Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.
Va förbi Jula och spanade in kokaren idag, ser ut som kokarna som är använda ovan. Så det borde fungera kanon! Köpte dock ingen.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.
Va förbi Jula och spanade in kokaren idag, ser ut som kokarna som är använda ovan. Så det borde fungera kanon! Köpte dock ingen.
bra att veta!
tackar
hmmm intressant. Jag sitter ju på 1900 + 950 Watt vilket ger tre effektsteg. Dock med liten förändrad styrning, dvs inte A-AB-ABC element på utan snarare A-B-AB. Borde väl vara samma "lätt som en plätt"-koncept för en ekvillibrist som du DrK? :-)
Fixat....
Har gjort det fullständigt konfigurerbart. Dock med max 3 samtidiga effektsteg (vilket är standardinställningen).
Jag , som vanlig dönicke och elektroniskt analfabet ( är nog inte ensam som tur är ) är faktiskt lite avunds om era fina elektroniska styrenheter :-) Tur att man , i alla fall , kan klara sej ganska hyfsat utan .
Jag , som vanlig dönicke och elektroniskt analfabet ( är nog inte ensam som tur är ) är faktiskt lite avunds om era fina elektroniska styrenheter :-) Tur att man , i alla fall , kan klara sej ganska hyfsat utan .
Tanken som jag har är att när jag fått klar den elektroniska styrenheten och känner mig nöjd med den, så kan jag mycket väl tänka mig att fixa fram så andra kan använda sig av den också. Krävs bara ett fåtal extra komponenter för att få det till att funka.
Om även att montera komponenter skulle kännas som ett hinder så skulle jag också kunna fixa det - så då är det bara i princip att tuta och köra.
Men det primära målet för mig är att komma igång med ölbryggningen, sen efter det så kan jag börja "ta ordrar" om intresse finns
Nu i helgen så ska det kopplas lite. Nedan ser ni några av de prylar som jag fått hitlevererade av rörläggaren.
DrKarma
Intresset finns , absolut ! Och lycka till med byggandet , det blir väldigt bra !
AboJake skrev:Jag , som vanlig dönicke och elektroniskt analfabet ( är nog inte ensam som tur är ) är faktiskt lite avunds om era fina elektroniska styrenheter :-) Tur att man , i alla fall , kan klara sej ganska hyfsat utan .
Tanken som jag har är att när jag fått klar den elektroniska styrenheten och känner mig nöjd med den, så kan jag mycket väl tänka mig att fixa fram så andra kan använda sig av den också. Krävs bara ett fåtal extra komponenter för att få det till att funka.
Om även att montera komponenter skulle kännas som ett hinder så skulle jag också kunna fixa det - så då är det bara i princip att tuta och köra.Men det primära målet för mig är att komma igång med ölbryggningen, sen efter det så kan jag börja "ta ordrar" om intresse finns
jo intresse finns
En härlig dag, med härligt väder, så det blev utrymme för lite härligt arbete.
Först så plockade jag fram borrmaskinen och utrustade den med en 22 mm hålsåg. Tog därefter upp tre hål i HLT/varmvattentunnan.
När detta var gjort så var det dags att tillverka lite specialpackningar. Detta gjordes mha en vävd packningsmatta där jag ritade ut det jag behövde för att sedan skära bort hålet och ytterkanten med en Morakniv.
I den nedre delen så ser man markeringarna som jag sen skar efter. Lite trixigt var det, men bra blev det.
Här är den första genomförningen gjord i tunnan. Detta är den genomförning som jag ska tappa varmvatten från.
Sen var det dags att börja med värmeväxlarslingan.
Så här blev jag undervisad att skala prisolrör (är ett 10 mm prisolrör på bilden). Skär längst med röret, i riktning mot dig. Ha aldrig några fingrar (tummar) framför eggen på kniven. Hade jag inte gjort som jag blev tillsagd så garanterar jag att jag hade haft ett par uppskurna tummar nu.
Bockade till slingan, använde ett corneliusfat som hjälpmedel för att få en slinga med en innerdiameter på ca 240 mm.
Efter slingan var tillbockad så monterade jag på anslutningarna och genomförningen, innan jag skruvade fast den i tunnan.
Ett tips direkt från rörläggaren: De flesta som använder gängtejp, brukar börja vira tejpen runt gängerna. Sen börjar de fundera på hur mycket gängtejpen kostade och sluta. Det är fel, bara vira på till dess att du knappt ser gängerna, så blir det tätt.
