Hur många öl har du bryggt?

Jag började brygga i april i år, min första öl gjorde jag den 9e april, en tjeckisk pilsner.
Sen dess har jag gjort 6 öl till:
Stout(21lit)
Ipa(19lit)
Old Speckled Hen(23lit)
Heineken(20lit)
SNPA(23lit)
Arrogant bastard(22lit)

Och imorn ska jag göra min 8e öl på lite mer än 3 månader.

Hur många öl har du bryggt hitils och när började du brygga?

2 Senast ändrad av urgusinka (2005-07-11 12:10:11)

Sv: Hur många öl har du bryggt?

Tja!

Jag började brygga 1989/90 och höll på genom gymnasiet. Mest rörde det sig om vin, men en del ölsatser och en katastrofal helmäskning hann jag med innan jag tappade sugen. Därefter har jag haft ett långt uppehåll. Min comeback dateras till i fjol höst då jag satte igång med mer kapital, mer kunskap och mer seriösa avsikter. Mina brygder hittils (sedan comebacken):

(A) Flysta ESB (recept från en annan bryggare). Extrakt + delmäskning (28 l)
(B) Bitter. Helmäskning (23 l)
(C) Blåbärsstout. Helmäskning (12 l)
(D) Stout av irländskt slag. Helmäskning (17 l)
(E) Cream ale. Helmäskning med polenta. Varmjäst och kallagrat (24 l)
(F) Tripel (20 l)
(G) Skibsöl. Helmäskning. Sambryggt med min bryggarvän (11 l)
(H) Munchener dunkel. Egenmald malt. Helmäskning. Äkta underjäsning (23 l)

Betgssättning (1-5, där 5=bäst): A 3+, B 4+, C 5-, D 3, E 3, F ---, G 4, H ?.

Jag tror det var alla öl; börjar tappa räkningen.

Nästa säsong, som börjar i september, ska inledas med en överjäst öl utan humle. Beskan ska komma från tall- och granbarr och aromen ska komma från älgört. Detta är en brygd som jag och min bryggarvän har tagit fram tillsammans.

Därefter ska jag sätta några bitter, och därefter kommer ett försök till en ljus välhumlad pilsner, liksom en förfining av blåbärsstouten som var fantastiskt god och blir allt bättre med lagringen.

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Jag började brygga i mars 2003 med coppers ölkit, där jag följde instruktionerna på den lilla lappen till punkt och pricka. Jag har bryggt sedan dess ca 20 brygder tror jag. Många av dessa har dock varit friska experiment med syfte att förstå, snarare än att få något drickbart och långt ifrån alla har varit goda, och vissa har rent av varit odrickbara smile speciellt i början.

Det är intressant när man tänker tillbaks, på det man lärt sig under tiden. Jag visste i princip inget alls om öl när jag började. Var ingen stor öldrickare heller. Kommer ihåg exakt de funderingar jag hade i början, det här med jäsningen och jästen. Frågorna blev fler och fler, efter ett tag när man hittade man svar på de flesta frågorna, kom nya och ännu krångligare frågor upp i huvudet.

/Fredrik

Jag har bryggt 2 ölsatser för länge sedan, men dom blev knappt drickbara..

Nu har jag börjat med "riktig" bryggning har jag gjort en bitter som blev bra.

Just nu står en sweet stout på jäsning, men den blir kanske inte bra, eftersom det har blivit så varmt. Den står kvar i jäshinken fortfarande, men jag tänkte provsmaka och mäta ikväll..
Annars är jag väl som Fredrik ovanför var när han började.. Vet inget om öl, dricker inte så mycket, ju mer man får reda på, desto fler frågor ploppar upp...

5 Senast ändrad av jan_johansen (2005-07-16 11:25:27)

Jag har bryggat följande (alla helmäskning och 10-11 liter) och ger följande betygsättning:

Imperial Stout 2,5
Bock: Misslyckad - jästen dog eller något :-(
Kryddad Dunkel Weissbier: 4
Ljung Ale: 4
Pors Lager: 3
Pilsner: 4
Barley Wine: Bråk med frugan orsakde en infektion av den jäsande vört - hon spottade i jäshinken!!!!!!!!!! grrrrrrrrr :-(
Kryddad Skotsk Ale (Julale): 4,5
Chokladstout: 2 :-(
Rauchbier: 3
Skibsöl - sambrygd med Urgusinka (we rule!!!!:-) ): 4,5
Kryddad Abbey Ale ABT: 4
Bovete-Bock (Brygd som en Weizenbock, fast med Bovete istället för vete och utan humle alls - enbart Johannesört, Tallbarr och Granskott) 5
Blåbär-Lambic: 3,5 (tills Vidare - krävar lagring)

För det kommande året har jag planerat följande (Börjar i September)

Münchener Dunkel
Den ale som Urgusinka nämnde utan humle med tall/gran, Ljung och Älgört
Ljungale
Brown Ale
ESB
Pilsner
Amerikansk Pale Ale
Kölsch
Altbier
Adam Bier (Stark, svart överjäst öl som för länga sedan blev bryggat i Dortmund)
Bovetebock (ny recept med humle och gjort starkare)
Märzen/Oktoberfest
Imperial Stout
Kryddad Skotsk Ale
Abbey Ale ABT
Tall/Granale
Barley Wine

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH