En skiss vore inte fel, men jag är skeptisk till själva fysiken. Själv kyler jag i vattenbad och har inte funderat alltför mycket över hur lång tid det tar, så för att få lite siffror att räkna med tog jag fasta på användare Raaskens utsaga från shbf:s forum; "Jag kyler 25 lit kokande vört på minde än fem minuter, rekordet är fyra."
Säg,
vörtens värmekapacitet lika med vattnets: 4,2 kJ/kg,K
temperaturfall 100 till 20°: 80 K
massa: 25 kg
tid 5 min: 300 s
Kyleffekt (medel) = 4,2*25*80/300 = 28 kW. D.v.s. bra kylning är ungefär tio till tjugo gånger kraftigare än värmning på en vanlig kokplatta, i likhet med en bil som har mycket högre bromseffekt än vad den har motoreffekt. Den stora effekten och mer därtill måste du pressa över dina peltierelement. Det verkar fullkomligt orimligt, inte minst med tanke på att de tappar i effektivitet i takt med flödet och att elementen själva sannolikt drar minst en watt i eleffekt för varje watt värmeeffekt de pumpar! Elen blir även den värme och måste också kylas bort.
Vad som kunde vara rimligt är att sätta in peltierkylningen på redan vattenkyld vört, för att värmepumpa den under kylvattentemperaturen och komma ner till lagerölstemperatur.