nybörjar frågor. Summer stout

Hej

Tänkte prova delmäska en summer stout vars orginal recept ser ut så har.

3 kg lust torkat maltextrakt
0.25 kg mörkt torkat maltexrakt.

bitter hummle
35 g Northern Brewer kottar 10,2% alfasyra

Hur mycket vatten i kokkärlet ska man blanda med torkat maltextrakt?

hur mycket kan vara lämligt att delmäska med:

Rostat korn:100??
choklad malt:100??
pale ale malt:200 g??

Behövs det göras en förkultur på BC 1084 (Irish ale) XL 125 ml?
Vad är lämligt OG?

Tack på förhand

Sv: nybörjar frågor. Summer stout

Hej!

Alla göra säkert olika men här är hur jag brukar göra

Jag kokar alltid ca 75% av slutvolymen, dvs om jag ska göra 20 liter öl kokar jag 15 liter. Då har jag lite marginal om det skulle visa sig att man mätt fel, eller fåt dåligt utbyte. Sedan mäter jag OG, räknar sedan exakt ut hur mycket vatten jag ska tillsätta för att får rätt OG och späder med vatten. Ofta stämmer det ju rätt exakt med vad man räknat på, men ibland om det blir dåligt utbyte i någon delmäskning kan det skägga någon liter eller så. Så man kanske får 19 eller 21 liter öl, istället för 20, men OG är rätt, vilket är det viktigaste tycker jag. Vill man, kan man ju koka vattnet först, man jag brukar köra med kallt vatten ur kranen och det har aldrig orsakat några problem.

Recept är svårt eftersom det nog är mycket smaksak? Gillar du söta fylliga öl, eller torra, beska, brända öl?

Tittar man på antalet celler, så skulle väl i princip den nya XL påsarna räcka utan förkultur till en normal jäsning (även om jag tycker det är i underkant), men eftersom olika datum på påsarna kan göra att jästen är olika pigg och levande skulle jag personligen ändå för att säkerställa god jäsprestanda göra en liten aktivering, i ca 0.5l vört, gärna svalt, i kylen om det går! Kanske 6 timmar innan eller så. och syresätta denna väl. Bereoende på hur orolig man är för felsmaker, och hur omständigt man orkar vara, kan man låte den jäsa ut och sedan dekantera. Själv brukar jag vara ganska omständig med förberedelser av jästen. Problemet med att ta jäst ur en påse och hälla i, är att man inte har helt 100% koll på i vilket hälsotillstånd jästen befinner sig i. Jag tror att en del av de variationer i jästider och annat som man ofta ser folka rapportera om beror på sånt. Genom några aktiveringar i ny vört, och syresättning så bör man i större utsträckning ha ett konsekvent hälsotillstånd hos jästen.

Svältande celler har sämre syreupptagningsförmåga, därför är det sannolikt en god idé att låta jäste få i sig lite grand vört (det behövs inga stora volymer!) innan man syresätter. Det tror jag man tjänar på. Nu finns det förvisso redan 25ml vört i jästpåsen (som man klämmer sönder) men kanske lite mer vore bra, samt en syresättning till.

/Fredrik