Hjälp mig förstå priming...

Jag känner mig en aning dum. Men hur spelar ölets temperatur in vid beräknandet av mängden socker som skall användas för att uppnå en given kolsyremängd i öl? Ska jag räkna med ölets temperatur då det primades, eller temperaturen under jäsningen? Eller serveringstemperaturen??

*förvirrad*

Sv: Hjälp mig förstå priming...

Som jag förstår det, så löser sig kolsyran olika bra vid olika temperaturer. Och jästen fortsätter kontinuerligt att avge kolsyra i sina små jäsningsprocesser efter att ölen i princip jäst ut. Den kolsyran stannar alltså kvar i ölet, upp till den gräns som sätts av temperaturen. Och det innebär att man vid kalla temperaturer sätter till mindre mängder priming, än man skulle gjort vid högre temperaturer.

Om jag missförstått det hela, så kommer någon säkert att säga till.

Men ett gram socker i en flaska öl borde ge samma mängd kolsyra oavsett temperatur. Alltså ska man räkna på temperaturen i vilken män tänker servera ölen?

Mängden kolsyra som kan lösa sig i öl beror på temperaturen på ölet.
Ett gram socker ger alltid lika mycket kolsyra under förutsättning att jästen jäser ut det helt.

Under förutsättning att flaskan håller tätt finns det sålunda alltid lika mycket kolsyra i flaskan.
MEN om ölet är mättat på kolsyra kommer en större mängd kolsyra att finnas i det utrymme som är i halsen på flaskan.

Så risken för en "gusher"/fontän när man öppnar flaskan är sålunda större om ölen är varm än om den är kall.

Hur mycket kolsyra man vill ha i ölet är mer en fråga om tycke och smak. Själv föredrar jag lite för lite än alldeles för mycket. (utom för veteöl)

5 Senast ändrad av Blåkulla (2008-11-26 20:01:52)

jag har funderat på samma sak massor av gånger och inte hittat svaret i någon literatur
här vill tydligen ingen svara heller

jag kör på serveringstemperaturen när jag vill få fram hur mycket socker som ska i vid primning

8 grader kör jag med i beer smith vid uträkning

Vill och vill, frågan är väl mer hur mycket kolsyra man vill ha i sitt öl.

Risken med att använda program som räknar ut saker är att man tror att det är lag på att man ska ha si eller så mycket kolsyra i olika öltyper.

7 Senast ändrad av Blåkulla (2008-11-26 20:33:59)

frågan var ju inte hur mycket kolsyra utan vid vilken temperatur man ska räkna ut sockergivan

1 jästemp 20 grader

2 serveringstemperaturen

det är det ingen som vill svara på menade jag (eller kan)

alt. 1 (såvida du inte sek.jäst i lägre temp,då gäller den temp)
Ja, rätta mej om jag har fel!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

9 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-26 21:02:13)

håller för övrigt med Kenneth ang att inte lita blint på dessa "redskap", har misslyckats med kolsyrningen ett par ggr med EPA, tänker mej att uppfattningen om real ale som ett "avslaget" öl, ställer till det.
tror för övrigt att det bästa sättet är att helt enkelt med 2(+-1) ml/l, beroende på utjäsningsgrad och öltyp, prima direkt i flaskorna.
med steril 2ml mått o tratt(och med "rätt-ur-nyöppnad-förpackning-fräscht" socker).

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

alt. 1 (såvida du inte sek.jäst i lägre temp,då gäller den temp)
Ja, rätta mej om jag har fel!

Det är PRECIS detta jag ifrågasätter - det kan inte vara så att temperaturen i vilken ölet jäser spelar roll för mängden kolsyra som bildas. Det kan jag däremot tänka mig att serveringstemperaturen gör. En kall vätska binder gas mer effektivt än en varm därav behövs en mindre mängd socker för att ge ölen önskad grad av kolsyra.

MEN jag kan för all del ha fel. Men då vill jag ha förklarat för mig hur det hela hänger ihop.

11 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-26 21:06:50)

MÄNGDEN kolsyra som bildas spelar ingen roll, det handlar om hur mkt kolsyra som redan FINNS i ölet när det skall primas
den "kurvan" är för övrigt inte helt linjär, efter vad jag tror(temp/kolsyra)

Ok, det kan jag iofs förstå - men ett öl som lagrats 1 vecka i sekundären har ju avgjort mer kolsyra än ett som stått 3 veckor ?

13 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-26 21:18:35)

inte nödvändigtvis (du menar tvärtom va?)ok sorry missförstod din mening med "avgjort" smile

hehe, ja det blev ju lite rolig dubbelmening i ordet avgjort smile

Men vad jag menade var att öl som står längre tid på sekundärjäsning borde innehålla mindre kolsyra än ett som precis jäst klart.

verkar ju rimligt,bra idé att föra anteckningar som vanligt

Nej ett öl som står 1 vecka har lika mycket som ett som stått 3 veckor.
Det är bara jästemperaturen som bestämmer hur mycket som löser sig.
Jämför med att lösa salt i vatten, man kommer till en viss gräns sen tar det stopp oavsett om den står en vecka eller ett år (om det inte dunstar något under tiden).

Ett annat exempel.
Jag har 19 grader i källaren och 22 i lägenheten.
När ölet har jäst ut helt i källaren tar jag upp det i lägenheten för att tappa på fat eller flaska.
Om jag låter hinken stå ett tag börjar det bubbla i jäsröret för att kolsyran inte längre löser sig.
Om man väntar ytterligare någon dag så har ett nytt jämviktsläge infunnit sig och jag måste använda 22 grader istället för 19 när jag räknar på kolsyremängden.

OK Tack för din tydlighet, var så jag tänkte mej det oxo innan gråräven "förvirrade" mej.

Ok, bra att få detta uppklarat! smile
Tack för svaren, och ber om ursäkt för förvirringen smile

19 Senast ändrad av svensson.lu (2008-11-28 20:36:22)

Oj jag kanske lät lite hård där.. det var inte meningen. wink

En annan rätt kul info om koldioxid och nivåer är hur man gör med engelska real ale fat.
När jäsningen har avstannat så tappar man upp ölen på fat. Den jäser sedan klart den sista lilla biten i fatet på bryggeriet och får då sin kolsyra direkt utan primning.
Väl ute på puben så förvaras fatet i 12-13C där man slår i en porös bambupegg så att man ventilerar ut allt övertryck. Ölet håller nu 1.1 vol CO2 till serveringen i puben och den står helt och hållet mot atmosfärtryck.

Hård? inte alls!! Osanning skall bekämpas i alla dess former!!!!  smile
Apropå Real ale, och om man skulle vilja göra ett sånt experiment, typ, i slutänden, ha ölen i kylen och bara slanga över i glas!!
Har du något webtips där man kan läsa lite detta med "naturlig kolsyrning", lite schyssta tabeller och sånt?

alltså inte bara för realale men för att på ett bra sätt kunna planera primen och så...
man vet aldrig, kanske datorn skär ihop, kan det va bra att veta

Nevermind LU, hittade din länk till cask-ale på shbf.. det borde ju fixa till saken smile