Jan's Ordinary Bitter
Hej Allesammen
Nej, hvor dejligt at være i gang med brygningen igen efter en lang sommer...uha, nogle grumme abstinenser man får ved ikke at brygge i sommermånederne. Udover at jeg er på ferie/semester, så kan temperaturerne let blive for høje til de øl jeg brygger. Jeg har flasket den første af øllene nu i går og jeg er ret stolt over resultatet. Det er en Ordinary Bitter der er tale om, og jeg vil gerne lægge opskriften ud, her på forummet.
OG 1038-FG 1011, IBU 39, 10 liter, 70% effektivitet
4,3 Liter vand (Umeåvand - dvs nærmest mineralfrit - 8,5 ph og 3,5 hårdhedsgrad)
95% Marris Otter Pale Ale Malt - 1,675 kg
50 gr Caraamber - 3%
25 gr Crystal Malt - 2%
25 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (1 time)
ca. 0,1 gr Protafloc (20 minutter)
15 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (15 minutter)
25 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (5 minutter)
25 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (hopback)
Whitbread Ale Gær/jäst
Vandbehandling i mæsken: 3 tsk Calciumsulfat, 4 tsk calciumchlorid, 1/2 tsk magnesiumsulfat, et par dråber mælkesyre, 3 spsk (msk) calciumcarbonat, 1/4 tsk natriumcarbonat.
Mæskning: 1 time ved 69 grader, ved udmæskning fortyndes mæsken med tilsætning af 1,7 liter kogende vand. Udmæskning 15 minutter ved 78 grader.
Efter lautering og sparkling:
Samlet kogetid: 2 timer og 45 minutter
Efter endt kogetid, lægges 25 gram East Kent Goldings i humlesien. Den varme urt der passere i gennem, suger derved mere smag og aroma op, og giver stort set samme effekt som tørhumling.
Karboneres med 3,7 gr sukker pr liter.
Resultat: Meget engelsk profil. Dejlig blomstret humleduft, med noter af malt, og hints af karamel. Mørke gylden farve til lys rav/ljus bärnsten. Let i munden pga dens enormt "stærke" alkoholprocent (3,6%), men er middelfyldig, hård mineralaftig krop. Smag af malt, let karamel, mild frugtig, og en stor (uden at være amerikansk niveau) humlesmag, der udarter sig i en afsluttende bitterhed der er passende. Fuld af smag, let drukket, og en man kan drikke flere af uden at falde ned af stolen - kan man kræve mere i livet? ![]()
Venlig Hilsen
-Jan
På sekundæren: Best Bitter
Planlagte Bryg:
Premium Bitter
ESB
ESSB (Extra Strong Specal Bitter)
Aroniavin
Aroniacider
Og muligvis hvis pengene tillader det: Björr
ALBA GU BRATH