stegmäskning vid satslakning

Vet inte om det här har varit uppe förut, men mitt sökande har inte gett något resultat.
Jag ska ge mig på ett nytt recept nu och enligt det ska man stegmäska från 65 till 75 grader. Inget problem om man mäskar i en gryta. Men eftersom jag satslakar och då mäskar i en kylväska uppstår ett problem. Är det någon som har stegmäskat vid satslakning och i så fall hur? Ska man ta en del av mäsken, värma upp i en annan kastrull och sedan återföra till huvudmäsken, eller hälla på en viss mängd kokande/hett vatten eller finns det någon annan lösning?
Jag kan i och för sig mäska allt i grytan och vid lakningens början överföra allt till kylväskan, men vad jag är rädd för då är att jag kommer syresätta mäsken allt för mycket och att det kommer skumma rejält vilket jag inte vill.
Hilfe bitte!

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: stegmäskning vid satslakning

Jag brukar slå på ett par liter kokande vatten beroende på hur mycket vätska och malt man har. Har nästan alltid med en 10min 75 gradare på slutet för att göra allt lite mer lättlakat.

3 Senast ändrad av svensson.lu (2008-04-06 13:34:30)

"If you are using a picnic cooler for your mash tun, multi-rest mashes are a bit trickier. You need to start out with a stiff mash (e.g. .75-1 quarts per pound of grain), to leave yourself enough room in the tun for the additional water. Usually only 2 temperature rests are possible with this method because the amount of heat necessary to change the temperature of the mash increases with each addition. Reaching a third rest is possible if the change in temperature is only a few degrees. For example, raising the mash temperature for 8 lbs. of grain from 150°F to 158°F at a mash ratio of 2 quarts per pound would require approximately 2.7 quarts of boiling water."

http://www.howtobrew.com/section3/chapter16-2.html
http://www.howtobrew.com/section3/chapter16-3.html

Heder och tack, precis det svaret jag hade hoppats på.

5 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-04-06 19:06:06)

Jag gjorde en beräkning enligt HTB:s ekvation och kom fram till följande:

6,15 kg malt 20°C
Rast 1:65°C
Rast 2:75°C
13 liter inmäskning med 73,5°C vatten

Temperaturhöjning med 6,46 liter kokande vatten till 75°C

Låter det vettigt?

6 Senast ändrad av Kalle (2008-04-06 20:18:35)

Bör stämma bra.
Antar vi att maltens specifika värme är 0,4 ggr vattnets behövs
6,15*0,4*(65-20)*4,18 = 463 KJ för att malten ska bli 65 C.
Vattnet avger till malten 13*(73,5-65)*4,18 = 462 kJ vilket stämmer väl.
För att malt och mäskvatten ska gå upp till 75C krävs
(75-65)*(13 + 0,4*6,15)*4,18 = 645 KJ
Det kokande vattnet avger (100-75)*6,46*4,18 = 675 KJ, något i överkant, men det handlar om ca 1 C mer. Å andra sidan har kanske mäsktemperaturen sjunkit lite under mäsktiden.

7 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-04-06 20:13:45)

Skönt att höra, då är det bara att köra. Ska bli en riktig bryggarvecka, där jag tänkte köra igång två eller tre 20 liters satser (måste börja planera sommarens grillfester...) cool