Råg IPA
Jag gav mig in i helmaltsbryggandets värld på allvar igår.
Och för att göra det lite svårt för mig så gjorde jag en råg IPA. För att förenkla så använde jag mig av den slösiga No-sparge (icke-lakning) metoden. Och för att försvåra så gjorde jag en proteinrast innan försockringen. Det behövdes varmare vatten för infusionen än jag trodde kan man väl säga, så mäsken blev lite tunnare än jag tänkt mig under försockringen.
---------------------------------------
Volym 8 liter, OG 1,060 IBU 53
---------------------------------------
1,75 kg Pale Ale-malt (72%)
0,50 kg Råg-malt (20,5%)
0,14 kg Ljus karamellmalt (5,5%)
0,07 kg Special-B (2,8%)
45 min 10 gram Pilgrim (10,3%)
20 min 10 gram Pilgrim
2 min 10 gram Pilgrim
Torrhumling Centennial
Mäskschema:
30 minuter 52'C. 70 minuter 67'C, efter 30 minuter hade temperaturen dock sjunkit till 63'C, så jag körde i vattnet som jag tänkt tillsätta precis innan lakningen här: därav en tunn soppa mer än tjock mäsk. Temperaturen höll sig dock bra sedan (65'C vid avslutad mäskning).
Kokade i en timme.
Jäst blev Ringwood Ale.
Jästtemp 22'C.
OG mättes till 1,060, precis som jag planerat, men volymen kändes lite för liten så jag var så fräck att jag spädde den till ett OG på 1,050 - delvis för att underlätta för den slöa jästen (se nedan).
För första gången så lyckades jag tajma jästen fel, Activator-påsen verkade slö och jag hade inte hunnit med förkultur. Och jäsningen har inte kommit igång efter 14 timmar, så jag börjar känna mig lite illa till mods. Ibland fokuserar man lite fel helt enkelt.