1 Senast ändrad av Old Speckled Hen (2007-11-27 21:46:34)

Speidels Braumeister

Nu säljer jag min 20 liters Speidels Braumeister eftersom jag beställt den större 50 liters modellen istället. Jag köpte den våren 2006 och har varit kanon nöjd!! Observera att det är den förra modellen där man programmerar varje steg för sig.  Finns att hämta i Norrköping alternativt kan den levereras till Stockholmstrakten eller Västeråsområdet.
Prise inklusive kylspiral 8.000 kr
http://www.humle.se/punbb/images/upload/66_00047070.jpg

Sv: Speidels Braumeister

Går det att laka i Braumeister'n också?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

jajamensan, allt utan slabb och besvär.
kolla den här länken, där finns en film, "Braumeister Film", som beskriver hur man går till väga
http://www.speidels-braumeister.de/shop … 2hhl2p66a6

Hur blir resultatet då?

Har sett filmen innan, men blev inte imponerad. Mycket berodde nog på att jag inte fattade vad den verkligen gjorde.
Men nu när jag såg filmen igen så blev jag faktiskt imponerad av hur lätt den verkar att ha att göra med.

Men åter till frågan om resultatet. Det jag mest hänger upp mig på är att genom att den pumpar upp vatten genom malten så känns det genast som att mäsken skulle bli väldigt utsatt för syre? Vattnet och vörten som rinner över kanten och ner i yttergrytan kommer ju faktiskt att flyga fritt en bit innan det träffar vattnet i yttergrytan. Det var nog det enda jag hängde upp mig på. Man vill ju inte ha oxiderad(dålig öl bara för att det skall vara enkelt att brygga.

Annars måste jag säga att jag blev imponerad av dess annars smarta konstruktion och styrning.

// Kim

Såld!

Lycka till Andreas!

By the way....jag är mycket nöjd med bryggresultatet i min Braumeister, därför satsar jag nu på den stora modellen.

Hej Christer!
Det jag funderar på är hur lite man kan brygga i 50-litersmodellen, ibland vill jag testa något annorlunda och då känns det lättare att misslyckas med 5 eller 10 liter. Har du varit med i någon av SHBF:s Folkets Val-tävlingar så jag kanske har smakat något av dina öl?