1 Senast ändrad av Steff (2009-01-06 11:27:18)

Flaskor och jäst

Hej. Igår tappade jag upp grönölet på flaskor. Det var min första bryggd och både jag och min vän som också är ölälskare förvånades av det smakrika ölen och den fina färgen på ölet.

Allt väl så långt. Jag tappade upp i två enlitersflaskor med bygel och även i 33 cl. flaskor med kapsyl. Som kolsyresättare använde jag ett sockerlag och tillsatte 5 ml per 33 cl flaska. Det tycks kolsyras redan nu. Nu till frågorna. Vad har ni för erfarenhet av 1 litersflaskor med bygel? Det verkar som ytterst få använder dem. Jag var förstås tvungen att prova hur utvecklingen har gått och öppnade en 1 literflaska som resulterade i att majoriteten av innehållet flög ut i något som liknade en fontän. Ska jag göra bäst i att bara låta flaskan vara tills den lagrat klart? Eller kommer min nästa 1 liters flaska och reagera likadant när jag öppnar den? Är det dumt att lagra öl i 1 literflaskor? Kommer min öl klarna mer i o m att den lagras?

Jag vet att jag hade i på tok för mycket jäst (förkultur) i jäshinken vilket gör att man redan nu ser att ett jäslager bildas på botten av flaskorna. Vad för konsekvens får överdriven användning av jäst? Blir det bara grumligare? Jag tycker inte det ger någon bismak förrän man dricker upp själva sumpen.

Sv: Flaskor och jäst

Om du menar flaskor med patentkorkar så använder jag sådana ibland. Fungerar finfint. Dock blir jag lite fundersam när du säger att du tillsatt 5ml sockerlag per flaska. Hur många gram socker per liter har du tillsatt?

Du säger inte hur mycket vatten och hur mycket socker du hade i ditt sockerlag så det är svårt att göra sej en uppfattning .  Normalt räknar man runt 5 eller 6 gram per liter öl ( 100 till 120 gram för 20 liter färdigt öl ). Är du säker på att ölet hade  jäst färdigt när du tappade på flaska ? Var flaskorna kalla när du öppnade korken ?
Jag också använder 1 liters flaskor med patentkork utan några problem

Hej. Jag använde 5 cl socker och 5 cl vatten till mina 8 liter öl. Jag räknade ut enligt "ölbryggning - en översikt" att varje 33 cl. skulle ha 4-5 ml sockerlag. Hur mycket det innebär i gram vet jag inte. Rekommendationen nedanför var den jag följde. Men jag tog en tesked och hällde i 4 ml av laget i varje flaska. Kanske borde man hälla laget direkt i vörten?

"En återhållsam kolsyrning får man med 0,5 volymprocent; till 20 liter öl tar man alltså 10 centiliter socker."

Nu är jag lite smånojjig och vaktar ölen och öppnar då och då en flaska för att kontrollera smak, kolsyra och grumlighet. Flera av flaskorna skummar rejält (de skummar över) så i nuläget känns det som jag överdoserat.
En del skummar inte över. Tyvärr tycker jag inte det smakar lika fantastiskt som grönölet men det är fortfarande gott.

Jag kanske är dum som håller på och öppnar en del flaskor men jag kan helt enkelt inte vänta.

Till min andra fråga. Vad händer om man överdoserar jästgiven? Jag har förstått det som att man ska hälla i ca: 25 ml jäst/förkultur till 25 liter. Jag slängde i hela förkulturen, alltså 1 l.:P

Grejen är väl annars att låta ölet stå på sekundär för klarning för att slippa det mesta av grumset i flaskorna.
När det sedan är dags att flaska så häller du sockerlagen i en hink o slangar över ölet på lagen i hinken.
Det är den metod jag använder mig av.

Jag kör runt 7g socker/liter öl så man får dendär trevliga fontänen när man öppnar flaskorna.
7g/L kan tillaggas vara i överkant. Men jag gör väldigt mycket belgisk öl och använder mig av tjocka flaskor samt champageflaskor.

