Bara skum från Corneliusfatet!

Glad i hågen så skulle man då hälla upp sin första öl från fatet.
Plastkran med en 20cm slang från Hummlegården. hela glaset fyllt med skum, minskade trycket mer o mer, under 1bar fortfarande skum. Läste forumet och köpte mer material
Försök 2
Plastkran + 1m ölslang 9,5 y.d. (8737) skum
Försök 3
Plastkran + 20cm slang + adepter (8778) sytråd + adepter 1m löslang.
nu blev det mest blött, adaptern läckte rejält.

Hjälp

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: Bara skum från Corneliusfatet!

Vanligaste orsaken till skumm är:

1: För mycket koldioxid i ölet - Vid vilken temperatur och tryck kolsyresatte du ölet vid. Vad har du för serveringtemperatur på ölet?

2: För snabbt tryckfall i slangen - försök 3 verkar best förutom läckage. Hur lång sytrådsslang har du?

3: Sediment i ölen - Vilken typ av öl har du?

3 Senast ändrad av IngemarJ (2008-12-03 19:15:23)

1.
20gr 2,5 bar, serveringstemp 20gr, har sedan under flera dagar haft tuben stängd och trycket är under 1bar (tappat ett glas då o då behöver inte snåla med ölet se punkt 3)

2.
1m

3.
Tanken var att det skulle bli en Prime Minister's Pale Ale
Volym: 25 liter 
OG: 1050 
FG: 1012 
IBU:  32 
Alkohol: 4,9% vol.
Koktid: 60 minuter
Malt
5,0 kg pale ale malt
0,25 kg crystal malt
Humle
47 g Kent Goldings kottar, 4,4% alfasyra (60 min.)
25 g Kent Goldings kottar (5 min.)
Jäst
London Ale (Wyeast 1028)

Det var min första helmalt, brännaren var för klen så det blev ingen fart på koket.  Resultatet blev sött o smaklöst, ingen utom jag kan säga att det påminner om öl! det ända som är bra med det är att jag kan trimma med fat o kolsyra (men kanske den inte duger till det änns)
Du säger att försök tre var bäst, vad kan det vara som gjorde att adeptern inte höll tätt jag hade under 1bar och slangarna var ordentligt intryckta.

Läser mer och inser att ölen är för varm, ställer ut allt på trappen och testar igen. Men varför höll inte adaptern tätt?

Oj Oj,
Man har för höga tankar om sitt nybörjar kunnande, gick ner i källaren och insåg att slangen kunde tryckas i en bit till!!
Så nu kyler jag fatet och gör ett nytt försök.

5 Senast ändrad av svensson.lu (2008-12-03 20:15:23)

Jag tror att allt kommer bli mycket bra efter att ölen har blivit kall och alla slangarna är på plats!
"På pappret" verkar allt bra iaf.
När det gäller slangarna så har jag själv ungefär 5cm ölslang i vardera änden av en 2m sytråd.
smile

Kyld öl o sytråd, nu funkar det.
Det var alltså okunskap som gav ölskum.