört.
Kör på vedertagna lösningar som är verifierade
och lägg överskottsenergin på att brygga desto oftare.

Välmenande brygghälsningar fr Raasken

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Slinga.jpg

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken
Verkar väldigt effektivt ! Kollade snabbt priset på kamrör på Rinkebyrör  , svindyrt om man inte har tillgång på annat sätt .

Artikel 2829    9,5 m 455 mm 200 mm   2.100,00 kr/st

Hej igen!

På jobbet skrotar vi sådana kamflänsslingor ibland.
Slutsats: Kommer du åkande förbi Ljungby så säg till i god tid så dyker jag ner i skrotcontainern på jobbet
och fiskar upp en slinga, däremot så får du kapa och löda vinklar osv på egen hand.
Eller plocka ut motsvarande slinga ur en skrotad värmepanna i ditt närområde.

Erbjudandet gäller förstås i mån av tillgång......Salle i Växö har redan nappat en till sina mästarbrygder.

Skrot-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej Raasken ,
Jag nappar !!! Men jag bor i Stockholm och kan inte komma ner förran i början av Juni .Exacta datumet vet jag i slutet av veckan . Finns det hopp ?