Ang storleken på flaskorna brukar ölet vinna på att lagras i större volymer på kort sikt.
Är era smaklökar drillade så kan ni passa på att smaka A/B 1L vs. 33cl

Låt ölet klarna ordentligt innan flaskning så blit det nog både enklare och bättre.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

6 Senast ändrad av Steff (2009-01-06 20:11:30)

Hej. Jag lät ölen endast primärjäsa eftersom vörten endast var på 8 liter. Jag har fått det rekommenderat att hoppa över sekundärjäsningen då ölet lät oxideras då man tappar över en så liten sats. Grönölet som jag tappade upp på flaska var dock klart trots min överdos med jästgivan. Nu när jag tappat upp på flaskan har dock flera blivit grumliga medan andra är helt klara. De som är grumliga vimlar av jästgrums och smakar jäst så antingen kom en stor mängd jäst i vissa flaskor (trots att ja i största möjliga mån undvek jästen som simma omkring på botten av jäskärlet) eller så hände det något när jag la till sockerlaget. Det hade kolsyrat efter en dag iaf så nu ställde jag flaskorna i kylen och ikväll ska jag skilja agnarna från vetet genom att slänga all jästpestsmittad öl. Det är den ölen som skummar så mycket och utan problem tar sig ur flaskorna självmant. Jäkligt tråkigt är det, jag var så förbannad glad när jag drack några glas grönöl och det smakade fantastiskt.

För övrigt är 25 cl från förkulturen till 25 l en bra måttstock?

Thomas skrev: "Grejen är väl annars att låta ölet stå på sekundär för klarning för att slippa det mesta av grumset i flaskorna. När det sedan är dags att flaska så häller du sockerlagen i en hink o slangar över ölet på lagen i hinken."

Ok. tappar du över grönölet i en hink (där sockret ligger) och tappar upp sedan direkt till flaskorna?

tack på förhand.

Edit. Jag var tvungen att öppna varje flaska och prova och kom fram till att de flesta är helt okej ändå och de som inte var okej hade klarnat betydligt mer efter en dag sedan jag öppnat dem och smakade betydligt bättre. Att man ska vara så klåfingrig.:)

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-01-06 21:39:14)

Easy grasshopper;)

Det tar oftast en vecka minst efter priming. Det handlar ju om en andra jäsning som sagt.
Dessutom är jästen ibland lite trött, speciellt efter alkoholstarka bryggder.

Du kommer få mer och mer is i magen efter ett par bryggningar.
Låt flaskorna stå i minst en vecka innan provsmakning, då kan man vara ganska säker på att kolsyran finns.
Ibland kan det dock ta ett par dagar eller en vecka till innan man nått rätt mängd kolsyra.
Det kan bero på flera olika saker som jag nämnde tidigare ex. trött jäst, eller temperaturen i rummet där flaskorna flaskjäser osv.

Priming/flaskjäsning
är inte helt enkelt alla gånger iom att det är en process till utöver det ölet redan genomgått.
Det kommer alltså att påverka smaken på ölet ytterligare. Man kan laborera till dommedagen med detta, eller så gör man
det så enkelt för sig som möjligt, funkar inte de så får man börja leta fel.

Min flaskningsprocedur

Efter att ölet tillbringat jästiden i primärkärlet tappar jag över den till sekundärkärl för sekundärjäsning/lagring.
Har inte haft några problem med oxidation o då är jag ganska slapp ibland och häller från den ena hinken till den andra. (ett stort "no-no")
Det som händer vid förflyttningen och sekundären som jag ser det är att kolsyra och annat jox ex. proteiner och jäst som finns löst i ölet
snabbare sedimenterar och ger på så vis ett klarare öl. Med vanlig högflockande jäst tar detta ca 2-4 dagar. Använder man ex. vissa belgiska
jäster (ex. chimay) kan det ta längre tid.

Vanligtvis får ölet spendera mellan en till två veckor på sekundär.

