Rågdricka (Lättöl)

Jag bryggde lite rågdricka till jul. Resultatet blev över förväntan, jag har aldrig fått en sådan fin humleprofil förut. Jag hade inte så höga ambitioner när jag bryggde, så av ren lathet så hoppade jag över förklistring och proteinrast. På grund av detta så ser bryggden mer ut som kolsyrad chokladmjölk än som öl. Det är någonting man ångrar nu när det blev så gott. Nästa gång så ska jag se till att både förklistra och köra med proteinrast.

Jag använde ingen bitterhumle eftersom rågdrickan inte ska vara speciellt bitter. Targethumlen ger tillräckligt med beska för denna typen av bryggd.

Mäskning i 70 grader i 60 minuter, ska sikta på 72 grader nästa gång. Kokade vörten i en timme som vanligt.

10 liter rågdricka
----------------------
650 gram pale ale malt
300 gram råg  (saltå kvarn) mald i mixer
50 gram mörk karamellmalt
6 gram chokladmalt

10 gram Target humlepellets 10% - 15 min
16 gram Cascade humlepellets 6.5% - 4 min

Ringwood Ale - ( Bottensats ifrån mitt julöl )
----------------------

Jag dricker en hel del lättöl, så det skulle vara kul att byta recept på lättöl också. Tyvärr så ser man sällan det.

Sv: Rågdricka (Lättöl)

Gjorde "tyvär" en lättöl sist jag bryggde. Skulle blivit en IPA men så bidde det inte...
Allt gick väl tills jag skulle spä ut med vatten för rätt volym. Gjorde ett riktigt klantigt misstag. Har köpt ett nytt jäskar och trodde volymen var 25 liter men så var det inte utan den var större så vid första og mätningen var den på tok för låg.
Tänkte att nu har det skitit sig rejält och gjorde en litet snabbvört samt också lite socker faktiskt för att få upp den till åtminstånde 2.5 - 3.5 %. ville inte söla mer med mätningar med risk för infektioner utan tänkte det får gå som det går.
Det gick faktiskt helt ok, blev en god, humlig lättöl!
Man lär så länge man lever.

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!