Vid en av pauserna som jag hade i bygget så satt jag och min rörläggare (sambons far) i vårsolen och drack en god ale. Gick igenom lite hur bryggprocessen ser ut och hur ett HERMS system funkar. Han kom på ett par potentiella förbättringar som jag ska utvärdera framöver. Så om ni undrar varför det inte är någon genomförning/koppling för där värmeväxlarslingan kommer ut i toppen på tunnan. Ja då är det för att här finns det möjliga förbättringar att göra.
Gjorde ett våttest för att kolla att min inkoppling var tät.
Rörläggaren gör en inspektion för att se om jag "lärlingen" gjort rätt.
Här kan ni se ventiler och genomförningar.
Ägnade lite av kvällen med att börja bygga på den "fysiska" kontrollpanelen, dvs low-tech bitarna såsom apparatdosor, sockerbitar för el, eluttag osv.
Största problemet var att hitta något att montera det på - eftersom jag inte var direkt sugen på att dra ut sågbordet och cirkelsågen under sena kvällen.
Slutade med att jag kom ihåg att vi hade fått några hyllplan över från en ikea PAX gardrob som vi köpte för ett tag sedan.
Istället för att spika/skruva fast apparatdosorna i den porösa PAX skivan så åkte en tub PL400 fram, sitter nu som berget.
Orkade inte gå in och hämta kameran så jag får lägga ut lite bilder på det framöver istället.
När jag satt där och skissade (i huvudet) så fick jag lite ytterligare ideer till min elektroniska kontrollenhet, i princip en funktion som ser till att proppen inte går om man har både vattentunnan på uppvärmning och vörtkokaren igång samtidigt.
Som jag skrev igår så höll jag på med den fysiska kontrollpanelen då.
Idag har jag fortsatt och dessutom så kom jag ihåg att ta kameran med mig ut till garaget.
Före:
Så här var läget när jag slutade igår
3-fas går in till kopplingsdosan.
I överkant så ser ni baksidan på de tre apparatdosorna där det vanliga vägguttag ska sitta för de element som går till HLT (Varmvattentunnan). Hade eluttagen liggandes så jag har inte tänkt att göra det mer komplicerat än så.
Efter:
I flexröret längst till vänster så går det Nolla och Jord från kopplingsdosan. Dessa går sen vidare mellan de olika apparatdosorna.
I ovankant på apparatdosorna så går det en fasledare från varje dosa ner till sockerbitarna mellan den vänstra och mittdosan. Det är till dessa som Solid State Reläerna skall kopplas in (dvs output från SSR:erna).
Sockerbitarna i nederkant till höger så är det kopplat från kopplingsdosan enligt följande
Jord
Nolla
L1 - till HLT SSR
L2 - till HLT SSR
L3 - till HLT SSR
L1 - till vörtkokare SSR
L2 - till vörtkokare SSR
L3 - till vörtkokare SSR.
Framsidan ser ut så här, ganska så diskret än så länge, men ge det bara tid så kommer det att se ut som något från månbas alpha.
Här är cirkulationspumpen som jag fått. Den har använts som varmvattenpump innan.
Den kan leverera runt 30 minutliter. Fast jag kommer förmodligen att ha en ventil på utsidan så jag kan regulera genomflödet.
Hej, var finns jordfelsbrytaren? Den är ett måste i en blöt miljö som ett byggverk ändå är.
3-fasen kopplas in i en byggcentral - jordfelsbrytaren sitter i byggcentralen som dessutom är kopplad till en jordfelsbrytare som finns i normcentralen i garaget. Den i sin tur är kopplad till fasadskåpet där det finns ytterligare en jordfelsbrytare om jag inte missminner mig.
Så, säkerhet först.
Hej DrKarma,
hängslen, livrem och säkerhetsnål, som gamle Sträng.
Fantastiskt projekt du håller på med, skall bli spännade att höra hur ölen blir. Efter att ha läst allt kan jag möjligen förstå varför Speidel tog en del "euroner" för min Braumeister.
Hls
/Jürgen
Hej DrKarma,
hängslen, livrem och säkerhetsnål, som gamle Sträng.
Fantastiskt projekt du håller på med, skall bli spännade att höra hur ölen blir. Efter att ha läst allt kan jag möjligen förstå varför Speidel tog en del "euroner" för min Braumeister.
Hls
/Jürgen
Hej.
Jag passade på att läsa lite i Braumeister manualen efter ditt inlägg. Verkar vara ett bra bryggverk och jag kan förstå att det kostar en del med alla de specialanpassade detaljer som finns i det. Sen är den estetiskt vacker också.
Blev positivt överraskad när jag läste om det kontrollsystem som finns i den, för det påminner en hel del om så som jag programmerar min kontroller - så då är jag nog inte så tokigt ute.
