Kan man återanvända jästen från en "räddad" jäsning?
Svårt att välja passande ämne till denna tråd...
Jag håller på att jäsa 12 liter mörk julöl och hade tänkt att jäsa denna med flytande jäst (Ringwood Ale).
Pga Tidsbrist så hade jag inte tid att göra förkultur (har jäst 25 liter utan förkultur innan med gott resultat).
Problemet var att jästen inte alls ville starta. Efter 2 dagar var det ingen aktivitet alls (Ej pga otätt kärl).
"Smackpacken" hade svullnat innan jästen hälldes i så död var den inte. Tror det inte drog igång pga för kall vört, hade inte nått upp till rumstemp sedan kylningen på balkongen vilket jag borde tänkt på men inte gjorde förrän jästen var ihälld.
Nåja, Nu är det gjort och här kommer frågan;
Jag har nu, efter 2,5 dagar utan jäsning, "räddat" ölet med en torrjäst i förkultur och det jäser på bra nu. Jag brukar alltid samla upp jästen efter omtapp och spara den i kylen till nästa bryggd. Finns det något nackdel att göra det denna gång?
Jag förstår att jag inte kommer veta exakt vilken jäst det är, men så länge den här jäsningen går bra så spelar det ingen roll, och jag vet ju karaktären på jästen efter julölet provsmakats. Både är Ale-jäster och jag brygger så gott som bara Ales nu för tiden...
Har sökt i forumet men utan resultat, Länka gärna till en tråd om min fråga besvarats tidigare!