Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.
Hej
Är mycket imponerad av bryggverket och den fantastiska dokumentationen.Har en fråga om hur man använder HERMS.
Används värmeväxlaren bara till att hålla temperaturen eller kan man göra stegmäskning också?Justerar du tempen i HLT fär att ändra mäsktempen eller har man mycket varmare i HLT:N och justerar värmen ut från HLT:n mha flödet?
Om man antar att man sätter HLT tempen bara lite varmare än önskad ny önskad temp, (för att inte utsätta enzymerna för för hög temp.)
Då ska man först värma upp HLT:n och sedan måste allt vatten (typ 100 liter) gå igenom värmeväxlaren, tar inte det lång tid?
Hur stort flöde kan man ha utan att det sätter igen?/Kjell
Hej Kjell ska försöka svara på dina frågor, om det är några oklarheter så säg bara till ![]()
Med ett HERMS system så kan du välja att göra både infusionsmäskning och stegmäskning.
Jag brukar själv göra stegmäskning. Skillnaden blir att med infusionsmäskning så använder du inte värmeväxlaren för att värma upp mäsken utan skickar bara vatten från HLT:n igenom den.
Så som jag har programmerat temperurregulatorn så har jag tänkt som så, att det som är viktigt är mäskningstemperaturen - så det är utifrån den som jag gör själva regleringen av HLT:n.
ex.vis. om jag har ställt in "MLT Rest 2" till 65 grader och valt att ha ett temperaturdelta på 10 grader så kommer temperaturen i HLT:n att vara 65+10 dvs 75 grader. Så resultatet blir således att mha cirkulationen så ökar man temperaturen i HLT:n.
Det som jag tycker är finast med ett HERMS är att man väldigt exakt kan hålla de temperaturer man eftersträvar, vilket är bra speciellt när man ska återskapa en lyckad bryggning.
När jag brygger så brukar jag göra enligt följande:
Säg att jag ska brygga 60 liter.
Då börjar jag med att slå runt 45 liter vatten i HLT:n och och kanske 30 liter i MLT:n
Därefter så sätter jag igång systemet så att vattnet i HLT:n värms upp och vattnet i MLT:n cirkulerar genom värmeväxlaren till jag når önskad inmäskningstemperatur...låt oss säga runt 55 grader.
Anledningen att jag gör så och inte bara tappar varmvatten med önskad temperatur från HLT:n är att under tiden MLT vattnet värms upp så kommer dessutom MLT kärlet att värmas upp, vilket gör att man får mindre temperatursvinn när man slår i kornet.
Jag upplever inte att det tar speciellt lång tid att få upp temperaturen...och då har jag ändå hittills bara kört på två av de tre värmeelementen i HLT:n.