Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon)

Jag ska ta och kila förbi La Neta och kolla av läget.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Namn: Enskede Oscura
Typ: Wiener (mexikansk variant)
Mängd: 20 liter
OG: 1.051
Est. FG: 1.013
Est ABV: 5.0%
IBU: 28
EBC: 33

2000gr Wienermalt - 7 EBC, 45%
1800gr Pilsnermalt - 3 EBC, 41%
160gr CaraMunich malt - 100 EBC, 3,5%
160gr CaraHell malt - 30 EBC, 3,5%
150gr CaraPils malt - 4 EBC, 3,5%
135gr Pale Chocolate malt - 525 EBC, 3%
30gr Svartmalt - 1150 EBC, 0,5%

Mäskningsschema:
Inmäskning: 40C.
Syrarast: 10 min vid 42C
Försockringsrast 1: 50 min vid 62C
Försockringsrast 2: 20 min vid 67C
Försockringsrast 3: 10 min vid 71C
Utmäskning: 10 min vid 78C

Humle:
22gr Vanguard kottar, 5,7%, 60 min
20gr Tettnanger kottar, 4,1%, 60 min
12gr Tettnanger kottar, 4,1%, 10 min

Koktid: 90 minuter
Tillsatser:
Malto-dextrin 50gr 15 minuter
Protafloc 0.5ml 15 min.
Jästnäring: 2gr 15 min.

Jäst: Saflager 34/70 torrjäst

Hej

Gammal tråd som måste skakas lite liv i.
3st karamellmalter i detta receptet. Går det att ersätta med nåt tro? Om man tittar på maltmagnus sortiment vad gäller malt. Carapils bör man ju kunna ersätta med caraplus, men dom andra?
Sen maltodextrin 15 min... Vad gör det för nytta tro? Är det ojäsbart och bidrar till viss restsötma då? Och vanguard? det har jag aldrig stött på. Vad liknar den?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Snubblade över den här igår och den allt nitty gritty om amerikansk humle inklusove Vanguard.

Jag har kört Hallertauer Mittelfrüh i mina tre mexikaner jag gjort. Det känns som helt rätt smak. I min Mexican vienna, hade jag Magnum som bitterhumle.

Förövrigt i min vienna hade jag crystal 100, vienna, münchen, pilsner och rostat korn(1,7%)

Mäskade vid 63, 68 och 72 grader.

Det enda negatviva jag kände, var att det rostade kornet var lite fel och gav inte helt rätt smak.

Jag kommer säkert ändra mäskchemat lite nästa gång.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Ja det med rostat korn... Chokladmalt kanske? Jag har alltid innan haft svartmalt åxå. men bara choklad i den senaste. Men det framträder alltid för mycket. har dom någon lenare svartmalt och chokladmalt på andra sidan pölen?

Jo tror att mittelrü är helt rätt. Tettnanger är inte rätt smak, vilken jag har använt mycket. saaz ger heller inte rätt smak. Hade varit intressant att veta vilken smakskillnad det är på amerikansk saaz, tettnanger och mittelfrü.

Kanske Magnum är bra? Aldrig provat. Men perle är bra. Tidigare har jag kört massor med northern brewer som bitter. Men har tröttnat på det nu. Körde spalter select nu sist och tettnanger som smak och arom i en ljus. Men det blev inte kanon precis.

Sen karamellmalterna. Carapils bör man kunna ersätta med caraplus 10. Dom andra... Kan man ersätta med en annan karamellmalt med samma färg tro? Hur fel blir det?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag tror vi lurar oss själva!

Varför säger jag så,.. jo, jag äger boken Classic Beer Style Series #4: Vienna, Märzen, Oktoberfest. Den är författad av amerikaner. I boken finns ett avsnitt med recept samt ett avsnitt med exempel på komersiella öl som kvalar in i kategorierna. De flesta är mexikanska mörkare lager. Recepten innehåller allt som oftast någon typ av rostad malt men ingen wiener malt, bara pale. Jag tror att detta är fel att det ska vara så. Amerikanerna använder troligen rostad malt för att få färg. Anledningen är att wiener malt inte verkar vara vanligt förekommande.

