Synpunkter på Radical Brewing och The Home Brewer's Companion?

Någon som har läst någon av dessa och har något att tycka till om?

Jag funderar mest på att köpa Radical Brewing.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Synpunkter på Radical Brewing och The Home Brewer's Companion?

Jag har Radical Brewing och tycker den är ett mycket trevligt tillskott till min samling bryggliteratur. Där finns en hel del udda metoder och recept och framför allt är den väldigt läsvärd med anekdoter om ölets historia, bilder i massor, tabeller osv. Faktiskt en av de bättre i min samling. DOCK...vill jag höja ett varningens finger för att en hel del faktafel, rena tryckfel och annat smugit sig in i den vilket är lite tråkigt. Jag uppmärksammade bland annat att hans konverteringar mellan amerikanska mått och metriska mått var felaktiga på ett flertal ställen, vilket jag mailade Randy Mosher om. Han har en sida för errata, http://www.radicalbrewing.com/rberrat.html där han listar allt detta. Dock gjordes inget åt de fel jag anmälde.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Ok. På den länken stod det en hel del. Den verkar va trevlig men fellistan är ganska skräckinjagande smile
Den åker med på nästa beställning!

Har bara läst radical brewing av de två, men jag kan ju tillägga att jag säkert läst den 7ggr.
Sant som Torgny säger ang. konverteringar, får för mig att på ngt ställe har vikten eller volymen översatts till kilometer;)
Men den är ändå den bästa och mest underhållande ölbok jag har i min samling.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

5 Senast ändrad av INFORMATION (2009-05-05 18:26:16)

Jag har också "Radical brewing", tycker att den är inspirerande och underhållande att läsa. Den är dessutom vackert typsatt. Men jag blev också förargad på de många felen som ger ett lite "slafsigt" intryck, t.ex. det ovan åsyftade "You'll need 11 pounds (5 kilometers) of liquid [...]" (Mosher, s. 136), och för att inte tala om att han får Kalevala till att vara ungersk (s. 56). Dessutom tycker jag referenserna är för fåtaliga (bibliografin innehåller ca. 50 hänvisningar), tror knappast han själv har uppfunnit eller gjort "original research" på alla de bryggmetoder som beskrivs... Textens ton är dessutom överdrivet raljant på sina ställen. Nu lät kanske det här lite negativt, men det är egentligen en riktigt bra bok, så skaffa den.

Johannes

Det blir till att beställa ett ex tillsammans med sommarmalten smile Skönt att ha något att läsa på stranden wink