Petriadapter

Jag har för mig att det var någon diskussion om petriadaptern och oliak type av sodastream typer för en tid sedan. Jag blev då fundersam på framtiden då jag inte känner till de nya flaskorna?

Dock har jag på senaste tiden sett två typer av tuber på utbytesställena, tänkte bara meddela att båda två passar utmärkt till petriadaptern. Jag har provat båda och det passarutmärkt, även om det ser lite annorlunda ut.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/petri.jpg

Är den vänstra på bilden den "nya"? Eller vad är denna nya adapter som det pratades om? Vad finns de?

Kommer de någongång att bli ett problem? Någon som vet mer?

/Fredrik

Sv: Petriadapter

Jag har använt båda modellerna av tuberna utan problem. Ibland har jag märkt att man hinner knappt få på gängan från regulatorn på tuben, förrns kolsyran börjar pysa ut, blir lite meck och sen på't igen, brukar lösa sig...

/U

Jag stötte på den "nya" tuben för första gången idag. Jag fick aldrig tätt och hela tuben gick åt. Jag använder adaptern som Humlegården sålde förut.

En teori jag har är att metallbrickan i mitten - den med fyra hål i - tar emot metallen på tuben, och plastpackningarna får inte möjlighet att täta.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Idag var jag till PGW och bytte tuber. De var väl medvetna om att den sortens tuber inte är så populära bland ölbryggare. Och jag fick en tub gratis.

Jag har för mig att jag fick den tuben i somras på PGW när de hade en sommarvikarie.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.