Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon)

WOW!!! Intressant!!! Får bli att sno ditt recept sen i mars när jag kommer hem! Kl 4 torsdag morgon kommer jag att sluka min första notchebuena på ett helt år!
Men lite seg att du ble först i år med att smaka av en negra modelo.... MEN!!!! Ska göra ett studiebesök på Corona fabriken å ett besök på Cuauthemoc Moctezuma bryggeriet. Tyvärr blir det inget jobb där pga skada i handen som är nyopererad... Men kan ju dricka desto mer öl i stället.... så synd!
Min vienna står på kolsyra nu.... Tar lite tid, har inte blitt nåt än efter 2 veckor som vanligt. Men den är fruktansvärt god ändå.
Nåt att längta till när man kommer hem. Jävlar va det blir brygga av när ja kommer hem! Har vatt skadad nu i 3 månader å inte kunnat brygga ordentligt. Har massor av malt å humle, även jäst som är tvättad å väntar på att bli använd.

Men jag har redan planerat vad jag ska ta med hem i form av öl. Blir en del tequila åxå, som är ett måste när man äter tacos, enchiladas och fajitas.

Men så klart håller jag kontakten med forumet hela tiden.

Mange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Avundas dig verkligen.  Mexico är kanon.  God mat och härliga människor. 

Om du ska besöka bryggerierna, försök att ta reda på om oh hur mycket majs dom använder i sina "wieneröl". 

Ha en härlig semester!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Japp ja ska ta reda på så mycket som möjligt. Så klart högintressant!!!!!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Drog i mej min forsta nochebuena i daf sen ett helt ar! Satan va god den var. Smaken paminner valdigt mycket om en ol jag bryggt innan. Samma humle tror jag. Har svart att satta fingret pa vilken. Mellanting mellan 2 av mina tror jag.
Pa lordag ska jag traffa chefslakaren pa cuautemoc moctezuma, och han ska fixa ett studiebesok pa fabriken. Han ar kusin med min fru.

Provade ocksa en bohemia oscura som inte lika mycket foll mej i smaken.
Svarfar hade kopt hem 2 lador nochebuena, 1 lada indio, 2 lador negra modelo och 1 lada corona limited edition. Har sa jag klarar mej ett tag nu... mums!

Ska fa ett samtal i morgon fran coronafabriken angaende studiebesok dar inom kort med engelsk guide.

Uppdatering foljer

Mange

30 Senast ändrad av Portugisen (2010-01-22 09:45:44)

Bohemia Oscura?  Den var ny.  Har aldrig hört talas om den. 

En kille på Northernbrewers forum tipsade mig om en mwxikansk öl som heter Victoria och som skall vara kanon.  Har du provat den? 

Se till att få med dig en Negra Modelo hem så ska jag skicka dig en av mina så du själv kan testa!

Ser fram mot nästa rapport.

/Pål

Viktoria tar jag alltid nar vi koper 1-liters michelada har pa hornan.....Dom saljer i frigolitmugg med lock, precis som vissa saljer kaffe. Micheladan haller sig kall otroligt lange.

Kl 8.24 nu, funderar pa en kall NocheBuena i solen. Det ar ju flytane kavring..... frukosten raddad

Jaha du Pål!
Nu sitter jag på mäsken! he he... Kör en viking pilsner igen för att riktigt testa den mot en bohemia clasica.
Ska brygga en Oscura med. Men enda karamellmalterna jag har är carapale 10, crystal 100 och crystal 300

Vet inte hur jag ska göra. Har du nån ide om det?

Mange

33 Senast ändrad av scaryeyes (2010-03-14 12:45:29)

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Negra Modelo Clone
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Vienna Lager
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.058 SG
Estimated Color: 41.1 EBC
Estimated IBU: 28.6 IBU
Brewhouse Efficiency: 73.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.50 kg       Vienna Malt (6.9 EBC)                     Grain        62.0 %       
0.30 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        12.4 %       
0.15 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        6.2 %         
0.09 kg       Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain        3.7 %         
0.08 kg       Crystal 100 (100.0 EBC)                   Grain        3.3 %         
8.00 gm       Northern Brewer [10.50%]  (60 min)        Hops         18.6 IBU     
10.00 gm      Tettnanger [4.10%]  (40 min)              Hops         8.0 IBU       
6.00 gm       Tettnanger [4.10%]  (10 min)              Hops         2.0 IBU       
0.30 kg       Cane (Beet) Sugar (0.0 EBC)               Sugar        12.4 %       

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 2.12 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Mash In            Add 5.53 L of water at 74.4 C      67.8 C        60 min       
Mash Out           Add 3.10 L of water at 91.5 C      75.6 C        10 min       

Va tror du om denna?

