1 Senast ändrad av jan_johansen (2007-09-23 20:14:05)

Jan's Ordinary Bitter

Hej Allesammen

Nej, hvor dejligt at være i gang med brygningen igen efter en lang sommer...uha, nogle grumme abstinenser man får ved ikke at brygge i sommermånederne. Udover at jeg er på ferie/semester, så kan temperaturerne let blive for høje til de øl jeg brygger. Jeg har flasket den første af øllene nu i går og jeg er ret stolt over resultatet. Det er en Ordinary Bitter der er tale om, og jeg vil gerne lægge opskriften ud, her på forummet.

OG 1038-FG 1011, IBU 39, 10 liter, 70% effektivitet

4,3 Liter vand (Umeåvand - dvs nærmest mineralfrit - 8,5 ph og 3,5 hårdhedsgrad)
95% Marris Otter Pale Ale Malt - 1,675 kg
50 gr Caraamber - 3%
25 gr Crystal Malt - 2%
25 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (1 time)
ca. 0,1 gr Protafloc (20 minutter)
15 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (15 minutter)
25 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (5 minutter)
25 gr East Kent Goldings, 4,5% alphasyre (hopback)
Whitbread Ale Gær/jäst

Vandbehandling i mæsken: 3 tsk Calciumsulfat, 4 tsk calciumchlorid, 1/2 tsk magnesiumsulfat, et par dråber mælkesyre, 3 spsk (msk) calciumcarbonat, 1/4 tsk natriumcarbonat.

Mæskning: 1 time ved 69 grader, ved udmæskning fortyndes mæsken med tilsætning af 1,7 liter kogende vand. Udmæskning 15 minutter ved 78 grader.

Efter lautering og sparkling:

Samlet kogetid: 2 timer og 45 minutter

Efter endt kogetid, lægges 25 gram East Kent Goldings i humlesien. Den varme urt der passere i gennem, suger derved mere smag og aroma op, og giver stort set samme effekt som tørhumling.

Karboneres med 3,7 gr sukker pr liter.

Resultat: Meget engelsk profil. Dejlig blomstret humleduft, med noter af malt, og hints af karamel. Mørke gylden farve til lys rav/ljus bärnsten. Let i munden pga dens enormt "stærke" alkoholprocent (3,6%), men er middelfyldig, hård mineralaftig krop. Smag af malt, let karamel, mild frugtig, og en stor (uden at være amerikansk niveau) humlesmag, der udarter sig i en afsluttende bitterhed der er passende. Fuld af smag, let drukket, og en man kan drikke flere af uden at falde ned af stolen - kan man kræve mere i livet? smile

Venlig Hilsen
-Jan

På sekundæren: Best Bitter

Planlagte Bryg:
Premium Bitter
ESB
ESSB (Extra Strong Specal Bitter)
Aroniavin
Aroniacider
Og muligvis hvis pengene tillader det: Björr

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Jan's Ordinary Bitter

hej jan
ser gått ut .. välhumlad också

angående vattenbehandlingen så ser det rätt mycket ut i 4L
men det är ju en smaksak , filtreras bort lite genom maltet kanske

ja brukar ta i två kryddmått CaSO 1 krm CaCl ½ MgSO i 20L
bikarbonat verkar va bra i pilsner ger som en lageraktig smak direkt

ja brukar få ta i rätt duktigt med mjölksyra till pilsnermalt
upp till tre kryddmått i mäsken och ett i lakvattnet då kommer
jag lätt upp till 1.050/kg , provade en gång med lång syrarast
men det gav inte samma resultat .. och syramalten har jag provat
det gav lite bättre resultat än syrarast

bra allternativ till torrhumling ska prova det nån gång
det förblir sterilt i allafall med din metod

Mvh/Bengt

Sv: Jan's Ordinary Bitter

Hej Bengt

Ja, det er meget, men jeg vil gerne have en engelsk profil i mine øl, da det jo er engelske øltyper jeg brygger. Så jo nærmere man kommer originalet desto mere tilfreds bliver jeg. Jeg synes ihvertfald at mine øl har forbedrets betydeligt efter jeg er begyndt at smide/slænge så meget i mæsken, og brygger man en engelsk type øl anbefaler jeg stærkt at man ikke holder sig tilbage.

Hopback gør jeg på den måde at jeg ligger frisk humle ned i min si og når jeg skal sile humlen fra, løber/rinnar den varme urt/vört i gennem den friske humle. Jeg har en stor si der mest af alt ligner en lampeskærm big_smile så det passer udmærket til det smile

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH