Ett förbaskat bra vin

Hej alla!

Har nyligen buteljerat det sista vin från 2007 och jag måste säga att det blir grymt jävla bra! Jag tänkte om jag kunde inspirera någon att göra eget vin för det kan alltså bli riktigt bra:

Ingridienser:
19 Liter Aroniabär (har inte vägt det utan jag vet hur många liter)
3 Kg Blårbär
3 kg Hallon
200 gr granbarr
3,5 kg Fruktsocker
15 gram citronsyra
1,5 påsa jästnäring (jag hade tappat bort den från wyeast när jag skulle brygga så jag for till ica maxi och köpte näring där)
1 Påsa jäststopp
Chianti Jäst

Klippa grankvistar i mindre delar tills du har 200 gram. Spara i frysen till bryggdag. Pressa lite aroniabär (ca. 300 gr), blanda med 0,6 liter vatten, tillsätta lite citronsyra. lite jästnäring och ca. 100 gr fruktsocker. Kyla ned och tillsätta jästen. Syresätta ordenligt. Låt jäsa ut.

Pressa alla bären så de är tömte stort set for saft. Filtrera musten genom en kökshanduk. Hälla i en jäshink. Samla upp skalen och lägga de i jäshinken tillsammans med grankvistorna/granbarren eller evt. om man föredrar granskott. Slänga på med kokt vatten tills vattnet står 1 cm över skal/gran-ytan. Låt det dra 1 timme. Filtrera ordenligt och blanda musten med musten från bärren. Koka upp musten så mycket som rymms i kastrullen, och tillsätta fruktsocker.  När det når kokpunkten hälla det i en jäshink. Jästnärringen som inte behövar koka med, slängas bara direkt i musten.Koka upp lite vatten och tillsätta citronsyra och hälla i blandningen. Fylla evt. på tills 20 liter strecket med kokt vatten. Kyla ned och tillsätta jästen. Syresätta rejält. De första två veckorna när det jäsar skakas om jäshinken. Sedan bara jäsa ut. Tappa över till nytt kärl när det jäsat klart. Låt stå ett par veckor. Tillsätta jäststopp och skaka bort kolsyran. Ställa det något kallt ställe i 2-3 veckor. När det buteljeras tappas det över i en ny jäshink. Håll häverten högt i hinken så ingen jäst följar med - det innebär att man mister ca. 4-5 liter. Skaka jäshinken lite gran för att få bort evt kolsyra om det skulle vara något. Ställa tillbaka i kylan tills tappningen ska börja.

Profil: Torrt (min jäste helt ut), med frisk lätt citrussyrelighet, väldig ren profil, med frisk frukt där både blåbären och hallonen märks, och lätt träig bakgrund. Absolut ett klassvin som jag verkligen ser fram emot att få njuta när det är helt mogen.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH