Lambic

För ca 1,5 år sedan bryggde jag min första lambic som jag hade tänkt lämna in till SM i år. Problemet är att det knappt finns någon syra alls i den bara en svag antydan och dessutom är det en vedervärdig astringent beska så det är nog bara att hälla ut den. Fast smak och doft av brettanomyces är dock bra. Vad kan jag ha gjort för fel när jag inte har fått någon mjölksyra i den trots att jag tillsatte mjölksyrebakterier? Jag tillsatte en frp 3526 Brettanomyces lambicus, en frp 3112 Brettanomyces bruxellensis och en frp 4733 Pediococcus cerevisiae samt en frp 4335 Lactobacillus delbrueckii alldeles när jäsningen hade kommit igång. Jag bryggde 10 l. Skulle jag ha tillsatt bakterierna senare när inte jästen var lika aktiv?

Micke Granath

Sv: Lambic

Jag är superintresserad av lambicbryggning, men jag kan dock inte ge dig några goda råd i detta fall.
Har inte ens bryggt lambic själv, men jag hoppas kunna läsa mig till det jag behöver veta för att få till det.

Det är väl en emulering av lambic man gör på hemma-plan, de flesta av oss iallafall.
På ett bryggeri hamnar väl de flesta mo (microorganismer) i vörten under kylningen efter koket.
Så de finns ju där hela tiden. Det är väl aeroba bakterier dom flesta, iallfall dem man vill ha i ölet wink
Jag antar att jäsning på träfat som ev. släpper in lite syre hela tiden gör att jästen inte snor allt syre och gör livet hårt
för de andra mo i ölet.

Hur gjorde du med humlen?

Använde du vanlig humle i mindre mängd eller hade du ngn gammal humle som du glömt på ngn hylla?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Coolt med lambic, precis som Thomas är jag nyfiken på lambic, men har inte bryggt själv.. än. Det jag säger kommer typ från Wild Brews.. som fö rekommenderas.

Jag vill minnas att mycket av syraproduktionen kommer att ske ganska tidigt, lactobaciller är tydligen intoleranta mot både humlens alfa-syror och jästens alkohol. Den mesta syran kommer från pediococcus.. och den behöver syre.

Har du haft lambicen i ett syretätt kärl? Och som Thomas frågar... var humlen färsk? Jag tror att bakterierna skulle ner i vörten tidigare.

Hej svejs
Här är en artikel som jag tycker är jättebra.

http://www.brewery.org/brewery/library/LmbicJL0696.html

/Kjell

lasseg skrev:

Har du haft lambicen i ett syretätt kärl? Och som Thomas frågar... var humlen färsk? Jag tror att bakterierna skulle ner i vörten tidigare.

Ja, jag hade den i en glasdamejeanne med jäsrör men däremot var humlen först åldrad i ugn och därefter förvarad i plastpåse i ca 3-4 år.

Micke Granath

Hmm.. om inte jag minns fel så vill ett par av baggarna i en lambic ha tillgång till syre. Det är därför de mognar på ekfat.

Rätta mig om jag har fel.

Albin skrev:

Hmm.. om inte jag minns fel så vill ett par av baggarna i en lambic ha tillgång till syre. Det är därför de mognar på ekfat.

Rätta mig om jag har fel.

Thomas Fransson skrev:

Det är väl en emulering av lambic man gör på hemma-plan, de flesta av oss iallafall.
På ett bryggeri hamnar väl de flesta mo (microorganismer) i vörten under kylningen efter koket.
Så de finns ju där hela tiden. Det är väl aeroba bakterier dom flesta, iallfall dem man vill ha i ölet 
Jag antar att jäsning på träfat som ev. släpper in lite syre hela tiden gör att jästen inte snor allt syre och gör livet hårt
för de andra mo i ölet.

wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio