Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.

Kjell skrev:

Hej
Är mycket imponerad av bryggverket och den fantastiska dokumentationen.

Har en fråga om hur man använder HERMS.
Används värmeväxlaren bara till att hålla temperaturen eller kan man göra stegmäskning också?

Justerar du tempen i HLT fär att ändra mäsktempen eller har man mycket varmare i HLT:N och justerar värmen ut från HLT:n mha flödet?

Om man antar att man sätter HLT tempen bara lite varmare än önskad ny önskad temp, (för att inte utsätta enzymerna för för hög temp.)

Då ska man först värma upp HLT:n och sedan måste allt vatten (typ 100 liter) gå igenom värmeväxlaren, tar inte det lång tid?
Hur stort flöde kan man ha utan att det sätter igen?

/Kjell

Hej Kjell ska försöka svara på dina frågor, om det är några oklarheter så säg bara till smile

Med ett HERMS system så kan du välja att göra både infusionsmäskning och stegmäskning.
Jag brukar själv göra stegmäskning. Skillnaden blir att med infusionsmäskning så använder du inte värmeväxlaren för att värma upp mäsken utan skickar bara vatten från HLT:n igenom den.

Så som jag har programmerat temperurregulatorn så har jag tänkt som så, att det som är viktigt är mäskningstemperaturen - så det är utifrån den som jag gör själva regleringen av HLT:n.

ex.vis. om jag har ställt in "MLT Rest 2" till 65 grader och valt att ha ett temperaturdelta på 10 grader så kommer temperaturen i HLT:n att vara 65+10 dvs 75 grader. Så resultatet blir således att mha cirkulationen så ökar man temperaturen i HLT:n.

Det som jag tycker är finast med ett HERMS är att man väldigt exakt kan hålla de temperaturer man eftersträvar, vilket är bra speciellt när man ska återskapa en lyckad bryggning.

När jag brygger så brukar jag göra enligt följande:
Säg att jag ska brygga 60 liter.
Då börjar jag med att slå runt 45 liter vatten i HLT:n och och kanske 30 liter i MLT:n
Därefter så sätter jag igång systemet så att vattnet i HLT:n värms upp och vattnet i MLT:n cirkulerar genom värmeväxlaren till jag når önskad inmäskningstemperatur...låt oss säga runt 55 grader.

Anledningen att jag gör så och inte bara tappar varmvatten med önskad temperatur från HLT:n är att under tiden MLT vattnet värms upp så kommer dessutom MLT kärlet att värmas upp, vilket gör att man får mindre temperatursvinn när man slår i kornet.

Jag upplever inte att det tar speciellt lång tid att få upp temperaturen...och då har jag ändå hittills bara kört på två av de tre värmeelementen i HLT:n.

Sen angående flödet, så har jag inte några direkta liter/minut siffror. Brukar bara försöka hitta ett flöde så att nivån hålls konstant i MLT:n (och typ ett par cm ovanför bädden)

Vet inte om jag förstod.
Hur effektiv är värmeväxlaren.
Om du vill ha 65 grader och då har 75 i HLT:n blir vörten ut från HLT:n 65 grader då?

Om du har en protein rast på 55 grader och vill upp till 65 grader.
Antag att HLT:n ändrar sig till 75 grader på en sekund (vilket förstås inte är möjligt).
Då kommer vörten som går tillbaka till MLT:n att bli 65 grader på toppen (vid utloppet) men i botten är det fortfarande 55 grader.
För att få 65 grader i hela brygden måste all 55 gradiga vört bytas ut mot 65 gradig.

I mitt system har  jag laka med 2,5 - 3 liter per minut.
Så antag att man kan ha ett flöde på 2,5l per minut utan att det sätt igen, om du då ska cirkulera hela vörten på 60 liter så tar det 24 minuter att få rätt temp i hela MLT:n .

Frågar därför att jag hade funderingar på att bygga cirkulering av vört och finjustering av temp.
Men blev lite inspirerad av ditt bygge att göra något "bättre", fast med mycket lägre ambitions nivå än ditt verk.

Har problem med en gammal diskmaskin pump jag har liggande.
Den verkar vara helt omöjlig att pumpa med lågt flöde.
Kan din cirkulationspump regleras till lågt flöde?

/Kjell

När det gäller värmeväxlare så är det ett par faktorer som spelar in.
1. Kontaktyta med omgivningen (i mitt fall vattnet i HLT:n)
2. Flödet genom värmeväxlaren.

Ju långsammare flöde desto högre temperatur på det som kommer ut ur värmeväxlaren.

Sen har du rätt i att om det är 65 på toppen i MLT:n så är det lite lägre temperatur på bottnen, fast iom kontinuerlig cirkulation så "sprider" sig temperaturen snabbt genom bädden. Sen kan man alltid hjälpa till med mäskningspaddel om man vill utjämna temperaturen snabbare. (Eller bygga en konstruktion som är liknande den Raasken har en tråd om - något jag funderar över så fort jag hittar en sådan guldcontainer som han verkar ha på sitt jobb).

