1 Senast ändrad av AndyKaz (2007-10-12 18:40:03)

Imperial Stout

Hej!

Jag har mest bryggt "British bitter" stil på mina öler och funderar nu på att brygga en imperial stout som hamnar på ca 11 % alkoholhalt och en IBU på runt 100. Nu tänkte jag höra av er som är lite mer rutinrad då det gäller bryggning vad ni tycker om detta recept.

Bryggvolym 10l

Pale ale malt 3800 gr
Crystal malt 400 gr
Svart malt 400gr
Rostat Korn 200gr
Vetemalt 200gr

mäskning:
75 minuter 65 grader
15 minuter 75 grader

Lakar ut 13 l vört med OG 1077 som målsättning(har räknat med ett utbyte på ca 67% och försöker att justera om jag ligger fel)

Humle:
Columbus/tomahawk 20 gr kottar alfa: 17,8  60 min
Nothern Brewer 20 gr pellets alfa: 6,8 20 min
Fuggles 20 gr puckar alfa: 4,2 % 20 min
Nothern Brewer 20 gr pellets alfa: 6,8 5 min
Fuggles 20 gr puckar alfa: 4,2 % 5 min
East Kent Goldings 10 gr pellets alfa: 4,8 % 1 min

Jäst:
US-56

Tappas på flaska och lagras i minst 1 år.

Min målsättning är att hamna på ett OG på ca 1100 och en IBU på ca 100, men jag är rätt så mycket nybörjare och har enbart gjort fyra helmäsksbrygder tidigare, så jag inser att jag kan ligga väldigt fel i mina beräkingar.
All feedback är mycket välkommen

Ha det gött
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Imperial Stout

Tänkte bumpa den här. Är intresserad av att brygga något liknande så det skulle vara trevligt att höra öl-rävarnas kommentarer på receptet

Jag är verkligen inte någon hejjare på Imperial stouts, jag tycker dom är alldeles onödigt alkoholstarka och därför hamnar dom i vasken varje gång jag försöker dricka en.  Smaken är ju så olika.

Men en kommentar jag har är att det känns lite tårta på tårta med både svartmalt och rostat korn. I regel brukar det "väl" vara antingen den ena eller den andra?  Jag skulle nog i stället dumpat svartmalten och ersatt den med 200gram dark crystal malt och 100gram pale chocolate malt.

Men den bästa att svara på frågan är väl AndyKaz själv!  Hur blev din imp stout, Anders?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Om jag bryggar stout använder jag ingen smak eller aromhumle - ok ett par gångar har jag användt aromhumle och det blev bra. Men jag tycker nästan det ser för humlat ut med två aromhumlegivare. Men colombus som bitterhumle är ett kanonval, och om du vill ha aromhumle, är fuggle eller northern brewer evt magnum ett bra val till stilen. Men smakhumle tycker jag personligen inte är något att rekomendera i stout.  Jag skulle dock inte använda mer än 300 gr chokladmalt (och ta bort svartmalten) om jag skulle använda rostat korn samtidigt, vilket jag anser som optimalt i en stout. Så därför tycker jag du borde ta bort svart malt, ersätta det med chokladmalt (helst avskalat) och dra ned volumen till 300 gr max. behöll mängden av rostat korn, och crystal malt, och det som du dragit bort kan du lägga till de ljusa maltsorter, samt ingen smakhumle och endast lite aromhumle. smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag tycker det är gott med lite ordentlig humlearom i en stout - speciellt Fuggle - men jag skulle nog ändå minska smak- och aromhumlen med hälften.

6 Senast ändrad av jan_johansen (2008-02-08 19:29:09)

Jo - fuggle eller northern brewer funkar fint som arom i en stout. Tycker särskild man ska upp för de mer blommiga när det är stout:-) Fast ibland kan man bli positivt överraskat - beer geeek breakfast t.ex som endast innehållar amerikansk humle om jag inte minns fel:-) PS! Black Ingvars rules!!! http://youtube.com/watch?v=PZl3Uh7_ZgE  smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Black ingvars???  Nu får du förklara dig, Jan!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

8 Senast ändrad av AndyKaz (2008-02-08 21:33:37)

Hallå!

Tydligen har denna "gamla tråd" kommit, ska billigt erkänna att jag ännu inte bryggt denna, men kommer förmodligen att göra det någon gång under sommaren. Syftet med att jag valt både svartmalt och rostad korn var egentligen råvarubrist för tillfället (då jag av någon anledning fick en impulsbryggar känsla efter att druckit Rogues Imperial stout), når jag dock lugnat mig så insåg jag att brygga en öl med så pass lång mognad bör man planera lite mer.
När jag brygger den så kommer jag dock använda rätt så mycket av antingen svartmalt eller rostad korn för att jag vill uppnå en rätt så kärv öl, där rest sötman får svårt att tränga igenom. Om det är rätt sätt att gå tillväga på är jag nog inte rätt person att svara på, men jag lyssnar gärna på feedback.

Jan:
Beer Geek är lysande, bland de bättre stouts jag druckit, vilka amerikanska humlen innehåller den? Jag är själv sugen att brygga stout på cascade.

Ha det
Anders

Hej Anders

Her er information om Ber Geek Breakfast (verdens bedste stout efter min mening - næsten ihvertfald smile
Beer Geek Breakfast

Brygget på Gourmetbryggeriet, Roskilde, Danmark

Alc. 7.5% vol. 66 cl.

En stout brygget på: vand, malt (pale, oat, smoked, caramunich, brown, pale chocolate og chocolate), ristet byg, havreflager, molassesukker, humle (palisade, centennial og cascade), ale gær og gourmetkaffe. Morgenmaden er dagens vigtigste måltid, siger mange, og hvis man er ølnørd findes der ingen bedre måde at starte dagen på end med en kraftig, kompleks morgenstout. Den unikke blanding af havre og kaffe giver denne øl stor fylde og kraft samtidig med, at kaffen skaber en god balance.

Pål: Svensk band der laver cover version af alt hvad man kan tænke og naturligvis heavy metal - emil i heavy metal version er jo mega kult big_smile

Venloig Hilsen
-Jan

ALBA GU BRATH

Glädjande för alla Göteborgare kan jag berätta att Rover har tagit in beer geek breakfast på flaska.

Ha det Anders