1 Senast ändrad av urgusinka (2005-07-11 12:27:48)

Lagringskärl

Hej!

Vad anser ni om att kallagra öl i jäshink? På vissa sidor varnas för att ölet kan oxideras. Själv förstår jag inte hur det skulle vara möjligt då utrymmet mellan jäslock och öl är fylld av CO2 och jäslocken är lufttäta.

Jag talar om mitt första riktiga lageröl, ett öl i munchener dunkel-stil som vid omtappningen till sekundärjäsningskärlet smakade gudomligt!  Jag är så förväntansfull att det vore surt att få ölet oxiderat så här på mållinjen.

Vänliga hälsningar

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Lagringskärl

Jag tror själv det går jättebra, som sagt det där med att den oxideras är inte specielt troligt, den får ju ingen kontakt med syre, hur skulle det gå till då?

Hade jag gjort en till lageröl så hade jag också lagrat den i en jäshink.

Tja!

Skönt att andra håller med en. Det skrivs så mycket man blir nojig för minsta lilla. Har du bryggt många lageröl? Hur länge brukar du lagra normalstarka öl?

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

6 veckor lagrade jag min enda lager, den blev väldigt god.

5 Senast ändrad av Lund (2005-07-11 11:06:10)

Jag lagrar i plasthink och ölen blir kalasgod utan större tecken på oxidering.

Problemet med lageröl är just att oxidering tar ett tag innan det märks så om man slavrar vid omtappningar och så hinner oxideringen utvecklas under lagringen.

Tror inte att plast är helt syretätt dock. Det handlar inte så mycket om gastryck som om mängd av en specifik gas. Även om det är högre tryck i lagringskärlet än utanför så finns det inget syre vilket betyder att det långsamt kan läcka in. Dock är det ingen som jag har märkt av som sagt.

6 Senast ändrad av urgusinka (2005-07-11 12:27:19)

Så du tror att oxideringen beror på att syre löses i ölet under tappning, inte under själva lagringen?

Tror du att all CO2 kan lösas i ölet när man drar ner till +/-0 med resultatet att ölet kommer i kontakt med luften?

Död åt Reinheitsgebot!

Tror inte att CO2 mättnaden i ölet spelar så stor roll egentligen. Dessutom så produceras såpass mycket co2 även under lagring (om man tappar om inte alltför sent) så det ska inte vara något problem.

Och jag tror att de stora oxideringsproblemen med lageröl är att 1) det krävs inte mycket för att det ska märkas. Lageröl är ofta ganska delikata. 2) lageröl tar längre tid på sig och då märks även en liten oxidering mer. Oandra sidan oxiderar öl mycket långsammare vid låga temperaturer...tror jag i alla fall.

Mina lageröl är nog de bästa öl jag gjort och jag använder plasthinkar och står o skvalpar lite (mot min vilja) utan att märka av någon oxidering. Tror inte att man behöver oroa sig speciellt mycket.

Vad bra. Nu känner jag mig lugnare. Jag kör på plasthink nu.

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Jag tycker att plasthink är att föredra fram till 6 månader iaf. Ska man ha ölen stående längre skulle jag nog försöka få det i något mer gastätt som glas eller stål.

T.ex starka öl jag har tänkt låta få mogna i 1-2 år låter jag först stå i hink tills de är helt klara (ett par månader) och sen kör jag med hävert till fat och kolsyresätter och smakar av lite (bra att veta tycker jag..samt gott). Sen ställer jag undan fatet i något hörn jag inte kommer åt så lätt. Mina lager öl låter jag dock stå o lagras i plasthink tills jag orkar tappa om. (5 veckor är rätt standard för mig..plus en eller två av lathet)