1 Senast ändrad av thobbe (2009-02-16 21:42:13)

Högt sg

Bryggde en oatmeal stout enligt nedanstående recept i Fredags. OG blev 1060. Den började jäsa jättebra efter 8 timmar.
Efter 1 dygn slutade den jäsa och vattennivån i jäsröret var helt jämnt.
Idag tog jag ett prov och den hade bara jäst ner till 1024. Jag använde safale S-04. jästemp 22 grader. Det smakar inte jäst om ölen så det verkar som att den jäst klart. Vad kan ha gått fel? Och vad kan jag göra?

19 liter

4,26 kg PA malt
0,45 kg rostade havregryn
0,34 kg Chokladmalt (350°L)
0,34 kg Bisquit/Victory malt (28°L)
0,23 kg Crystal malt (80°L)
0,23 kg Rostat korn (500°L)

51 gr EKG  5%AA 60 min

Mäska 90 min vid 68° C

OG 1055
FG 1016
IBU 36

Sv: Högt sg

Det troliga är mäskningstemperaturen som ligger lite för högt => mycket dextriner
Jag rekommenderar att du sänker den ner till 64-65 grader nästa gång.

För att kolla om det är fallet så ta ut ett mindre prov, tillsätt vanlig sockerlag, mät vilket SG du har.
Låt det stå några dagar och mät igen. Har SG sjunkit ner till 1024 igen så är det inte så mycket du kan göra.

Fast å andra sidan kan det vara att du är lite otålig.
En vört på 1060 brukar behöva 7-10 dagar innan den jäst ut ordentligt.

Jag brukar köra 64-65 grader (efter dina tidigare rekomendationer) och det är klockrent. Men eftersom det stod 68 i detta receptet så körde jag på det.
Jag väntar några dar och tar ett nytt prov.

Det luriga med recept är att det som fungerar för en bryggutrusting kanske inte fungerar för en annan.
Termometrarna kanske visar lite olika, en för lågt den andra för högt.
Kanske den som gjorde receptet har större temperaturförluster än du har så att tempen sjönk relativt snabbt ner under 65 för den som skrev receptet.

Vattnet kan också har en betydelse, till exempel mängden magnesium har betydelse för jästen.
Kanske ska du tillsätta lite magnesiumsulfat om det är för lite i ditt bryggvatten?
Men var försiktig, för mycket magnesiumsulfat är inte bra för smaken.
Även mängden mäskvatten (liter/kg) har också en betydelse.
pH på vattnet spelar också in, för högt eller för lågt pH på mäsken kan leda till oönskade resultat

Så det finns massor med olika faktorer som spelar in för hur bra ölet jäser ut och hur ölet blir.
Det är sällan ett recept är så välspecifierat att det innehåller all information som man skulle behöva för att kunna reproducera ölet exakt.

Oftast när jag utgått från ett färdigt recept brukar jag räkna på vilket utbyte som receptet har och därefter justerar jag maltmängderna till det utbyte jag brukar ha.
Samma sak med mäsktemperaturen.

Det finns de som säger sig aldrig ha problem med att mäska vid 68 grader, andra som jag som får ett elände så fort jag går över 65 grader.

Ja det är mycket att tänka på och och massvis att lära sej. Men det är ju det som är så roligt med ölbryggning. Ska försöka att få ett utdrag på mitt vatten. Känns lite lättare att justera då.

Jag var nog bara lite otålig med ölen smile Gjorde en ny mätning idag och nu hade den jäst ner till 1019. Den smakade mycket lovande.

Tack så mycket för dina svar.

Att lägga till - rejäla jästgivor - speciellt när OG börjar närma sig 1060 och över - är avgörande.

Använder du torrjäst - släng i flera påsar - de är ju så billiga ändå.

Använder du flytande jäst - gör en förkultur på två liter eller mera vid lagerjäsning. Även om du har en Activator från Wyeast. Gör den på maltextrakt c:a OG 1035, tillsätt jästnäring. Viktigt - lufta ordentligt (syresätt) - jag har en luftpump (akvariepump) på så gått som hela tiden ett dygn. Så länge näring och syre finns förökar sig jästen istället för att producera alkohol vilket den börjar göra när syret är slut. Därefter får det klarna och jag häller bort det så gått som klara "ölet" och tar vara på bottensatsen - jästen.

När jag kört med det här i större utsträckning på senare tid har jag märkt bättre och snabbare utjäsning med olika jäster oavsett om mäskningen skett vid 62 eller 68C. Ex. En vört på OG 1060 gjord nyligen, mäskad vid 67-68C (enligt min termometer) jäste ner till 1014 på fyra dagar, efter två dagar till var den nere på 1013 (upplysningsvis en ale jäst vid 18-20C).

I övrigt har jag inte syresatt hela vörten mer än tidigare.

Rätt mängd jäst är absolut viktig, men det är ju inte bra att slänga i allt för mycket jäst häller. Då blir det ju inte dom estre man kanske förväntar sig.

Enligt Jamil's Pitching Rate Calculator http://www.mrmalty.com/calc/calc.html ska man ha i 15 gram (1,3 påse) torrjäst om förpackningen är 1 år gammal men bara 13 gram om jästen är 4 månader gammal för 19 L med OG 1.060, så jag är inte säker på att problemet beror på för lite jäst.

Syresättning innan jäsningen påbörjar är också viktig. I #16 i denne tråd http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2097 har Fredrik en riktig bra beskrivning av vad syresättning i samband med jäsning gör för jästen.

klurigt det här. Vill man ha ett fylligare öl så ska man ju mäska i 67-68 grader men då blir det svårare att jäsa ut det alltså? Mäskar man i 64-65 kan ju ölet istället bli vattnigt eller har jag missuppfattat något?

9 Senast ändrad av jrm (2009-02-24 11:05:05)

Vist kan man inte förvänta sig att det jäser ut lika mycket om man mäskar vid 68 grader istället för vid 64 grader, så det gäller väl att titta i SHBF's öltypsdefinitioner[1] för att klura ut vilken FG en given öltyp bör träffa och sen justera mäsktemp. därefter.
Och man ska nog också tänka på den jäst man valt. Dom är ju olika bra på att jäst ut allt maltsockret.

Kopiera lite från Raasken's svar i http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2143

"Kolla på John Palmers webbversion av ""How to brew" se länk nedan.

http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-1.html
http://www.humle.se/punbb/images/upload/M%E4sktemp.gif

Det ser ut som att 64-68°C är rätt mäskningstemp = mash target i röd färg
på diagramet (vi enstegsmäskning)."

//Jesper

[1] http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf

Man får väl anta att bilden bara säger var optimum ligger.
En maskning på 66 grader och ett pH på 5,6 känns inte onormalt, men enl bilden blir det ingen konvertering alls, varken maltos eller dextrin, bara stärkelse????????????????????????????

/Kjell

11 Senast ändrad av jrm (2009-02-24 15:31:27)

Precis. Det ju inte så att när man passera 68°C blir det bara dextrinor, bilden visar det optimala temperaturområde

I texten skriver han att optimal temperatur för Beta Amylase är 131-150°F (~ 55-65,5°C) och för Alpha Amylase är 154-162°F (~ 68-72°C), men även vid alpha amylase blir det maltos + en del andra sockerarter som inte är förjäsbara.

I området mellan beta och alpha amylase är konverteringen väl hyfsat balanserat och alltså bra om man gör öl...