Sista beställningen för sommaren, vad köpte ni?

Som alla säkert vet ska dom ju ha semesterstängt på humlegården i juli och sista dagen för beställning är imorn, så man är (nästan) tvugen att beställa nu om man vill kunna brygga öl under sommaren.

Själv ska jag brygga 3 öl hade jag tänkte, (Spitfire klon, Arrogant bastard klon, och Dead guy klon)
Japp många kloner smile

Men iaf det här beställde jag:

amber malt (Thomas Fawcett, England), hel, 1 kg
münchnermalt (Viking, Sverige), krossad, 1 kg
crystal malt (Thomas Fawcett, England), hel, 1 kg
melanoidinmalt (Weyermann, Tyskland), hel, 1 kg
dark crystal malt (Thomas Fawcett, England), hel, 500 g
puffat vete (Thomas Fawcett, England), hel, 1 kg
Target humlepuckar, 100 g, 2003, 11,7% alfasyra, England
Chinook humlekottar, 100 g, 2004, 14,9% alfasyra, USA
Saaz humlekottar, 100 g, 2004, 3,6% alfasyra, Tjeckien
Fempack torrjäster från Fermentis, specialpris juni 2005
mellanmörkt torkat maltextrakt (Munton & Fison, England), pulver, 1 kg
Safale US-56 (Fermentis torrjäst, 11,5 g)

Blir nog en trevlig bryggarsommar smile

Sv: Sista beställningen för sommaren, vad köpte ni?

Vad gör du av allt öl du brygger? Jag har ju fullt upp med min första sats fortfarande.. smile
Men du kanske har snälla kompisar som hjälper till?

Jonas

Har egentligen tillräkligt med ingredienser för 3 öl (en svag bastard bitter jag slänger ihop av överblivna saker) och ingen plats i jäskärlen än på ett par veckor. Så jag behöver inget alls.

Men det är mycket lockande att slänga iväg en beställning ändå. Men då jag har tänkt att få iordning ett helmalts system månaden som kommer kanske det är bäst att hålla sig och sen beställa helmalt i augusti.

Gillar ditt val av kloner. Arrogant bastard är ett öl som jag verkligen skulle vilja smaka på.

Jo jag har nog allt för "snälla" kompisar, har nog aldrig druckit mer än 1/4 av en batch själv, ska nog börja göra lite äckligare öl så jag får behålla den själv roll

Du får helt enkelt börja dricka Lambic och överdrivet humlade IIPA. Den syrliga smaken hos en ren lambic är iofs svår att vänja sig vid för många men när man väl tycker om den så älskar man den verkligen. Samma sak med IIPA antagligen. Om inte annat är det en viss trygghet att brygga så stark öl att det räcker med en för att få en som inte dricker för smaken dit de vill.

Jag har så jag klarar mig över sommaren och en troligen en bra bit in i höst då jag köpte en 20 kg säck krossad viking malt sist. Mest eftersom jag inte har någon maltkross än, och passade därför på att köpa en säck när humlegården hade hela säckar till bra pris. Köpte även en del karamellmalter och rostad malt och annat så det ska räcka till basmalten. Ska bli intressant att se hur länge den räcker i praktiken, man vet aldrig när man får tid att brygga igen.

Jag dricker inte så förbaskat mycket öl, men nu är det ju semestertider och då tar man väl en öl extra till maten ibland när man sitter och slappar.

Då jag inledde med en dubbelbrygd, varav den ena lite starkare så gick några kg direkt men det är mycket malt kvar.

/Fredrik

Själv brygger jag konsekvent mer än vad jag kan ens hoppas på att dricka upp. Detta innebär att alla öl får mogna lite extra.

Dessutom har jag ju merparten av min öl på tapp vilket gör att det är lite väl lätt att ta sig ett glas då och då. Kall öl på tapp 2 meter från där jag sitter nu.

8 Senast ändrad av viiktor (2005-06-30 14:11:53)

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/hmlpaket.jpg

Julafton smile

Föresten jag antar att det puffade vetet ska krossas?

Lund skrev:

Arrogant bastard är ett öl som jag verkligen skulle vilja smaka på.

Kanske inte är helt omöjligt att det kommer till sverige.

http://www.beeradvocate.com/forum/read. … ead=472520

oh. Det här verkar vara rejält lovande. Nån av ölställerna i Göteborg kommer nog ta in det. Hoppas jag iaf.

Kom just på en sak, man kanske ska eklagra lite av Arrogant bastarden? Det finns ju en sådan version av den smile

Kan nog fungera bra. Tror dock att man ska vara väldigt försiktig när man använder sig av ek. Det jag läst tyder på att det lätt blir på tok för mycket eksmak.

Är klar med bryggningen nu av Arrogant bastard smile allt gick bra, fast det blev lite för mkt, 22 liter istället för 19.