Dåligt med kolsyra?

Jag har i de senaste bryggderna fått väldigt lite kolsyra (flaskor). Är det någon som har någon ide om vad det kan bero på? Använder american ale jäst. En tesked socker/liter öl. Primärjäsning i kärl cirka en vecka. Sekundär på damejange (eller hur det nu stavas) i cirka tre veckor. Sedan tappats på flaskor och stått en till två veckor till.
  kan det vara att jag har för lite jäst kvar till flaskningen? Jag tror att mina kapsyler sluter tätt, hade en flaska med jästrester i kylen som exploderade.

Hoppas nån sitter inne med svar

Sv: Dåligt med kolsyra?

Jag använder precis samma metod, med goda resultat. Kan det vara lagringstemperaturen som spökar? Jag lagrar i rumstemperatur i en vecka, därefter källaren (12-15 grader) i några veckor. Ale-jäst jobbar inte så bra om det är för kallt.

Think globally. Drink locally.

Jag gör ungefär som du och har inte problem med kolsyran. Använder något mindre socker  kanske.. Ibland tar det längre tid än 1- 2 veckor innan det blir bra kolsyrat, har inte tänkt på det men det kan nog vara så att det är de gånger jag har använt alejäst. Brukar provsmaka en flaska efter 2 veckor, är inte kolsyran tillräcklig brukar jag vända lite på alla flaskor och vänta nån vecka till.

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

hej

går det lång tid från att du påbörjar flaskjäsningen till det att du öppnar flaskorna? jag går efter rekommendationerna från bryggklubben amylase; länkat från www.shbf.se, kategori 'bryggklubbar'. det blir helt perfekt.

tror inte det är för litet jäst i flaskorna, för sist jag tappade upp öl på flaskor var bottensatsen knappt synbart och ändå bildades kolsyra i rätt mängd.

jag tror även att de bästa är att väga sockret, för en tesked är aldrig den andra riktigt lik.

men, som sagt, kolla in amylases rekommendationer kring prajmning.

tor

Död åt Reinheitsgebot!