Råg IPA

Jag gav mig in i helmaltsbryggandets värld på allvar igår.
Och för att göra det lite svårt för mig så gjorde jag en råg IPA. För att förenkla så använde jag mig av den slösiga No-sparge (icke-lakning) metoden. Och för att försvåra så gjorde jag en proteinrast innan försockringen. Det behövdes varmare vatten för infusionen än jag trodde kan man väl säga, så mäsken blev lite tunnare än jag tänkt mig under försockringen.

---------------------------------------
Volym 8 liter, OG 1,060 IBU 53
---------------------------------------

1,75 kg Pale Ale-malt  (72%)
0,50 kg Råg-malt (20,5%)
0,14 kg Ljus karamellmalt (5,5%)
0,07 kg Special-B (2,8%)

45 min 10 gram Pilgrim (10,3%)
20 min 10 gram Pilgrim
2  min 10 gram Pilgrim
Torrhumling Centennial

Mäskschema:
30 minuter 52'C. 70 minuter 67'C, efter 30 minuter hade temperaturen dock sjunkit till 63'C, så jag körde i vattnet som jag tänkt tillsätta precis innan lakningen här: därav en tunn soppa mer än tjock mäsk. Temperaturen höll sig dock bra sedan (65'C vid avslutad mäskning).

Kokade i en timme.
Jäst blev Ringwood Ale.
Jästtemp 22'C.

OG mättes till 1,060, precis som jag planerat, men volymen kändes lite för liten så jag var så fräck att jag spädde den till ett OG på 1,050 - delvis för att underlätta för den slöa jästen (se nedan).

För första gången så lyckades jag tajma jästen fel, Activator-påsen verkade slö och jag hade inte hunnit med förkultur. Och jäsningen har inte kommit igång efter 14 timmar, så jag börjar känna mig lite illa till mods. Ibland fokuserar man lite fel helt enkelt.

Sv: Råg IPA

Den kommer nog igång.. jag har pitchat lite kallt ibland och då kan det ta ett tag innan jästen visar sig.. tagit ett dygn en gång. Och det var det bästa öl vi nånsin gjort så...

Har också haft Activator-påsar som tagit 20-24 timmar på sig. Vet inte vad det beror på, men jag antar att de legat framme för länge någonstans på vägen...

Ja, jag hoppas på att det inte är för lite och för trött jäst. Det gör ont att gå i väntans tider. Annars får det bli Plan B...

Jag gör ett litet tillägg till mitt första inlägg: volymen på min vört hade stämt om jag använt min största kastrull, men jag har inte fått ordning på kylning för den ännu och har därför bara använt den hos en kompis som har badkar hemma.
Jag blev helt enkelt väldigt impad över hur väl siffrorna stämde överens med slutresultatet. Bättre överensstämmelse än jag haft med delmäskade extraktbrygder faktiskt!

Jäsningen gick faktiskt igång av sig själv, men det dröjde 30 timmar. Längsta tiden hittills för mig.

Bara att hoppas det inte är vildjäst wink

Jäsningen har hittills verkat normal, skojigt!

Nu har jag några frågor/funderingar.

Jag hade tänkt tillsätta en gnutta natriumklorid (koksalt) under koket, men glömde givetvis bort det.
Är det någon som provat att tillsätta det senare i processen? Jag tänker främst på i samband med primingen: t ex att ha ett halvt kryddmått salt i vattnet som sedan kokas till sockerlag.

Försökte räkna på utbytet av mäskningen, men är inte säker på att jag gjort rätt.
Jag mätte OG efter kok och kylning och multiplicerade det med jäsvolymen (före utspädning) dividerat med teoretiskt extraktinnehåll.
Eftersom jag körde "No-sparge" så hade jag i receptet räknat på ett utbyte på modesta 65% och enligt min beräkning av utbytet så landade det på runt 63%.

Och till sist undrar jag hur stora volymer öl man förväntas ha med sig på de här öl-träffarna som anordnas (t ex höstölsträffen)?

Att komma på träffarna verkar viktigare än hur mycket öl man har med sig.

Torrhumlade idag, nio dagar efter bryggning, med 14 gram Fuggles (istället för Centennial).
Passade på att mäta SG och det låg på 1.012. Detta är ännu en skillnad jämfört med extraktbryggningar jag gjort, där jag aldrig fått ner FG så långt som jag velat. Helmalt is the shit!

På tal om Activatorpåsarna så hade jag en som inte vill "starta", dvs svälla, på ca 12 timmar.
Misstänkte då att jag inte spräckt påsen inuti och slog således till med en väldig kraft (Nåja, så stark är jag inte) vilket resulterade i att både inner- och ytterpåse sprack och jästen spreds över hels köksgolvet.
Då jag inte hade någon annan jäst hemma och inte ville vänta på en ny beställning så samlade jag upp jästen från golvet och hällde i den i vörten och efter några timmar jäste det riktigt bra.
Slutresultatet? Det bästa ölet jag bryggt!

www.facebook.com/bjorwik

soffgrupp skrev:

På tal om Activatorpåsarna så hade jag en som inte vill "starta", dvs svälla, på ca 12 timmar.
Misstänkte då att jag inte spräckt påsen inuti och slog således till med en väldig kraft (Nåja, så stark är jag inte) vilket resulterade i att både inner- och ytterpåse sprack och jästen spreds över hels köksgolvet.
Då jag inte hade någon annan jäst hemma och inte ville vänta på en ny beställning så samlade jag upp jästen från golvet och hällde i den i vörten och efter några timmar jäste det riktigt bra.
Slutresultatet? Det bästa ölet jag bryggt!

varför blir alltid det öl som strular mest det godaste kan man undra???????

(man får således prova att kasta med en strumpa i vörten)

Buteljerade min råg IPA igår kväll. Den hade klarnat lite grann, men fortfarande disig. Kommer att använda irish moss nästa gång jag brygger med råg. Ölen smakade rätt speciellt, var nästan lite hallontoner i den. Antar att det är från rågen de smakerna kommer, Special B ger väl mer russin-toner. Min kompis tyckte att det var riktig smurfdricka ("Hall-, hall-, hallonsaft - bättre saft har ingen haft"...).

FG 1,010
Alkohol 5,2%

Jästslurryn åkte direkt ner i en förkultur, utan tvättning innan. Följde med rätt mycket skräp, men det ska nog klara sig ändå. Imorgon blir det en större sats med mer ordinär IPA, Centennial och Cascade.