Hur ansluter ni er vörtkylare till vattenkranen?

Jag hade tänkt bygga mig en vörtkylare av immersionsmodell men verkar ha stött på ett problem. Jag vill ansluta vattenslangen till köksblandaren som har utvändig gänga som är standard M22 men alla anslutningar jag sett hittills verkar gjorda för 1” anslutning (25,4mm) eller 1/2 ”. Halvtumsanslutningen skulle ju funka för att ansluta till duschblandaren men det verkar ju opraktiskt att bära om kring på en gryta med 25L kokande vört bara för att jag inte hittar någon slanganslutning till köksblandaren.

Hur har ni andra löst anslutningen mellan köksblandaren och vattenslangen?

Sv: Hur ansluter ni er vörtkylare till vattenkranen?

Jag gick till K-rauta, de har massor med övergångar mellan M22 och ½", kolla Clas Ohlson annars.

Jag letar efter material till en vörtkylare och hade tänkt köpa ett s.k. "oljerör" på Clas Ohlson. Men tji fick jag, de hade slutat sälja dem där. Någon som vet var man kan hitta det? (K-rauta där med kanske?)

Oljerör har jag itne en aning om men vilken vvs-firma som helst borde väl kunna sälja glödgade kopparrör, kanske lite grövre än oljerören då.

Jo, det är sant. Men jag tänkte på såna där kopparrör som redan är böjda i en färdig spiral, som jag har sett att det går att få tag på. Men det kanske blir till att bocka och böja själv istället.

Jag använder bromsrör från Biltema. Finns på 5-meters längder artnr 66-486, 119:-

Come to the Dark Side, we have cookies.

Det är enkelt att bocka till mjukglödgad koppar. Bara att vira den runt en kastrull.

Röret du tänker på kallas oftast "prisolrör". Mjukgödgat kopparrör i 5 eller 25m rullar. Finns på clasohlsson och lite billigare på biltema samt hos vilken vvs firma som helst.

Själv tänkte jag använda mig av 12mm prisolrör från biltema, 1/2" trädgårdsslang samt några slangklammer. Enkelt, billigt och borde fungera alldeles utmärkt bara jag åker till k-rauta nu och fixar M22>1/2" övergång.

Fixar en egentråd med text och bild sedan då det förefaller saknas en. Det borde finnas en sticky med byggbeskrivingar för rookies som mig. Immersionvörkylare och en för kylväska med kran och bazooka.

För att ansluta slangar till kökskranen har jag satt en sådan där rörlig sil på kranen som är ledad så man kan vrida runt den och komma åt hela diskhon med strålen. den stikker ut 3,5 cm. På den kan jag trä gommituta med klämring. Fins fördiga på vvs avdelningar. den var lite tajt från början så jag slipade lite i den med ett runt fint sliprondell av sandpapper på en borrmaskin. Sedab har jag satt en gradena koppling på den. Därefter är det lätt att ta av den och trä på den. Slangar ansluter jag snabbt med gradena koplingen. Kan inte vara en snabbare och bekvämare koppling och inget skruvande i känsliga gängor.

Jag var på Överskottsbolaget i annat öl-ärende när jag snubblade över något som heter "Krananslutning Universal" av vattenslang a-la-Gardena-typ.

Det är en väldigt praktiskt liten "huv" där man använder själva den fysiska kranen för att skruva fast en gummiklädd undersida (se bilder). den sätter man dit och tar bort på 3 sekunder utan åverkan på kran eller onödigt pillrande.

Kan också med fördel avnävas för att koppla in en stump slang som man kan ha för att fylla kärl utan att behöva ställa dessa under kranen, spola av sker, etc.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Photo%2038.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Photo%2039.jpg

11 Senast ändrad av Kenneth (2008-09-10 16:38:40)

intressant att du lever i en spegelvänd värld wink

Skämt åsido.
Den verkar bara perfekt för att snabbansluta på vilken kran som helst.

Typiskt, jag som gick och köpte övergångsanslutning och gardenakoppling just idag. Klart man alltid ska gå till ÖB först...

Det här köpte jag alltså idag, gick på någon hundring tillsammans (antagligen överpris):
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?art_nr=2900
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cf … p;bigimg=1

Har spänt en slangstump över slangkopplingen (silikonslang 10 mm diam från Humlegården), vilket var i minsta laget - jag fick svettas och det blev inte snyggt, men verkar funka. Den ansluter i sin tur till en pvcslang som precis passar över kopparröret (immersionskylare). Allt går alltså i varandra utan slangklämmor, eftersom diametrarna på slang-slang-rör är så pass lika. Den svaga länken är mellan gardenakopplingen och silikonslangen. Nu ska det bli vörten bli cool, förhoppningsvis.

Hade bara kameran på macen tilhands och använde photobooth, tänkte inte på att den spegelvänder bilderna, men men. No harm done. smile

ÖB-lösningen har funkat bra så här långt, men din gardena-lösning K-K är nog kanske en bättre investering i längden. Frågan är hur länge sakerna från ÖB håller smile Men det som är bra är ju att den funkar med de flesta olika kranar.

Förutom bromsrör finns det något som kallas "bränslerör" på Biltema. De motsvarar det som kallades oljerör på Clas Ohlson. Finns i 6 och 8 mm diameter och 5 rep. 10 m längd. Sådana ( 8 mm) har jag använt. Lätta att böja. S.k. halvkopplingar finns till 8 mm rör varför man kan få ihop det med andra standard rörkopplingsdelar.

De s.k. prisolrören är väl plastisolerade och därför väl inte så lyckade att använda till det här.

Prisolrör kan man använda. Det är bara att skala bort plastisoleringen.
Såvitt jag vet är det samma typ av mjukglödgat kopparrör i bromsrör och prisolrör.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Jomenvisst, men om 5m av 8mm bränslerör kostar 199 kronor och samma längd 10mm prisolrör kostar 279 kronor så är det lätt att slippa skalningen.

17 Senast ändrad av leinad (2008-09-16 14:22:24)

Jag köpte 5 meter 10 mm bränslerör på mekonomen. Anledningen till 10 mm för mig är att det dels passar bra med en 10 mm (invändigt) food-grade pvc-slang som jag köpte på KRauta för 75 kr (5 m) och dels passar direkt på gardena-koppling (efter lite tvång blandat med diskmedel). Sedan var det bara att klämma åt lite med var sin skruvklämma och saken var biff.

Körde just rent det hela i 15 liter vatten med en flaska vit vinäger. Ett tips för att slippa få all skit på rören i ölen smile