Bryggverk ideer uppskattas

http://www.humle.se/punbb/images/upload/test2.gif
Någon som har tips hur jag ska få detta till ett bra bryggverk?
Ca 60cm diameter och 70cm hög vilket ger nästan 200l. Detta är i största laget, kan tänka mig ett bryggverk omkring 50-60l. Tänkte kapa det  till rätt volym men det kanske blir för tunn maltbädd när kärlet har så stor yta. Jag tror inte värmarna funkar, annars hade jag väl inte fått kärlet. Vad säger ni är det något att bygga på? Snälla ge mig förslag och ideer.

Sv: Bryggverk ideer uppskattas

Vad har den använts till ?
Kolla på "spiedels braumeister" så tror jag att du kan få en massa spännande ideer, förhoppningsvis utan att kapa i detta kärl, annars finns det hur mänga RIMS-sidor som helst att kolla på.
Det kanske finns någon som redan har ett 60-liters bryggverk som vill byta upp sig, så att du kanske inte behöver bygga så mycket utan kan byta till dig ett verk i den storlek som du vill ha.
Vad är det för värmare, är det vanliga elpatroner så kanske det bara är att byta dom,eller verkar det vara något special, kolla på fabrkens hemsida eller ring till dom.
Stämmer det verkligen med 200 liter, jag vill minnas att oljefat är på 200 liter, dom har väl samma diameter men är väl närmre 120 cm höga.

Salle

3 Senast ändrad av hallaballo (2008-12-13 19:47:33)

Det har varit ett kokkärl från en skola. Tror den är defekt annars skule jag väl inte ha fått den. Mätte idag och det är nästan 75cm i diameter. Det är också ett reglerskåp till och lite tryckknappar  och sånt. Det är dessutom en omrörare i mitten. Ja kamrater vad ska en göra, är lite väl stor för en hembrygganläggning.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-12-13 21:19:13)

Det ser ut som en steamkittel, kapa inte i den utan att veta vad du gör.
Om det är en steam så har den "dubbla väggar" o mellan dem byggs det upp ett tryck
med hjälp av vatten som värms upp av ett element a la stor vattenkokare som är monterat i botten på grytan.
Det fungerar alltså som en slags tryckkokare.
Har tre sådana på jobbet. En på 350L och två på 45L.

Så va noga med att inte köra den utan vatten, för då bränner du elementet.

Skaffa ett lakkärl i matchande storlek och kör infusionsmäskning o koka skiten i grytan.
Vissa steamrar kan man dessutom koppla till kallvatten för att kyla ner innehållet.

Har du båda konsollerna till den så att du kan tippa den?
Lite jobbigt att krypa ner i en glödhet steamer när den ska rengöras wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack Thomas då fet jag vad det är i alla fall. Jag har ena sidan den som har elektroniken för styrning har inte tittat så noga. Troligtvis funkar den inte så, om den inte funkar så funderar jag på att kapa den och använder den med värmeplattor el något underifrån. Eller  kanske något slags rims/herms lösning? Det är synd att den så stor så även om den funkar kan tänka mig att den kräver mer än mina 10A säkringar. Tror dessutom tanten blir sur när det står en 120kg klum i tvättstugan helt plötligt, men det är klart hon kanske kan tvätta mattor i den och jag kan brygga öl. :-).

är den för stor så kan jag troligen köpa den av dig.

Jag tror att dom går på runt 64A

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio