1

Brygga på hel jästkaka.

Jag har snart tillgång till en jästkaka efter en 1040 öl och funderar på att sätta en OG 1060 25L öl (på hela kakan utan tvätt osv).

Baksidor med detta är vad jag förstår att man förlorar jästens smakprofil iom att det inte sker någon tillväxt samt att
denna gigantiska jästmängd kräver grundlig syresättning.

Fördelarna är ju att ölen blir klar blixtsnabbt och jäser ut lågt.

Om jag gör en julöl med mycket dextriner osv (mäskar tex vid 70C) och använder en klassiskt slö jäststräng (1968)
samt jäser vid den nedre gränsen 18C vad tror ni då om att använda hela kakan?

Enl http://www.mrmalty.com/calc/calc.html krävs ju bara drygt en dl slurry, vore det oklokt att ta hela kakan då?

Sv: Brygga på hel jästkaka.

Tillväxt lär ske bara du har syresatt vörten innan. Då absorberar jästen syret som den behöver för att föröka sig. När den sedan är klar med det sätter den igång att käka socker och tillverka alkohol åt oss, nöje före arbete är deras filosofi antar jag.

Jag har ett flertal gånger jäst på hel jästkaka och det har fungerat fint, men jag antar att det är bättre att ta ca en åttondel av det och se till att bara ta den rena, fina jästen i mitten av kakan.

Om man tar för mycket jäst så kan det bli så här:
- Jäsningen kommer igång oerhört kraftigt och det "stormkokar" i vörten
- Efter 1-2 dagar tvärnitar jäsningen och man sitter där med ett SG på 1020-1025.
- Därefter händer inte ett dugg

Jag har råkat ut för det ett par gånger så jag har slutat med det.
Istället gör jag så här.

- Ta en mindre mängd slurry, en deciliter är tillräckligt
- Tillsätt 1-2 liter vört (förkultur), skaka utav bara h-e för att syresätta ordentligt.
- Låt jästen stå ett dygn, gärna med upprepade skakningar.
- Sedan kan du brygga ditt öl.

Varför jäsningen upphör är svårt att säga. Jag kommer ihåg att vi diskuterat detta förr i Humlebladet. Om jag minns rätt så skulle det kunna bero på att den stora mängden jäst gör att den svälter ut sig själv och blir alltför klen för att orka med att jäsa ut ordentligt.

på tal om jäst, vad har hänt med fredrik?

5 Senast ändrad av mw (2007-11-22 16:51:14)

Kenneth;
jag läste din diskussion med fredrik om att använda hela kakan.

Han menade att ett stort problem med att göra så är att kakan behöver så ofantligt med syre att den konsumerar allt syre i vörten blixtsnabbt,
sedan lider jästen av att de inte ens hinner föröka sig 1 gång (mot 3-4 som är normalt).

Jag tänker komma förbi detta med att droppa ölen inom 14timmar från pitch och därigenom återsyresätta vörten.
Problemet med 1968 är ju att den flokulerar så kraftigt och genom att droppa slår jag 2 flugor i en smäll (syresätter och får bra omrörning i vörten).
Att droppa är ju lite riskfullt (CSA) men med en hel kaka kan jag inte tänka mig annat än att jästen sätter i sig all ny syre omedelbums.

Det är ju under normala omständigheter bäst med kanske 300*10^9 celler för en sådanhär öl men jag tänkte se om det går att få det klart på 3 veckor och då behövs specialmetoder.

Baksidan kan ju bli en tråkig jästprofil som sagt men 1968 är ju från början ganska fruktig och speciell så en alltför ren profil tror jag inte blir något problem.

Skulle jäsningen tvärdö på kanske 1030-1025 för jag bara över vörten till annat kärl, tvättar och syresätter kakan samt återför den.

Joel skrev:

på tal om jäst, vad har hänt med fredrik?

Mina små encelliga vänner har inspirerat mig även på fysikområdet, så jag har inte haft tid att brygga så mycket på ett tag. Men vi får ju nytt vattenverk i Uppsala snart, och då hoppas jag använda det som ursäkt till att komma till skott och brygga lite.

Hur det är att vara människa är ju allmänt känt, sen kan man undrar hur livet ter sig för en jästcell, vilket jag ägnade lite tid åt. Därifrån är inte stegt så långt till att generalisera ytterligare och fundera på hur livet ter sig för ett godtyckligt system.

Det verkar finns intressanta likheter mellan människor, jästceller och kanske universums minsta beståndsdelar speciellt ur ett informationsperspektiv där man ser ett godtyckligt system (en människa, en jästcell eller en partikel) som ett informationsysstem som växelverkar med en omgivning (må det vara en sockerlösning, samhället eller kvantkaos) och kanske finns det universiellt principer som går som en röd tråd genom alltihop. Celler som människor eller partiklar formas och anpassar sig efters miljön/omgivningen men ger också feedback och påverkar miljön.

Jag jobbar på att generalisera och formalisera detta. Det började med att jag hakade upp mig på salt receptorerna på tungan förra julen och det ena ledde till det andra. Så kan det vara ibland.

/Fredrik

Angående behovet av syrekonsumptionen: hjälper det inte att jäsa öppet, dvs utan lock?  Eller måste vörten syresättas genom omrörning osv?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det finns säkert en massa olika metoder som har olika för och nackdelar. Frågor som dyker upp är pass effektiv syresättningen blir vid en öppen jäsning, och sedan en annan viktig sak, när väl vörten syresatts - vad händer med syret? Det finns många processer i ölen som konkurrerar om syret, och alla är inte av godo.

Rent utjäsningsmässigts så skulle man mycket väl kunna syresätta ölen under hela jäsningen, men då skulle garanterat det bli mycket fulsmaker. Hållbarheten på ölen skulle sannolikt bli sämre (motståndskraften mot oxidaion), samt så skulle det troligen dyka upp en del aldhyder.

Om man syresätter vörten i början, när jästen har fulla glycogenförråd och dåliga cellmembran så kan lita på att jästen snabbt konsumerar det som den behöver, och det finns ganska få andra oönskade processer i detta läge som konkurrerar om syret (även om det finns några).

Jästen glykogenförråd är jästens energireserv som den lever av under sin dvala, och det är också denna energi som den använder för att omsätta förstadierna till ergosterol, till ergosterol samt för tillverkning av omättade fettsyror som sedan ingår i cellmembranet. Om man har väldigt gammal jäst, så är ett problem förutom att jästen kan vara död, att jästne har låga energireserver(glykogen) och det innebär också att jästens förmåga att tillgodogöra sig syret! Därför är det otaktiskt att syresätta utsvulten jäst. Bättre är att antingen se till att den är purfärsk, eller mata den lite dagen innan innan syresättning,.

Det där med glykogenet är som det gamla talesättet "När det regnar manna från himlen, har den fattige ingen sked".

När syret kommer så har den svage jästen inga energireserver om den är gammal smile

Man kan också se glykogenet som jästens "startgas", för att komma igång. Man kan ju tycka att jästen har ju socker i vörten? Jo förvisso, men problemet är att när jästen har legat i dvala, så har transportmekanismerna för att ta in socker avaktiverats. I början av jäsningen måste dessa tillverkas på nytt, och det kräver naturligtvis energi. Därför är gammal jäst ofta "trögare i starten" eftersom den har låga interna glykogennivåer. Ibland kan det i extremfall ta flera dagar innan riktigt gammal jäst kommer igång. Det beror inte alltig på att den är död, utan på att den inte har några energireserver.

/Fredrik

Har läst att engelska bryggare (av real ale) syresätter sin öl lite annorlunda än vi är vana vid.

Iom att deras öl är tänkt att konsumeras inom några få veckor så har de lyxen av att kunna strunta i risken för CSA,HSA till förmån för extra snabb jäsning och kanske extra spännande smaker.