Hejsan.

Ser bra ut, ditt recept.  Kanske lite mörkt men det blir nog bra. Kanske kunde du sänka chokladmalten till 2-2,5%.  Då borde färgen bli lite ljusare.  Men kör för fan.

Northern Brewer som bitterhumle kan vara rätt intressant.  Vad tänkte du använda för jäst?

Mvh
Pål

35 Senast ändrad av scaryeyes (2010-03-14 03:05:33)

Tja... northern brewer gillade jag i smak tror jag. Den är bra för har hög syra.
Sen hade ja sån hemma... he he
Sen färgen... jo ja hade en liten 125g påse med carafa l. Hade 90 gram kvar av den.

Fick lite dåligt utbyte denna gången tyvärr. Så fick tillsätta 0.2 kg socker. Men tror inte det gör nåt då mina brygder har haft en tendens att få lite mycket body

EDIT:
Trodde ja fick kasst tbyte denna gången åxå... men trots att volymen var exakt samma och temperaturen 20 grader vid mätning innan kok och innan sockergiva låg Värdet på bara 30..... MEN! Efter koket låg det på 60! Men bara ca 0.2 kg socker... hur är det möjligt?????
Kan ha haft en halvliter mindre efter koket. Hade en väldigt stor förkultur som jag tillsatte. en halvliter till 10 liters batch.
Det är saflager -23 torrjäst som jag har sparat. Aldrig användt gammal jäst innan så dessa 2 satserna är ett experiment. Jästen kultiverade jag förra helgen för att se om den överlevt vintern på balkongen. Sen satte jag den i kylen innan jag åkte på jobb. Så i fredags tog jag ut den å kultiverade den på nytt. Den satte otrolig fart, så jag bestämde mej att dela den på 2 satser. Var från början slurry från en 10 liters batch, men efter tvätt och 2 kultiveringar bör det nog vara tillräckligt för 2 st 10 liters skulle jag tro.

Kommer tillbaka med uppdateringar

36 Senast ändrad av scaryeyes (2010-03-14 12:51:36)

Ja hamnade lite högt i temp i mäskningen. Kan va det som va problemet. Siktade på 67-68 grader, men hamnade på 70.

Nu ligger jag för högt i OG. har 1.058 Borde legat på 1.050. Får se hur bra utjäsning jag kan få. Skulle ju ner till FG 1.013, men så lågt kommer ja nog inte. 15-16 är nog mer relevant, vilket gör att den blir väldigt tung. Men kan ju smaka bra för det. Men inte stilriktig. Blir mer en bock skulle jag tro.

Kör en ny vienna nästa helg!

Du kan ju alltid späda ut den till 1,050. Men annars är väl en wienerbock aldrig fel.

Think globally. Drink locally.

He he... lite så ja tänkte med. Fast man måste ju lära sej av misstagen, därför jag försöker ta reda på var felen ligger.

Sen läser jag i 10 liters dunk, så det är inte lätt att spä hur som helst. Då får man ju hälla ut lite. DET är inte bra alls ju.
Anledningen är platsbrist. Annars hade ja kört med jäshinkar. Tar ju lite plats när man har 4-5 satser på gång samtidigt.

Mmm, har samma "problem", brygger 25-literssatser, men ibland så sticker utbytet iväg uppåt, och då blir det trångt i hinkar och dunkar.

Scaryeyes.  Det är inte fel att få ungefär 1,5 liter vört för mycket.  Häll över en och halv litern på en PET flaska och ställ den i ölkylen (kallt).  När du sedan tappar om från primär till sekundär tillsätter du den sparade 1,5 litern.  Det ger lite sprutt åt sekundärjäsningen och tillsätter syre.  Du får en bättre utjäsning på det sättet.