Antagligen skulle någon driftig (inte jag för tillfället) på forumet få ett bra resultat på 20 liter med något liknande detta:

3,5kg Vienna
1kg majs
0,4Kg Crystal 300/Caraaroma (vet ej om färgen stämmer vid denna mängd)

mäska vid lite lägre temp, kanske 65 grader, för att få en torrare smak

kasta i ett par nävar Mittelfrüh

jäsa med WLP940 mexican lager

Det känns lite konstigt att blanda massa olika maltsortyer, Mexikanerna lärde sig brygga av tyskar och österikare någon gång på 20-40-talet det känns inte som om 6-8 maltsorter var på tapeten då(det kanske har ändrat sig även i mexico smile )

Martin

På flaska:

ballista skrev:

Mexikanerna lärde sig brygga av tyskar och österikare någon gång på 20-40-talet det känns inte som om 6-8 maltsorter var på tapeten då(det kanske har ändrat sig även i mexico smile )

Martin

Faktisk var det österrikare och sydtyskar (som då tilhörde österrike) som började brygga öl i mexico, då det var en stor invandring till mexico av just det folkslaget under andra hälften av 1800-talet. Mycket munkar kom dit och tog sin bryggarkonst med sig. Det var först senare som bryggmästarna blev mexikaner. Men som sagt var det då i slutet av 1800-talet, tysk och österrikisk öl som bryggdes. Men karaktären ändrades på ölet ganska snart för att bättre passa det varma klimatet. Det är i huvudsak därför man använder majs. Alltså inte för att det är billigt så dom kan brygga skräpöl. Korn är åxå billigt där, så det skiljer inte mycket i pris.

Men som du säger så tror jag inte heller på många maltsorter

Angående Classic Beer Style Series #4: Vienna, Märzen, Oktoberfest så skrevs den på den tiden då det inte gick att få tag i wienermalt i USA, och det var till och med svårt att få tag i bra münchnermalt. Jag kommer ihåg diskussionerna om det på Homebrew Digest. Recepten i boken var ett försök att komma så nära som möjligt med vad de hade tillgängligt. Som tur är finns det bättre information om maltsammansättningen på andra ställen i boken, och den är fortfarande bra tycker jag.

Boken är absolut jättebra! Men jag tror den kan ha bidragit till att färga recepten man idag hittar på amerikanska forum.

Martin

På flaska:

Hej!

Har druckit en köpelager nu ett par ggr med gott "utbyte"!
Mahou Negra
Heter denna mörka spanska lager, är det åt det hållet ni strävar
eller har jag blandat ihop de olika lager-begreppen?

Lagernovisen Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Är det nån som finns på systemet? I så fall blir det att ta en sväng dit och införskaffa

Hej
Här kommer info:

Mahou Negra (nr 1723)
Öl, Mörk lager Spanien
Alkoholhalt 5,5 %

Serveras vid cirka 8°C som sällskapsdryck, eller till smakrik husmanskost.
Maltig, nyanserad smak med inslag av kavring, kaffe, soja och mörk choklad.
Flaska (330 ml)
Kr/lit     (42,12)
Pris     13,90 kr
Säljstart     2011-10-01
Direktlänk till denna sida: http://www.systembolaget.se/1723

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

En riktigt "trevlig" öl tycker jag, som klämde en senast igår kväll.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

64 Senast ändrad av peps (2011-10-30 22:38:12)

Raasken skrev:

Är det åt det hållet ni strävar eller har jag blandat ihop de olika lager-begreppen?

Jag famlar fullständigt i blindo, har aldrig smakat någon av de kommersiella sorterna. Men det är ett vällustigt famlande, varenda öl jag bryggt i mexikansk stil har varit fantastiskt gott. Om jag är ens i närheten av originalen vet jag inte, men det spelar inte så stor roll i min bok. Men om Scary testar den spanska ölen du tipsar om och ger den godkänt så lovar jag att göra ett jämförelsetest.

Edit: Syftningarna spretar om hösten. Och löven faller.

Think globally. Drink locally.

Ett mycket bra exempel på mörk lager. Ganska mycket i stil med dom mexikanska alternativen vi har tjatat om här faktiskt. Som en blandning av noche buena och negra modelo nästan. Man kan i alla fall få en fingervisning om vart det pekar. Även om båda dom är starkare och noche buena mer humle karaktär. Men kul att det kom nåt bra i hyllan! smile
Skulle tro att denna klassas även den som en bock, trots den blygsamma alkoholhalten, men skulle misstänka en hel del råfrukt i form av majs och ris, för att få fram ett väldigt lättdrucket öl som även funkar på stranden. men man känner tydligt en angenäm maltsmak, som som jag skulle gissa till en stor dek münchener och kanske även en del wiener. (baserat på egna erfarenheter) Tror även det finns en del saaz i humlen, men det finns en annan humle åxå som jag inte känner igen.

Jaahapp! det står ju klart och tydligt TIPO MUNICH på flaskan.....
MEN.... Så klart saknas det nån smak jag inte kan sätta fingret på. Min fru bytte direkt ett glas av denna öl mot en hembryggd och sa att den gillade jag inte riktigt tyvärr.
Men visst är det ett steg i rätt riktning. Rekommenderar att testa den. Påminner ganska mycket om Primator faktiskt.

