Trycksätta minifat/partyfat

Hej på er bryggare!

Ska dra igång bryggningen nu efter 15års stillestånd.. (Jo, sist var det ju cooper+extra socker+extra allt=rävgift och huvudverk) men det var ju riktigt skoj,då. Nu skall jag vara något mer seriöst och göra det rätt! Har hittat dessa minifat och undrar igentligen om det går bra att trycksätta dem? Många kör ju gas för att trycka ut innehållet men kan man karbonisera i tunnan? Inge genom socker vid fyllningen utan via gastub?

Cornelius verkar oslagbart men det får inte plats bara..

Mvh
David

Sv: Trycksätta minifat/partyfat

Jag använde 5-liters partyfat innan jag skaffade en stor fatölsanläggning.
Det fungerade väldigt bra för det mesta.
Kolsyresättningen gjorde jag genom att prima ölet när jag tappade det på fat.
Sedan använde jag en tappkran som drevs med små kolsyrepatroner för att tappa upp ölet.

En gång så jäste det dock efter för mycket på fatet så att de blev deformerade.
Helst skulle man behöva någon form av övertrycksventil för att gardera sig mot att trycket inte blir för högt.

Okej, ingen risk att man fick "bottensats" med sig när man primade i fatet? Som vid flaskor alltså.
Hade en tanke på att montera en ventil ijämte storhålet och koppla co;n den vägen. Annars kan man ju kanske sätta något i pluggen och låta den ligga kvar i botten till det är tomt men det känns inte riktigt rätt.

Vad jag minns så var det inte något problem med bottensatsen.
Tappkranen går inte ända ned till botten utan befinner sig ett par millimeter upp vilket gör att man inte suger upp den lilla bottensats som finns.

Man har en gummiplugg i hålet tills dess att man trycker i tappkranen. Därefter ligger gummipluggen i ölet tills att man druckit upp ölet. Jag hade inte några problem med infektioner, men det gäller förstås att hålla gummipluggen ren och tvätta ren den innan man trycker i tappkranen.

5 Senast ändrad av jrm (2009-02-10 16:35:04)

Partyfat verkar användas en del i Danmark för hembryggning.

Lund Teknik säljer olika saker för partyfat och har ett par bra vägledningar i användning (på danska förstås). Han har T.x.  en säkerhetsplugg som löser ut vid 2,2-2,5 bar.

Se mer på http://beertools.dk/index.php?cPath=738 … athTop=741

Det ska gå att trycksätta partyfat, fast inte med dom små 16 grams kolsyrepatroner. Fatet ska palla 3 bar, men tappanläggningarna klarar oftast inte mer än 2 bar.

//Jesper (som har 8 partyfat men inte börjat använda dom riktigt)

6 Senast ändrad av drs (2009-02-10 21:49:39)

Säkerhetspluggarna är fiffiga, tyvärr verkar de vara lite mer för de som jäser i fatet. Alltså en övertrycksventil och fel håll för mig wink

Har sett någon galen american som klippte sönder en cykel ventil och monterade i pluggen. Den lösningen resulterade i att man var tvunen att fiska upp den innan man stoppade i tappanläggningen för att inte få bismak/stålsmak tydligen.

Men så i eftermiddags kom vi fram till lösningen med en bilventil/moped ventil där man kör slanglöst. Alltså skulle lösningen vara att borra ett litet hål ijämte "le plugg" och montera en sån. Vad tror ni om den lösningen? Då är det ju bara att släppa trycket genom att lossa ventilen (innerdelen) pressa i tappröret och bara gasa upp henne igen! Tänkte köra med lite större gasflaska och regulator. Dessa pluggar ska hålla för 4.5bar

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Ventil%20moppe.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Ventil%20bil.jpg

Skiljer det något mer än pluggen på de fat man kan köpa fulla i tyskland? Vart ju billigare nästan att köpa fulla fat bjuda på storkalas och spara tunnan.

Minifat fetish...

7 Senast ändrad av jrm (2009-02-11 09:20:06)

drs skrev:

Säkerhetspluggarna är fiffiga, tyvärr verkar de vara lite mer för de som jäser i fatet. Alltså en övertrycksventil och fel håll för mig wink

Helt rätt. Jag tänkte mig nog inte för när jag svarande.

drs skrev:

Men så i eftermiddags kom vi fram till lösningen med en bilventil/moped ventil där man kör slanglöst. Alltså skulle lösningen vara att borra ett litet hål ijämte "le plugg" och montera en sån. Vad tror ni om den lösningen? Då är det ju bara att släppa trycket genom att lossa ventilen (innerdelen) pressa i tappröret och bara gasa upp henne igen! Tänkte köra med lite större gasflaska och regulator. Dessa pluggar ska hålla för 4.5bar

Då pallar ventilen mer än fatet som enligt Lund Teknik bara tål 3 bar.

drs skrev:

Skiljer det något mer än pluggen på de fat man kan köpa fulla i tyskland? Vart ju billigare nästan att köpa fulla fat bjuda på storkalas och spara tunnan.

Dom fat du köper i Tyskland har oftast en tappkran i botten där du kan slippa ut ölet. Nya fat har bara hål i toppen.
Vissa varnar för att fat med tappkran kan vara svår att få helt ren runt kranen och man därför har lite större risk för infektion, men om du inte använder tappkranen när du tömmer fatet förste gången lär det väl inte vara en stor risk att ta.
Enda du bör tänka på är nog att köpa nya pluggar eftersom dom som sitter på dom tyska faten oftast inte kan återanvändas.