För all lagerjäsning gör jag på det sättet.

AHAA!!!!
Nu måste ja ju brygga igen för att testa det smile Startade en förkultis i dag som ska ökas på till helgen. Både min bohemia klon å negra-bocken står på balkongen nu. Men får bli 2 nya till helgen. Då ska jag sikta på nån liter extra som får stanna i kylen. Eg skulle man ju använda vört till kolsyregivan.
Det funkar ju nu så länge min fru är i mexico. Men när hon kommer hem så får jag inte ha allt sånt i kylen.... Hon ska ha mat där...? Varför?

Skaffa stor kyl. Och många.

Portugisen skrev:

Lite av en paradox är det att Wienerölet är något av Mexicos traditionella öl.  Visst har skräpöl som Corona och Sol givit mexikanskt öl ett dåligt rykte, men dessa öl är relativt nya på den mexikanska ölmarknaden.  Fram till och med 1970-talet var Wieneröl som Noche Buena, Dos Equis, Tres Equis, Negra Modelo och det bömiska pilsnerölet Bohemia marknadsledande i Mexico.  Det är bara att beklaga att skräpölet fått fäste även i Mexico.  Men än finns Negra Modelo, Dos Equis och Bohemia för den som vill ha.

/Pål

Fast du Pål.... Corona började tillverkas redan 1926. Så vet inte riktigt om det räknas som nytt på marknaden. Receptet är exakt detsamma, förutom vattnet som förmodligen har varierat något med tiden. Men helt klart är den en industriell lager, den bryggs ju industriellt. Vet att du inte gillar den, men skulle tro att det är en humle som inte passar oss så bra här i norden. Vet inte vilken det är, men jag känner lite som du där, även om den är skitbra när man är i mexico. Men här hemma tar jag gärna en annan sort.

Att Corona var så pass "gammal" visste jag inte.  Men det är ju ofta så att en öl kan smaka toppen på hemmaplan, färsk nära bryggeriet och i sitt rätta klimat, och sedan smaka rätt kass när man dricker den någon annanstans, t.ex. hemma efter semesterresan.  Det gäller absolut de portugisiska öl jag brukar dricka när vi är i Portugal på somrarna där dom är perfekta törstsläckare med tilltugg, här i Svedala är dom utvattnade och lämnar en lika törstig som innan.

Det är f.ö. likadant med vin. Var på Sardinien för en massa år sedan och fann där några riktigt goda viner. Fick med mig hem 3-4 st och sedan på hösten korkade jag upp dom en efter en när vi hade besök på middag.  Då var dom inte längre mer än godkända.  Visst kan kanske transport och taskig lagring ha påverkat vinet, men det var nog stämning, klimat och känska som gjorde vinen så jättegoda på Sardinien också.

Vad gäller corona, så fick vi veta, att i 99.9 fall av 100 av dom öl dom får tillbaka som inte smakar bra, har det med hantering att göra efter ölet lämnat fabriken. ofta står flaskorna framme i värme och ljus, och speciellt alldeles för länge. ofta får dom tillbaka öl som har för länge sedan passerat bäst före datumet. Så om man får en sån öl i ett annat land, så beror det nog i stor utsträckning på att den är fel hanterad skulle jag tro.
Men så klart gillar ju inte alla människor alla smaker heller. Slök en mariestads i dag, vilken jag tyckt ganska bra om förr, men det var ingen succe precis. Smaken ändras.........

46 Senast ändrad av Portugisen (2010-03-26 18:20:54)

Hej.

Idag utförde jag min andra side-by-side test mellan min Enskede Oscura och den andra av mina tre Negra Modelo jag fick med mig från Vigo i somras.  Nu har min Oscura fått lagras i drygt två månaders tid och jag tror inte den kommer att utvecklas mycket mer nu.