Förutom att ölen återsyresätta inom 12-14 t efter pitch (vilket tydligen har varit någon slags huvudregel även bland vanligare bryggerier) så syresätter de ölen efter primärjäsningen innan ölen far ned i casken.
På detta sätt får jästen garanterat mycket syre för att snabbt kunna jäsa upp tryck i fatet.

Tittar man på bilder av hur öl förut brygdes i england inser man att de inte oroade sig i onödan för att ölen skulle få för mycket syre.

Fredrik skrev:

Det verkar finns intressanta likheter mellan människor, jästceller och kanske universums minsta beståndsdelar speciellt ur ett informationsperspektiv där man ser ett godtyckligt system (en människa, en jästcell eller en partikel) som ett informationsysstem som växelverkar med en omgivning (må det vara en sockerlösning, samhället eller kvantkaos) och kanske finns det universiellt principer som går som en röd tråd genom alltihop. Celler som människor eller partiklar formas och anpassar sig efters miljön/omgivningen men ger också feedback och påverkar miljön.

väldigt off topic kanske, men jag har just lyssnat på Greg Braden's program "speaking the lost language of god", där han pratar mycket om just den där röda tråden.
personligen tror jag att allt är uppbyggt precis så enkelt eller komplicerat som de där minsta beståndsdelarna. "kvantumhologrammet" eller vad han nu kallade det...

...slutsatsen är förstås att jäst funkar precis som vanligt folk. eller nåt tongue

Jag tycker nog att så länge man ser den röda tråden så är man inte off topic wink

Jag känner inte till Greg Braden och jag är inte inne på någon religiös bana på något vis, även om det blir filosofiskt. Men man kan se samma sak från olika håll.

Den jag försöker bli klok på är föreningen av den biologiska evolutionen och den kosmologiska och mikrokosmiska evolutionen. "Livet" tar ju inte slut där biologerna definierar liv, vad det nu är. Även "döda" objekt är ju i princip dynamiska och utvecklas. Så frågan är lite vad generaliseringen är som förenar det komplexa och det enkla.

Appropå öl, så var jag var förresten i Köln nyligen och när jag gick där en bit från domen mitt i stan så kände jag plötsligt en starkt vörtdoft som kom emot mig och som ganska ihållande (typisk vörtkok-doft)... sen några kvarter bort såg jag att de hade ett bryggeri mitt i stan. Det roliga vara att de hade ett stort skyltfönster i vilket man såg en helkaklad arbetsplats där bryggmästaren (får man förmoda) satt vid en operatörspanel och övervakade det hela. Samtidigt var det två tankar, jag såg inte riktigt om det var jästankar eller vörtkokare, med slitsar med genomskinligt glas där man såg vörten hoppa omkring. Ganska rolig idé att ha ett skyltfönster in mot bryggeriet, mitt i stan.

/Fredrik

Hoppas att du provade lite fräsch och god Kölsch när du var i Köln.

Jodå, förutom att jag testade någon lokal veteöl där som jag aldrig sett förut så köpte jag med mig någon öl som jag nu inte kommer ihåg vad den hette men det var en kölsch, en utsökt öl som jag kommer ihåg som ganska fyllig smak och lite söt. Jag gjorde inte speciella noteringar dock. men jag hade inte så mycket tid där heller eftersom det inte var en nöjesresa. Jag hamnade också mitt i t-bane strejken, typiskt när man planerat transporter in i minsta detalj... så upptäcker man att det är tågstrejk, så jag fick knalla över halva stan istället för att åka s-bahn som tänkt. Men det gick fint ändå. Hade inte varit där förut.

/Fredrik

14

Jag åker förmodligen till vinterölsträffen imorgon, tror du att du också kommer Fredrik?
Kunde ju vara kul att diskutera jäst eller nåt på tåget tänkte jag :-D

Tyvärr kommer jag inte, även om det nog vore intressant. Problemet är att det finns för mycket saker som alla är intressanta och det är omöjligt att hinna allt smile Men jag hoppas du får det skojigt på träffen!

/Fredrik