Kul att folk gillar mitt projekt, tycker själv att det är väldigt roligt att hålla på med det. Ser fram emot att få brygga den första satsen. Ganska troligt att jag sätter igång att brygga innan de delar som jag har någon form av automation på är klar.
Började kvällens aktiviteter med att montera ett par trä-revben på HLT:n för att se hur jag ska göra när jag kommer till "de svåra" ribborna där jag har värmeelement och rör.
Efter det så satte jag mig på en pall och funderade och funderade - över hur jag ska montera Solid State Reläerna.
Vill ha dem i vänsterkant av kontrollpanelen, eftersom jag har tänkt att sätta ett plexiglasfönster på sidan så jag snabbt ska kunna se huruvida reläerna drar som de ska.
Sambon kom ut i garaget och jag förklarade mitt dilemma för henne varvid hon undrade om jag inte kunde använda mig av de metallpryttlar som vi slängde häromdagen (hårddiskskenor från en gammal slaktad Compaq dator). Så i sann GDS-anda så var det bara att ta tag i det.
Förvandlingen från (höger) hårdiskskena till (vänster) infästning för SSR reläer krävde bara ett par klipp med en plåtsax och tillbockning med rörläggartång (polygrip modell större).
När infästningarna var tillbockade så borrade jag skruvhål för reläerna.
Till själva monteringen av infästningarna.
Satte dit dem med korta montageskruvar.
För att illustrera hur SSR:erna ska sitta så bidrar jag med denna suddiga bild.
Hittade bara sex hårddiskskenor - vilket var passande eftersom det är sex SSR som krävs för att styra värmeelementen.
Här är samtliga sex monterade.
Från höger så är det HLT1, HLT2, HLT3 - värmeelement i vattentunnan. Därefter kommer det jag kallar "RB" = Rolling Boil och sen två element för "BTB" = Bring to boil. Dessa två sistnämnda ska gå på samma "kanal" från kontrollenheten.
Så som jag har lagt in reläerna så kommer jag att fördela lasten på de olika faserna så om HLT står och regulerar så använder den enligt standardinställningen "L1" fasen och om jag samtidigt håller på att ta upp temperaturen i vörtkokaren = BTB så använder dessa L2 och L3 faserna.
Här är tre reläer temporärmonterade.
Lite tråkigt väder idag, vilket gjorde det till en bra dag att gå ut i garaget och fila på bryggeriet.
Har satt ribbor på HLT/varmvattentunnan idag.
Detta enligt samma sätt som tidigare beskrivit för MLT:n
Passade på att fylla upp med skum så mycket det gick, även på undersidan.
Här är en bild där man ser alla delar inne i HLT:n
Efter att dammet lagt sig från slipningen av HLT:n så tog jag denna bilden. Slipningen gjorde jag för att runda till HLT:n, blir lite snyggare då.
Skall betsas i samma färg som MLT:n (se tidigare bilder)
En närbild på urtaget som jag gjorde för inkopplingen av ström till värmeelementen. Hade tänkt mig att göra päronformade hål - så jag satte igång med handöverfräsen, men när päronet mer liknade ett snabel-a @ så beslöt jag mig för att göra det enkelt och bara såga upp urtag istället.
Nästan all dragning av el i kontrollpanelen är nu klar och testad. Fortsatte med snickeriet på kontrollpanelen.
Där det är hål så kommer en plexiglasruta att sitta så man kan se vilka reläer som är igång.
Under elkontakterna på ovansidan så kommer knappar, displayer mm att sitta.
Började dagen med att ta en liten 'utflykt' till diverse inköpsställen. Målet för dagen var att börja tillverka den rullvagn som HLT och MLT tunnorna skall stå på.
Så fram med sågen, spikpistol och skruvdragare.
Dessa större bitar är i underkant av rullvagnen. Det är i dessa som jag sen skall sätta hjul.
Med spikpistol så går det fort *pang pang pang* så är det klart.
Här har MLT:n valt att posera på den nya bänken.
Har dessutom inhandlat ett par paket med ett zebrano liknande laminatgolv på byggmax som jag tänkte klä bänken med.
Fast det blir en annan dag.
Avslutade dagen med att lackbetsa HLT:n (vilket inleddes med att jag välte ut en halv flaska lackbets på golvet)
Hann med ett par timmars jobb med bänken.
La en skiva även på underhyllan.
Betsade sen de partier på bänken som inte kommer att kläs.
Efter det så la jag ett laminatgolv (74 kr per kvadratmeter på byggmax) som bänkskiva, billigt golv - vilket märks när man kapar och klyver det men som bänkskiva så duger det.
Humlebladet → Utrustning → Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.