Lite data om de två ölen:

Enskede Oscura
Bryggare: Enskede Bryggeri, Enskededalen, Stockholm
OG 1.051
FG 1.014
ABV 4.9%
EBC 33
IBU 28

Negra Modelo
Bryggare: Cerveceria Modelo S.A., Mexico F.D., Mexico
ABV 5.3%
Gissad EBC: 33
Gissad IBU: 26

Utseende:
Oscura: 5/6 - Vacker men inte helt genomskinlig. Skummet lägger sig till slut men försvinner aldrig.
Negra Model: 5/6 - Helt genomskinlig, vacker rödbrun färg, men skummer försvinner helt kort efter upphällning

Arom:
Oscura: 8/10 - Framförallt är det den rostade malten som märks.
Negra Modelo: 6/10 - Betydligt mer diskret än Oscura, och aromen är söt snarare än rostad malt

Smak:
Oscura: 13/19 - Full i munnen ändå inte tung.  Rostad malt tar över smaken. God men smakar mer rostad malt än NM. Diskret beska, men den finns där.
Negra Modelo: 14/19 - Len utan att bli tunn, rätt fyllig faktisk.  Lättrostad malt, Munchener eller Wiener, dominerar till en början, därefter mer mörkrostade malter.  Rostad malt i eftersmaken.  Diskret bäska där med.

Uppsummering
Oscura: 7/10 - En mycket god öl som smakar mycket. 
Negra Modelo: 8/10 - mer lättdrucken och söt än Oscura.

Tutti:
Oscura: 33/45
Negra Modelo: 33/45

Jag upplever att min Oscura har en aning för mycket rostad malt i sig.  Svartmalten kommer igenom på ett sätt som den inte gör i Negra Modelo, vilket gör att ölen inte riktigt kan kallas klon.  Nästa gång kommer jag brygga med mindre mängd svartmalt/chokladmalt, problemet är att färgen är i princip spot on.  Hur jag ska få färgen utan att använda lika mycket Carafa vet jag inte.  Möjligtvis krävs Sinamar eller vad det heter?

Men Oscuran står sig mot orginalet, utan tvekan.  Negra Modelo är ett sötare öl med estrar från jästen, något som kommer klart fram när ölen blir lite varm (skall alltså drickas iskall).  Oscuran, däremot, visar på en mer distinkt och ren smak, inte mycket sötma utan mer robust.  Kanske man reagerar på den rostade malten, men ölet är gott tamejfan.  Skål!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/96_CIMG2938%20resized.JPG

Mvh
Pål

Kul med side-by-side, tycker det låter som att din version är snäppet godare.

Men jag måste nästan upprepa min fråga från en annan tråd: skall verkligen wieneröl vara så mörkt? Jag har sett bilder på schwarzbier som varit ljusare än både den kommersiella och den hembrygda på bilden.

Nu vet jag att tråden handlar om kloning av Negra Modelo, och din version ser ju ut att vara i princip mitt i prick färgmässigt, men jag skulle ändå vilja ha det hela utrett.

48 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-09 01:00:26)

Måste lägga in lite här. Jo du har helt rätt här Peps! Wienerölen i mexico är mycket mörkare än orginalstilen. För min del tycker jag det bara är en bra sak. Blir lite annorlunda än dom europeiska. Sen att vissa schwartzbier är ljusare, det tycker jag däremot inte om. Nu har jag inte druckit många såna, men däremot försökt att brygga flera. Schwartzbier skall enligt mitt tycke vara svart! MEN inte ha smaken av hårt rostad malt, som mina alltid får, nästan åt kaffehållet. Det är skitsvårt att brygga en kolsvart öl som smakar som en ljus lager. Men drack ett gäng såna i  staden Eisenach - Schwartzenach, stans stolthet. Den i särklass godaste öl jag druckit i mitt liv innan jag kom till mexico.........

Hehe!

Lustigt. Jag uppdaterar tråden. Hamnade av en slump precis på la neta, en mexikans restaurang (hål iväggen) i Stockholm. Såg på menyn att de skulle ha negra modelo och eftersom jag hängt här på forumet så blev jag ju eld och lågor. Nu var den förvisso slut så jag tog en dos equis amber istället och tusan vad den föll mig på läppen, mjuk skön och maltig på ett lagom sötaktigt sätt. Blir nog tvungen att försöka en bryggning enl oscurareceptet här. Provade en bohemia också men tyckte att den saknade viss kropp men den är klart godkänd.
Tack för tipset!

Mvh love

VA FAN! Har dom Bohemia Clasica i sverge???? Nästa gång nån trillar in där, fråga då efter importören. Snälla?