Efter sekundär tar jag fram min "bottling bucket" som är ett vanligt jäskärl med en tappkran monterad långt ner på sidan.
Medan den desinficeras kokar jag en sockerlag på vanligt strösocker och vatten. vanligtvis 5-7g socker/liter öl.
Sedan slår jag sockelagen i hinken med tappkran och överför sedan ölet till den hinken. På så vis behöver man inte dosera eller
veva runt i sekundären för att få sockerlagen att lösas i hela vätskan och till på köpet riskera att röra upp en massa grums från botten.

Därefter kopplar jag på min flaskfyllare till tappkranen och fyller flaskorna och kapsylerar dem.
Sedan hamnar dom på ett varmt ställe i mitt hem där dom tillbringar ca 1 vecka. Därefter hamnar dom på ett svalare ställe tills vidare.

25cl på 25 liter?
Är det ren jäst så borde det vara nog.
Allt sådant handlar om vilken typ av jäst det är, vilket OG nuvarande öl har, vilket OG den kommer ifrån, antal generationer på jästen
samt vilken typ av öl du brygger.

Vissa typer av öl vill man gärna tillsätta en stor mängd jäst för att undvika vissa biprodukter som jästen producerar.
Andra typer av öl vill man kanske tillsätta mindre än rekomenderat för att få fram en viss smakprofil.

Allt detta är överkurs för en nybörjare.
Jag rekomenderar att köpa några roliga böcker om ölbryggning.
Räds du inte för att läsa på engelska så bör din första bok vara Randy Moshers Radical brewing.
Det är en mycket informativ och underhållande bok på många sätt. Klassikern The Complete Joy of Homebrewing av Charlie Papazian
kan nog vara en ide också. Men den första är väldigt matnyttig och underhållande.
Tror att Svante skrivit ngn bok på svenska också som säkert finns här i webshoppen.

Nästan alla böcker jag läst om öl har varit skrivna på ett underhållande OCH informativt sätt.
Sedan rekomenderar jag www.basicbrewing.com ladda ner deras webradio o lyssna i bilen/bussen eller i sängen.

www.bryggradio.com

stort tack för infon Thomas. Lutar åt att jag försöker imitera din tappning. Jag hoppas PGW har en flaskfyllare för jag ska dit imorgon.

Jag har gjort en best bitter som smakade som en väldigt god sådan fram tills kolsyran gjorde entre. Nu påminner den mer om en lager, dock utan någon konstig bismak. Så väldigt god ändå men så som den var när jag precis fyllt flaskorna, precis så skulle jag vilja ha den. Alltså ingen lagring alls.

Det blir till att köpa böcker så småningom. Jag tror jag ser det som överkurs för stunden. Man vill ju ha lite praktik också innan man fortsätter så blir det en jämn balans men tack för boktipsen. De kommer nog inhandlas snart för nu när första bryggningen ändå gick bra vill man satsa mer pengar.

Även om jag bara brygger 10 liter nästa gång så kommer jag nog sekundärjäsa för att sikta på att bli av med ännu fler jästpartiklar.

Thomas skrev:
"25cl på 25 liter?
Är det ren jäst så borde det vara nog."

Vad menar du med ren jäst. Jäst direkt ur påsen? Om man gör en förkultur är 25 cl/25 l ett bra standardmått att följa? Som du säger är allt annat överkurs så jag nöjer mig med ett standardmått.

Åter igen, stort tack för hjälpen. Man kan egentligen läsa hur mycket litteratur som helst men hjälp av det här slaget är kanske allra mest värdefullt.

Lycka till med bryggandet.

Ang jästen, det jag menar är att man kan föreställa sig ex.

25cl av jästkakan i botten på en hink
25cl förkultur
25cl av jästslurry som man "skiktar" fram genom att ex. hälla av vätskan från ex. jästkaka
och separera de två olika lagren som återfinns i bottnen på behållaren. varav det ena är jäst och det andra består av orenheter
ex. död jäst, proteinrester osv.

Jag brukar oftast dra i direkt från en smackpack
Om den inte legat i kylen sedan förra midsommarn;)
http://www.inkworldmagazine.com/articles/2007/10/images/2007-FPA-Smack-Pack.jpg

Gör jag en förkultur brukar jag göra mellan 0,5 - 1 liter.

www.bryggradio.com