Jag har druckit den där också men drack dos equis och noche för ngn månad sedan och de har absolut något som den här inte har. De var maltigare men också mer humlearomatiska på ett trivsamt sätt.

brandemannen skrev:

Jag har druckit den där också men drack dos equis och noche för ngn månad sedan och de har absolut något som den här inte har. De var maltigare men också mer humlearomatiska på ett trivsamt sätt.

Var har du hittat Noche Buena??? Dos Equis vet jag finns att hitta på något ställe. Har du varit i Mexico??

69 Senast ändrad av brandemannen (2011-11-03 10:38:45)

Du jag kanske sa för mycket... Kanske den som heter negro modelo som jag drack? På La Neta i stockholm.

Edit: Nu blev jag lite fundersam. Skriver tidigare i tråden att negra var slut men jag vet att jag drack en dos equis och en till. Kan det ändå ha varit noche?

70 Senast ändrad av scaryeyes (2011-11-05 12:34:04)

Så ser Noche buena ut. KAN ha annan etikett eftersom det är säsongsöl
http://www.humle.se/punbb/images/upload … a%20II.jpg

Negra Modelo, den till höger kan åxå ha annan etikett om det är fjolårets. Var jubileum då i mexico.
http://www.humle.se/punbb/images/upload … esized.JPG

Kom äntligen iväg till bolaget (som hembryggare blir det alltmer sällan) och inhandlade några flaskor Mahou Negra. Jättegott. Smakar nästan exakt som min münchner dunkel. Dags att brygga den igen.

Think globally. Drink locally.

tänkte ge liv till den här tråden och brygga en negra modelo .

krossade malten igår och tänkte brygga idag men slösurfade på jobbet lite och hittade den här sidan.

Får kanske hiva i ett halvt kilo ris eller så enligt det här.
och vilken humle ska man ha .. tänkte mittelfrau ..
har nån av er mätt FG på nån av ölen ni druckit ??
drack ett par stycken för nåt år sen i spanien men kommer bara ihåg att dom var goda.

http://hock-n-brew.blogspot.se/2011/06/ … odelo.html

A beer purist would argue that Negra Modelo is no longer a true Vienna lager: instead of 100% Vienna malt, Modelo now uses a certain percentage of adjuncts such as corn and rice (much like standard American lagers do).  They also use American hops instead of the noble German variety.

För att fylla i och förtydliga lite som jag nog missade innan i denna gamla tråden.
Dos Equis amber, Indio och Victoria är mer rena vienna. Noche Buena och Negra Modelo är bock, typ munich. Men dom 2 började som vienna lager en gång i tiden. Noche kan ju eg bli vad som helst eftersom det är ett säsongsöl och ändras kontinuerligt, beroende på mryggmästarens smaklökar och tillgång på råvaror. Sen att det innehåller råfrukt är helt medvetet ur slutproduktens synpunkt och har inte med priset att göra. Ett helmaltsöl blir helt enkelt lite för tungt i varma länder. Man måste lätta upp kroppen något för att kunna sälja. Dom sa det på coronafabriken att det skiljer inte mycket i pris när ris och majs är preparerat.

Men mindblow, jag tycker du ska skippa ris och majs till att börja med. Det är bara en massa extrajobb.
Sen ingen mening med att stirra på aromhumle och torrhumling etc i såna här öl. Kör hellre i en rejäl giva vid 20-25 min av en nobel humlesort du gillar. Mäska högt och kompensera maltgivan efter det så du får en del restsötma och även alkoholhalt på 5.5-6%
Så tror jag du är hemma.

Blev lite ris ändå typ 10% och Mittelfrüh  som ja tänkte från början.
borde hamna på 1.016 och 6% nåt om det jäser som det ska.

lite kallt i matkällarn bara 6 -7 grader nåt så får väl ha lite koll när det börjar avta o jäsa.. får flytta den till förrådet då typ 14 grader där.

minns dock inte vad dom smakade när ja drack modelo nere i marbella.

Hann med att smaka av dom här då iallafall

Pacífico   
Negra Modelo   
Bohemia
Dos Equis
+ nån mer

Bohemia hade samma smak som min Noche som ja gjorde märkte ja direkt.
Bobek humle
det första ja tänkte på vid första klunken.

om sen riktiga noche smakar så vet ju inte ja då .. men Bohemia stämmer det på ganska säkert.

75 Senast ändrad av scaryeyes (2014-01-29 14:35:35)

Vilken Bohemia? Obscura eller clara? Men Bohemia Clara är nog styrian goldings och då förmodligen Bobek. Den odlas ju i USA åxå. (all humle i mexicansk öl odlas i USA)
Men lägg gärna upp recepten här.
Och Bohemia Obscura är även den en vienna.