Mellan varje rast så blir det en period då man har en stigande temperatur av vörten, så genom att justera hur många grader man har i HLT:n och flödet så kan man påverka hur lång tid stigningen tar.

Sen att reglera flödet på en cirkulationspump, så länge man gör det efter pumpen så är det inte några problem. Jag kan reglera min från stängd till fullt öppen.
Det borde funka på en diskmaskinpump också.
Något man skall akta sig för är att försöka reglera flödet mha dimmrar och annat, för det är inte alls säkert att motorn i en cirkulationspump klarar det.

Tack för förklaringen.

Ang diskmaskin pumpen så får jag den inte att funka.
En hembyggd tyristor styrning minskar inte flödet utan det är full fart tills motorn stannar.
Troligen styrs motorn av frekvensen och inte effekten.
Strypning på ingången gör att motorn låter illa och blir varm, "går torr"
Strypning på utgången hjälper inte heller, trycket ökas istället tills pumpen blir mycket ansträngd.
Funderar på att låta vörten sjölvrinna ner till ett uppsamlings kärl som jag sedan pumpar tillbaka ifrån med full fart. Med skydd för torr gång o översvämning förstås.

/Kjell

Fråga: hur mycket kostade kokkärlet som du beställde av svetsaren? Jag funderar på att börja jobba mot en utrustning liknande din, och tänkte börja med kokkärlet. Tänker mig en 40l tunna i rostfritt stål med hål för avtappning, värmeelement och termometer.

82 Senast ändrad av DrKarma (2009-10-04 22:02:30)

mangster skrev:

Fråga: hur mycket kostade kokkärlet som du beställde av svetsaren? Jag funderar på att börja jobba mot en utrustning liknande din, och tänkte börja med kokkärlet. Tänker mig en 40l tunna i rostfritt stål med hål för avtappning, värmeelement och termometer.

Svar: Tror jag gav 1700 för den (ca 130 + liter) + frakt. Alternativt kan man leta upp ett rostfritt expansionskärl och själv svetsa ditt muffarna....om man kan svetsa i rostfritt dvs.

Fråga: Vad ska du med termometern till? För när det kokar - ja då kokar det och temperaturen ändrar sig inte direkt.

EDIT: Ignorera frågan, antar att kylning kommer att ske i vörtkokaren och då är det intressant och veta när man ska transportera över till jäshinken.

83 Senast ändrad av DrKarma (2009-07-12 19:27:40)

Brukar göra lite sökningar då och då på cirkulationspumpar på blocket. Man brukar kunna hitta dem för ett par hundra kronor, kanske ett alternativ för dig kjell.

Sen som sagt. Reglera aldrig insidan med strypning på en cirkulationspump...är alltid utsidan som man reglerar på. Annars kommer pumpen gå torr och till slut bli kaputt.

Efter ett besök av sambons föräldrar så började jag och hennes far (rörläggaren) prata lite om kylningen av ölen.
Har haft en vild ide innan om att använda kylslingan till bergvärmepumpen för att bygga en kylningslåda för ett gäng corneliusfat.
Blev lite positivt överraskad när han konstaterade att det definitivt var görbart, dessutom till en ganska billig peng. Förberedde innan vi byggde huset med tomma kulvertar mellan hus och pannrum (som står i garaget) så vi skulle kunna få frikyla på sommaren.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bergvarme.JPG

I princip innebär det att vi cirkulerar spriten i slingan till en shuntventil som går till tilltänkta kylanordning och även till frikylan.
Resultatet blir då en kall/sval öl och ett svalare hem.

Stiligt bygge.

De där blå tunnorna du har som mäsktunna och hetvattentank/värmeväxlare, är det såna där fodertunnor som folk har och utfodrar djur i? De verkar isf ganska lätta att få tag i billigt. Vore trevligt om den typen av tunnor fyller våra behov vad gäller att vara livsmedelsgodkända samt värmetåliga.

Tack!
Nä, de tunnorna är "moderna" silltunnor, så livsmedelsgodkända är de och även värmetåliga.

Och var får man enklast tag i dem?

Satan vilken bra tråd! Önskar man hade lite innanför pannbenet å kunde åstadkomma nåt sånt! Har funderat hur man ska göra i en liten 2:a för att kunna effektivisera. Kan fan bara bygga bilar å möbler, men har ingen alls kunskap att kunna brygga öl mer effektivt å bättre. Man känner sig helt maktlös å värdelös när man ser trådar som denna. Men det är faktiskt det som skiljer intelligens från vanligt sunt förnuft.....
(Gör vågen)
Men visst.... tänker som en idiot nu hur jag ska mäska min malt som dyker upp i morgon....... Blir väl en sunkig kylväska från ÖB som alla andra använder.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Du hade ju tillräckligt under pannbenet för att lära dig bygga bilar - bara en är arg så går det sa Emils pappa.

Man behöver inte high tech-grejer för att brygga gott öl. Det går minst lika bra att baka utan bakmaskin. Men det är klart att det är kul med fantastiska maskiner - ingenting motsäger det andra egentligen.

Fråga till DrKarma: Du tänkte - om jag förstår dig rätt - kyla vörten i samma slinga som du tidigare cirkulerat den flytande mäsken i under mäskningen. Hur tänkte du dig i så fall att få rörslingan steril invändigt innan du leder in vörten i den?

91 Senast ändrad av DrKarma (2009-09-05 11:16:16)

gedman skrev:

Och var får man enklast tag i dem?

Jag köpte dem via blocket, från en fiskeindustri som lagts ner i Blekinge.

Jag har några tunnor över som jag inte tror att jag kommer att använda, så om det är någon som har vägarna förbi så kan det ju alltid bli affär wink

Björn Petersson skrev:

Fråga till DrKarma: Du tänkte - om jag förstår dig rätt - kyla vörten i samma slinga som du tidigare cirkulerat den flytande mäsken i under mäskningen. Hur tänkte du dig i så fall att få rörslingan steril invändigt innan du leder in vörten i den?

Ursprungliga tanken: genom att cirkulera kokande vatten under tiden jag kokar vörten.

Praktiska tillämpningen: ser inte något behov av att göra insidan av slingan steril. Vid urmäskningen så har kör jag upp mot 80 grader genom slingan, redan där så blir det en ogästvänlig miljö för bakterier.
Sen de 60-90 minuter som jag brukar koka vört, är inte en så lång period att en "halvsteril" slinga plötsligt skulle vara helt bakteriefylld.

Övriga tankar (med risk att få mycket mothugg från andra bryggare): Jag tycker att debatten runt att ha en helt steril bryggmiljö är smått överdriven. Förstå mig rätt nu, naturligtvis är det viktigt att ha en god hygien och hålla det rent runt arbetsmiljön. Själv så brukar jag spruta ganska starkt koncentrerad jod i jäskar och sen skölja bort med mycket vatten innan vörten åker ner i karet.
Detta då jag känner som så att det är här i vörten ska spendera mest tid i utsatt läge (dvs innan jästen sätter igång).

Kollar man på kylning av vört så är detta ett område som gör att många ser svart på en om man inte har heldesinficerade lösningar.
Men tittar man på hur bryggerier "förr i världen" brukade kyla vörten så var det genom att låta den rinna på en metalkylare, fullt exponerad mot luften i lokalerna. Då pratar vi om rätt stora ytor, ibland flera hundra kvadratmeter kylare.

Sen om man ändå skulle få en infekterad öl, ofta så räcker det med att låta den stå ett par månader och låta jästen ta kål på bakterierna.

93 Senast ändrad av DrKarma (2009-09-06 20:56:20)

scaryeyes skrev:

Satan vilken bra tråd! Önskar man hade lite innanför pannbenet å kunde åstadkomma nåt sånt! Har funderat hur man ska göra i en liten 2:a för att kunna effektivisera. Kan fan bara bygga bilar å möbler, men har ingen alls kunskap att kunna brygga öl mer effektivt å bättre. Man känner sig helt maktlös å värdelös när man ser trådar som denna. Men det är faktiskt det som skiljer intelligens från vanligt sunt förnuft.....
(Gör vågen)
Men visst.... tänker som en idiot nu hur jag ska mäska min malt som dyker upp i morgon....... Blir väl en sunkig kylväska från ÖB som alla andra använder.......

Om jag inte hade hittat tunnorna så hade det blivit en gammal kylväska för mig med. Principen är ju den samma oavsett hur man väljer att lösa teknik såsom värmning, kylning och övervakning.
Under tiden då jag konstruerade min temperaturkontroller så körde jag manuellt med en digital termometer i varje tunna för att få det rätt. Lite meckigare men det funkar det med.

Funderar på att göra ytterligare ett bygge framöver, fast då ett system för mindre satser (typ 10-30 liter) när jag ska experimentera med recept.

DrKarma skrev:
Björn Petersson skrev:

Ursprungliga tanken: genom att cirkulera kokande vatten under tiden jag kokar vörten.

Praktiska tillämpningen: ser inte något behov av att göra insidan av slingan steril. Vid urmäskningen så har kör jag upp mot 80 grader genom slingan, redan där så blir det en ogästvänlig miljö för bakterier.
Sen de 60-90 minuter som jag brukar koka vört, är inte en så lång period att en "halvsteril" slinga plötsligt skulle vara helt bakteriefylld.

Övriga tankar (med risk att få mycket mothugg från andra bryggare): Jag tycker att debatten runt att ha en helt steril bryggmiljö är smått överdriven. Förstå mig rätt nu, naturligtvis är det viktigt att ha en god hygien och hålla det rent runt arbetsmiljön. Själv så brukar jag spruta ganska starkt koncentrerad jod i jäskar och sen skölja bort med mycket vatten innan vörten åker ner i karet.
Detta då jag känner som så att det är här i vörten ska spendera mest tid i utsatt läge (dvs innan jästen sätter igång).

Kollar man på kylning av vört så är detta ett område som gör att många ser svart på en om man inte har heldesinficerade lösningar.
Men tittar man på hur bryggerier "förr i världen" brukade kyla vörten så var det genom att låta den rinna på en metalkylare, fullt exponerad mot luften i lokalerna. Då pratar vi om rätt stora ytor, ibland flera hundra kvadratmeter kylare.

Sen om man ändå skulle få en infekterad öl, ofta så räcker det med att låta den stå ett par månader och låta jästen ta kål på bakterierna.

Öppna kylskepp används även nu när man gör lambic, för att luftens vildjäster och bakterier ska kunna komma åt vörten. I övrigt slutade man med kylskeppen -  av någon anledning.

Många av vildjästerna och bakterierna brukar dock göra sig påminda först efter en tid när den ordinarie jästen ätit upp det den klarar av. Kusarna klarar även dextriner och stärkelse som finns kvar. Jästen tar nog inte kål på dom här kusarna.

Det är möjligt att man kanske överdriver renligheten men hade jag 120 liter vört så skulle nog inte jag chansa.

Bryggdag idag.

http://www.youtube.com/watch?v=K94zVGrx61I

Kommer fler klipp och bilder.

96 Senast ändrad av DrKarma (2009-10-03 14:35:54)

13 Kg malt

http://www.humle.se/punbb/images/upload/korn.JPG

Har inte hunnit skaffa falskbotten än så jag kör med nätstrumpa/manifold

http://www.humle.se/punbb/images/upload/manifold.JPG

Det är här magin händer. Min temperatur kontroller och användarinterfacet (till höger)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/controller.JPG

Den inte så vackra boxen som styr strömmen till värme-elementen

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bigbox.JPG

Kontrollern styr sedan följande Solid State Relays. Tåtarna som går ner är 5V så ni behöver inte påpeka säkerhet, jordfelsbrytare osv för denna bilden wink Dessutom så är det en väldigt temporär lösning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ssr_s.JPG

Protein rast

http://www.youtube.com/watch?v=4yMJiXy1s6w

http://www.humle.se/punbb/images/upload/protein_rest.JPG

Bett hovsvetsaren att ge kostnadsförslag på vad följande konstruktion som jag kallar mäskningskorg, skulle kosta att få tillverkad.
Syftet är:
1. möjligt att lyfta upp hela byttan om man skulle få stopp i strumpan under mäskningen
2. mitt system är rätt stort och rengörningen skulle gå myyycket snabbare
3. möjlighet att sätta mäskomrörare

http://www.humle.se/punbb/images/upload/m%E4skkorg_ovan_small.jpg

I undersidan skall sedan en perforerad rostfri plåt skuvas fast (funderar på 3 mm hål)
http://www.humle.se/punbb/images/upload/m%E4skkorg_under_small.jpg

Vill kunna använda befintlig konstruktion på tunnan, så det får bli ett urtag för utloppet.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/m%E4skkorg_inbuktning_small.jpg

Blev lite dyrt när de olika svetsarfirmorna återkom med konstruktionen ovan.

Istället så slumpsökte jag på blocket och hittade ett expansionskärl som hade rätt dimension så det skall kapas och fixas i början av 2010.
Var och hämtade det idag.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/expansion_chamber.jpg

Tanken är att ena halvan kommer att bli filterkorgen enligt bilderna ovan och den andra halvan kanske går till för att göra en kokare för lite mindre volymer.

Nu när jag skaffat expansionskärlet som hade passande mått, så var jag tvungen att köpa en julklapp till mig själv...en TIG svets.
Efter att ha provsvetsat ett par dagar så gav jag mig på kärlet med vinkelslip och kapade till det. Valde att ta med de fastsvetsade muffarna i min avkapning, tänkte att de kan jag använda som lyftöglor när kärlet är i bruk.

Åkte ut till en plåtfirma som jag diskuterat projektet med innan och fick lite perforerad plåt med 3 mm hål. Dock så hade de inte någon tillräckligt stor plåt hemma så jag fick två plåtdelar som jag sen fick punktsvetsa ihop (det var fasen ingen lek det där)

Så här blev slutresultatet, Rätt ok för att vara mitt första projekt med tigsvetsning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/filterkorg_1.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/filterkorg_2.jpg