Katastrofporter
Skulle slänga ihop en porter häromdagen, inspirerad av Fullers London Porter. Pale ale malt, karamellmalt, chokladmalt och svartmalt användes som extraktgivare. Som humle var tanken att jag skulle använda fuggle. Vid bryggningen visade det sig att jag hade mindre fuggle än väntat, så det fick bli EKG för halva IBUn.
Efter mäskning och lakning hände det som inte fick hända: mitt hemmagjorda kokkärl, bestående av en jästtunna i plast och ett vattenkokarelement, började läcka. Eftersom det är elektricitet inkopplat i botten kunde jag naturligtvis inte använda den. Att täta med silikon hade tagit flera timmar att torka så det var inte heller ett alternativ
Således fick vi ta och koka ölen i tre omgångar i min 10litersgryta. De första två satserna kokades i kanske en kvart var för att desinficeras, och den sista satsen kokades med humlen. Eftersom kokvolymen blev 8l istället för 20 fick jag dubbla humlemängden, och eftersom jag nu fått slut EKG fick det bli ett grepp First Gold som räddade bryggningen. Det mest positiva med det hela var att jag för första gången tog mig ovanför 70% effektivitet.
Det slutliga receptet blev:
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 8,00 L
Estimated OG: 1,058 SG
Estimated Color: 29,9 SRM
Estimated IBU: 26,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 71,0 %
Boil Time: Skitlänge
Pale Malt 84,4 %
Caramel/Crystal Malt 9,2 %
Chocolate Malt 5,5 %
Black (Patent) Malt 0,9 %