Easy grasshopper;)
Det tar oftast en vecka minst efter priming. Det handlar ju om en andra jäsning som sagt.
Dessutom är jästen ibland lite trött, speciellt efter alkoholstarka bryggder.
Du kommer få mer och mer is i magen efter ett par bryggningar.
Låt flaskorna stå i minst en vecka innan provsmakning, då kan man vara ganska säker på att kolsyran finns.
Ibland kan det dock ta ett par dagar eller en vecka till innan man nått rätt mängd kolsyra.
Det kan bero på flera olika saker som jag nämnde tidigare ex. trött jäst, eller temperaturen i rummet där flaskorna flaskjäser osv.
Priming/flaskjäsning
är inte helt enkelt alla gånger iom att det är en process till utöver det ölet redan genomgått.
Det kommer alltså att påverka smaken på ölet ytterligare. Man kan laborera till dommedagen med detta, eller så gör man
det så enkelt för sig som möjligt, funkar inte de så får man börja leta fel.
Min flaskningsprocedur
Efter att ölet tillbringat jästiden i primärkärlet tappar jag över den till sekundärkärl för sekundärjäsning/lagring.
Har inte haft några problem med oxidation o då är jag ganska slapp ibland och häller från den ena hinken till den andra. (ett stort "no-no")
Det som händer vid förflyttningen och sekundären som jag ser det är att kolsyra och annat jox ex. proteiner och jäst som finns löst i ölet
snabbare sedimenterar och ger på så vis ett klarare öl. Med vanlig högflockande jäst tar detta ca 2-4 dagar. Använder man ex. vissa belgiska
jäster (ex. chimay) kan det ta längre tid.
Vanligtvis får ölet spendera mellan en till två veckor på sekundär.
Efter sekundär tar jag fram min "bottling bucket" som är ett vanligt jäskärl med en tappkran monterad långt ner på sidan.
Medan den desinficeras kokar jag en sockerlag på vanligt strösocker och vatten. vanligtvis 5-7g socker/liter öl.
Sedan slår jag sockelagen i hinken med tappkran och överför sedan ölet till den hinken. På så vis behöver man inte dosera eller
veva runt i sekundären för att få sockerlagen att lösas i hela vätskan och till på köpet riskera att röra upp en massa grums från botten.
Därefter kopplar jag på min flaskfyllare till tappkranen och fyller flaskorna och kapsylerar dem.
Sedan hamnar dom på ett varmt ställe i mitt hem där dom tillbringar ca 1 vecka. Därefter hamnar dom på ett svalare ställe tills vidare.
25cl på 25 liter?
Är det ren jäst så borde det vara nog.
Allt sådant handlar om vilken typ av jäst det är, vilket OG nuvarande öl har, vilket OG den kommer ifrån, antal generationer på jästen
samt vilken typ av öl du brygger.
Vissa typer av öl vill man gärna tillsätta en stor mängd jäst för att undvika vissa biprodukter som jästen producerar.
Andra typer av öl vill man kanske tillsätta mindre än rekomenderat för att få fram en viss smakprofil.
Allt detta är överkurs för en nybörjare.
Jag rekomenderar att köpa några roliga böcker om ölbryggning.
Räds du inte för att läsa på engelska så bör din första bok vara Randy Moshers Radical brewing.
Det är en mycket informativ och underhållande bok på många sätt. Klassikern The Complete Joy of Homebrewing av Charlie Papazian
kan nog vara en ide också. Men den första är väldigt matnyttig och underhållande.
Tror att Svante skrivit ngn bok på svenska också som säkert finns här i webshoppen.
Nästan alla böcker jag läst om öl har varit skrivna på ett underhållande OCH informativt sätt.
Sedan rekomenderar jag www.basicbrewing.com ladda ner deras webradio o lyssna i bilen/bussen eller i sängen.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio