Rengöra damejeanne

Har hittat en damejeanne på loppis för 30 kronor. Problemet är bara att den är väldigt smutsig, ingrot smuts på insidan som är svårt att få bort. Har ni några tips på hur jag ska få den helt ren?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Rengöra damejeanne

Maskindiskmedel och kokhett vatten kan fungera, det använder jag.
Att ha en smal pinne att peta med kan få bort det som är sitter hårdare.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Rengöra damejeanne

När jag inte kan få bort smutset på annat sätt så använder jag kaustiksoda/natriumhydroxid. Det är väldigt effektivt och damejeannen blir skinande ren. Å andra sidan kan det vara svårt att tömma en full damejeanne utan att få lut på sig – i gengäld märker man det ganska snabbt. Därefter sköljer jag med en svag ättikslösning och slutligen med vanligt vatten.

Sen är det förstås alltid bra att ha en förvuxen flaskborste också. En del smuts vägrar ge sig om man inte skrubbar på den.

4 Senast ändrad av Oskar.H (2009-06-12 20:43:50)

Sv: Rengöra damejeanne

Jag känner väl igen problemet med gamla äckliga damejeanner. Jag brukar trycka ner rostfritt stålull och lite vatten och skaka som fassen. Funkar kanon.

Sv: Rengöra damejeanne

Var försiktiga när ni skakar damejeanner för det kan sluta illa om man är oförsiktig. Min pappa fick senorna och nerver i handen avskurna av en som gick sönder vid tvätt. De lyckades sy ihop allt men det kunde slutat värre.

Sv: Rengöra damejeanne

Har hör att folk använder sand och grus + vatten men det låter ju lite läskigt med att skära sönder senor och sånt....

Sv: Rengöra damejeanne

Ta inte kokhett vatten i en damejanne, risken att den spricker är väldigt stor, även detta fenomen har jag upplevt med resultatet att det blev väldig blött.

Salle

Sv: Rengöra damejeanne

Ett fint grus som inte repar och vatten som rörs om med borrmaskin och någon mjuk visp låter väl optimalt tycker jag. Men antar det är svårt med grus som inte repar i längden.