Aha, bra att veta det där med bottentappen. Skall tänka på när jag kollar runt. Tack!

Hej,

jag använder själv partyfat för ölbryggning, tycker det är en utmärkt lagringsmetod då man tröttnat på att fylla småflaskor med vardagsölen och inte har utrymme att placera ett dedikerat ölkylskåp för Korneliusfat. Kan tyvärr inte hjälpa med frågan angående trycksättning på partyfat, men tänkte varna gällande fat från Tyskland. Har själv försökt återanvända sådana, utan resultat. Som tidigare nämnts är faten med tappkran nedtill (och luftningshål upptill) otillfredställande eftersom de inte kan rengöras ordentligt, samt att materialet i kranen är för vekt efter att den öppnats.  Det finns även fat med inbyggd CO2-behållare, dessa har tappkran upptill (t.ex. Heinekin, Krombacher). Dessa verkar mer lovande då allt går via toppöppningen, men problemet är att på alla sådana fat jag sett hittills så är kolsyrebehållaren belägen inne i fatet, och dessutom är behållaren större än öppningen på fatet. Den går därmed inte att få ut, såtillvida man inte lyckas såga den i bitar med något som ryms genom öppningen, t.ex. en Dremel eller liknande (==massor med jobb för lite vinst). Dessutom är det inget skoj att servera hembryggt öl ur fat med något megabryggeris logga på. Köp hellre omärkta fat av t.ex. Browuland.

Johannes

Hej,

Det lutar mot att antingen köpa warsteiner fat(ska förbi bordershop om en vecka=89dk för fullt fat) eller att köpa tomma silverfat i tyskland vilket hamnar på runt 50kr/st.

Men är det igentligen någon skillnad på kvalitén på faten, eller är det bara att de kommersiella har bryggeritryck?

Börjar hitta lite här och där egna tappsystem som folk gjort för minifaten. Bl.a. philtap som verkar väldigt poppulär.

/David

11 Senast ändrad av jrm (2009-02-13 09:59:07)

Dom vanliga 5-liters plåtfat från Tyskland går bra att återanvända om du kör med en lös tappanläggning i stället för kranen i botten. Jag tror ända skillnad är tappkranen nertill som vissa absolut vill undvika.
Sen är det ju trevligt att förbereda ett tyskt fat inför tappning (läs tömma det) :-)

Dom fat jag har har jag tömt med en plastkran model picnic med lös 16-grams CO2 enhet som denna http://beertools.dk/product_info.php?cP … s_id=12876
Jag använder inte bottentappen för att undvika att fatet ska börja läcka och för att minska risken för infektion i ölet.

När man sen tapper upp sitt eget öl på fatet förslutar med det med en ny (återanvänbar) plugg då den som sitter på fatet oftast inte går att använda igen. Jag har köpt mina grejor i Danmark då jag inte har hittat sånt i Sverige, men kanske också för att jag har familj där så det är sällan nåt stort bekymmer att handla när jag ändå är där eller att dom tar med lite grejor hit upp.

Ska se lite nu om jag hittar några under semesterveckan i österrike. Men något jag funderade på är om någon har fått reda på hur mycket tryck faten skulle klara innan de börjar ge sig?

Verkar inte som att det går att få tag på några minifat här i sverige för vettiga pengar. Har dock inte mailat humle.se för att dubbelkolla men det är ett relativt litet utbud för dessa små primörer....

/David

Här finns partyfat (nya, endast toppventil  eller med dessutom en kran i botten) samt reservdelar mm ex. nya både topp- och bottenventiler. Man har ex. motryckspåfyllare för partyfat.

http://www.candirect.de/
http://server6.gs-shop.de/200/cgi-bin/s … ;PKEY=ED91

14 Senast ändrad av drs (2009-02-13 19:41:47)

Jepp... jag vet.... har drägglat över dem några dagar nu....men tackar för länken.  Skickade faktiskt mail till dem och de tog för några maltkit+8st minifat+tapkranar och godis+regulator+elkok grytan på 27liter tog de 34euro i frakt. Verkligen inte blodigt med tanke på vilken låda det blir. Kollade med en affär här i Sverige och det hela skulle sluta på 100kr per fat+frakt. Men de erkände också att det var inte lönt att ta hem dem för den pengen.

Kom att tänka på att om man har en bilventil kan man ju köpa en sådan här:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Tryckindikator.jpg

1,93bar eller 2,34bar.... Fräckt.... (Indikerar om trycket börjar bli för lågt genom grönt,gult och rött)

drs skrev:

Men något jag funderade på är om någon har fått reda på hur mycket tryck faten skulle klara innan de börjar ge sig?

3 bar enligt Lund Teknik

drs skrev:

Verkar inte som att det går att få tag på några minifat här i sverige för vettiga pengar. Har dock inte mailat humle.se för att dubbelkolla men det är ett relativt litet utbud för dessa små primörer....

Som jag har fattat det är anledningen säkert att partyfat inte får säljas i Sverige med öl i på grund av konstiga pantregler. Min svärfar tycker i alla fall minns att dom har funnits på bolaget förut.

Får väl tillägga att jag har provat att montera en liten bilventil på en Cider flaska och trycksätta med tryckluft. Funkade hur bra som helst! Fyllde till 3bar. Nu väntar jag bara på en bra tryckregulator som jag har på g.

Kan lägga in lite bilder om någon vill.