Tappning med hävert.

Just nu har jag en hink på jäsning (förmodligen misslyckad öl för trollen) som jag så småningom ska tappa upp på flaskor. Eftersom det är en liten omgång (8 l.) struntar jag i sekundärjäsningen. Är 2 veckor tillräckligt för primärjäsning? Nu till huvudfrågan: Man ska ju tappa över ölen med hjälp av hävert i flaskorna men kruxet är ju att man ska undvika så mycket basiller som möjligt för att inte ölet ska bli infekterat. Så hur gör man då när man stoppar häverten i käften och startar igång den? Finns det någon möjlighet att tappa över ölen på annat sätt för det låter som ölen definitivt blir infekterad om man inkluderar sin munhygien till vörten.

Sv: Tappning med hävert.

Auto-Siphon pumphävert, den tycker jag fungerar bra. Eller  så monterar du en tappkran på din jäshink.

Att använda hävert som man skall "suga igång" fungerar bra för vin/mjöd men öl är lite känsligare, jag använder en pumphävert istället för sughävert. Det som vanligtvis händer när man använder en sughävert till öl är att ölet kan bli surt utav bakterier, men sen så kan det ju också bli mycket värre.
Lycka till!

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-12-28 20:19:58)

Ett annat alternativ är ju att fylla slangen med ex. vatten eller iodoforlösning eller ngt annat skoj.
Täppa till ändarna på slangen o placera ände nr 1 i ölet och ände nr 2 över en tillfällig behållare
där man låter vätskan i slangen hamna innan ölet börjar flöda.

Men smidigast är nog som redan nämnts, montera en tappkran i en hink och sätt sedan en flaskfyllare på den.
Kruxet är annars att hålla häverten i rätt läge i ölet samtidigt som man ska pricka rätt i flaskorna.
Det kan lätt bli lite Papphammar-cirkus över det hela. Har man riktig otur så blir man kanske avskräckt från att
utsätta sig själv för detta mer, någonsin wink

Gör det lätt för dig, det är dumt att göra det svårt för sig.

29:- kostar den. Garanterat värd varje krona.
http://cervisia.com/catalog/images/products/8031.jpeg

Gravitation är bra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ok tack för alla tips. I längden blir det nog en plastkran på jäshinken. Till min första bryggd som står inne på jäsning redan får jag hitta på något annat.

Flaskfyllaren är den bästa investeringen jag gjort i mitt bryggeri! Man slipper en massa kladd och tappningen sköts lätt själv. I alla fall om man kan klämma fast häverten i jäskärlet.

www.facebook.com/bjorwik

Håller med.. Flaskfyllare är det bästa som finns. Inget slabb och lagom med plats kvar i flaskan efter att man drar upp den.

Man behöver ju inte sticka slangänden i munnen. Vira pekfingret runt slangöppningen så har du en centimeters säkerhetsavstånd till läpparna.

Jag tycker det fungerar hur bra som helst med en enkel slang, för då kan man sätta kapsylen på flaskan samtidigt som det står och rinner ner i nästa. Det är inga problem att hinna med. Att vika slangen är ju också mycket smidigare än att stå och vrida på en ventil.