Chokladmalt
Hej,
kan någon lite enkelt förklara hur man gör när man skall delmäska i chokladmalt i en extraktbrygd?
Lite brådis med svar, skall brygga på lördag!
Mcmicke
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Chokladmalt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej,
kan någon lite enkelt förklara hur man gör när man skall delmäska i chokladmalt i en extraktbrygd?
Lite brådis med svar, skall brygga på lördag!
Mcmicke
Hej ! Jag brukade krossa malten lite och sedan lägga den i en saftsil som sedan fick dra i varmt vatten ca 1,5l till 300g (jag körde 60-70 grader) i 30min, Sen hällde jag i vätskan i vört koket å kokade som vanligt.
Vet inte om detta är det bästa men jag tyckte det fungerade kanonbra.
Lycka till!
Är du inte intresserad av utbytet gör du som Felix säger, det går alldeles utmärkt. Jag brukar visserligen låte maltkrossen dra löst i det varma vattnet, därefter filtrera över till kokkärl med sil, och låta ytterligare en liter 70gradigt vatten "tvätta" chokladmaltkrosset över i kokkärlet.
Läste att någon brukar köra rostade malter (som man använder lite av) i en kaffebryggare, då kommer det ut filtrerat och klart och bara att slänga i koket. Kanske en idé att pröva? Känns som en bra idé att krossa den lite extra fint först bara.
Eller kanske mäska det först i 30 min och sedan laka resten i kaffebryggaren, borde väl ge lite mer komplett smak.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Chokladmalt