1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-03-26 09:29:04)

Jästodling

Hallå gott folk!

Har läst lite här och lite på how to brew om "yeast ranching"

Tidigare har jag bara jäst upp sediment från Hoegaarden etc. Samt slagit en ny batch
på jästkakan då jag samkört kokning och omtappning till sekundär.

www.howtobrew.com läser jag:

" The best way to obtain yeast is to skim it from the krausen of a currently fermenting beer."

"As the creamy white krausen builds up, you can skim this fresh yeast off with a sanitized spoon and transfer it to
  a sanitized jar. Fill the jar with cooled boiled water and place it in the refridgerator."

Bortsett från risken för infektion, kan detta antas vara ett effektivare sätt att spara jäst än att ta
sediment ur primär eller sekundär?

Fråga nr. 2

Vilka bra sätt finns det att spara jästen på för maximal hållbarhet och kvalitet?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Jästodling

Svar 1:
Vad jag förstått så är fördelen att jästen är pigg och fräsch, vilket den i regel inte är efter att jäsningen är klar. Infektionsrisken är troligen relativt liten om man bara ser till att skeden är ordentligt ren och att man inte hostar eller nyser ner i jäshinken. Jag brukar koka en soppslev i 10-15 minuter innan jag tar upp något från jäshinken för att ta ett SG prov eller som i detta fall att skörda jäst.

Svar 2:
Kommersiella jästodlare blandar jästen med glycerin(?) och fryser ner den till -80ºC.
Då ska den enligt uppgift hålla "hur länge som helst".
För oss amatörer så är det troligen inte möjligt.
En del spar den på agar plattor, andra förvarar den som beskrivet ovan.
Kylskåpstemp räcker långt.

Jag vet att någon har testat med sockerlösningar och vanlig frystemp (-20ºC) och lyckats få igång jästen efter ett par månader.

Generellt kan man säga att ju längre tid jästen vilat desto längre tid och mer omsorg tar det att få fart på jästen igen.

Sv: Jästodling

Tack för ditt svar Kenneth!

Då tror jag att jag håller mig till att plocka jäst ur tunnan under jäsning,
verkar vara betydligt fler fördelar med att göra så.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio